English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

رمزگشایی از ۲ اتفاق معنادار در جریان جنگ اوکراین

«"ولادیمیر پوتین" رئیس جمهور روسیه به تازگی در موضع گیری معناداری تاکید کرده که اگر نیاز باشد، روسیه کاملا برای جنگ اتمی با محوریت تحرکات غرب در بحبوحه جنگ اوکراین آمادگی دارد و البته که با هرگونه مداخله مستقیم قدرت های های غربی در جنگ اوکراین نیز به شدت برخورد خواهد کرد.»

رمزگشایی از ۲ اتفاق معنادار در جریان جنگ اوکراین
به گزارش خبرنگار بین الملل خبرگزاری موج

، بیش از دو سال از آغاز جنگ اوکراین می گذرد. جنگی که به زعم بسیاری از تحلیلگران مسائل راهبردی، یک نقطه عطف بزرگ در تاریخ روابط بین الملل محسوب می شود و آغاز آن، موجب تشدید شکاف های ایدئولوژیک و ژئوپلیتیک در عرصه بین المللی شده است. این مساله به قدری جدی بوده که حتی برخی تحلیلگران معقدند که جنگ اوکراین، بار دیگر حال و هوای حاکم بر جهان در دوران جنگ سرد را احیا کرده است.

با این همه، هر چه از آغاز جنگ اوکراین گذشته و به جلو آمده ایم، جلوه های عینی از شکست اوکراینی ها در میدان های جنگ با روسیه و البته تضعیف کمک ها و حمایت های جهان غرب از این کشور، بیش از پیش خود را به نمایش گذاشته است. در این راستا، کار به جایی رسیده که اخیرا "ینس استولنبرگ" دبیر کل ناتو تاکید کرده که غرب باید خود را آماده وقوع سناریوهای نامطلوب در معادله جنگ اوکراین کند. "ولادیمیر زیلنسکی" رئیس جمهور اوکراین هم در موضع گیری گفته است که غربی‌ها به جای کمک به اوکراین درگیرِ بازی های سیاسی خود هستند.

با این حال، در روزهای اخیر شاهد وقوع دو تحول معنادار در بحبوحه جنگ اوکراین بوده ایم. ماجرا از این قرار است که پارلمان سوئیس رای به مصارده بیش از ۹ میلیارد دلار دارایی های مسدود شده دولت روسیه در سوئیس به نفع اوکراین داده است. موضوعی که با توجه به موقعیت خاص نظام بانکی و اقتصادی و همچنین موضعِ به ظاهر بی طرفانه سوئیس در عرصه بین المللی، تحلیل و تفسیرهای زیادی را برانگیخته و البته که اعتراض رسمی دولت روسیه را نیز به همراه داشته است.

در رویدادی دیگر، "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهور روسیه به تازگی در گفتگو با تلویزیون ملی روسیه به طور خاص به این مساله اشاره کرده که کشورش برای انجام جنگ اتمی از آمادگی کامل برخوردار است. وی تهدید کرده که حضور نیروهای آمریکایی و یا دیگر کشورهای غربی در میدان های جنگ اوکراین، نوعی مداخله گری آشکار علیه روسیه است و مسکو در برخورد با این مساله از تمامی گزینه های در دسترس خود استفاده می کند.

به نظر می رسد رویدادهای مذکور، حداقل حامل 2 پیام عمده و محوری هستند.

اولا، اینکه شاهد بوده ایم که سوئیس به عنوان یک کشور به ظاهر بی‌طرف در عرصه بین المللی، با فشارهای جهان غرب به صراحت رای به مصارده اموال و دارایی های روسیه به نفع اوکراین داده، نشان می دهد که تا چه اندازه جهان غرب در طرح شعارهای زیبا، با تبحر عمل می کند اما در میدان عمل، کاملا از روش های استبدادی و دیکتاتوری استفاده می کند. سوئیس سال هاست که به به دلیل نظام بانکی خود، به مثابه امن‌ترین کشور برای افراد و دولت های جهان جهت مدیریت امور بانکیشان قلمداد می شود.

این در حالی است که اقدام اخیر سوئیسی ها در مصادره اموال روسیه نشان داد که این کشور نیز چیزی جز یک بازیچه در دستان قدرت های غربی نیست و صرفا اوامر آن ها را اجرا می کند و بیجا نیست که سوئیس را گاوصندوق امنِ قدرت های غربی ارزیابی و توصیف می کنند.

البته که صِرف متوسل شدن غربی‌ها به این اقدام پس از دو سال از آغاز جنگ اوکراین نشان می دهد که آن ها تا چه حد در باتلاق جنگ اوکراین گرفتار شده و موضعشان را ضعیف می بینند که در نهایت مجبور به ضایع کردنِ آبروی خود و دست زدن به اقدامات اینچنینی شده اند.

دوم اینکه موضع گیری قاطع و صریح اخیر ولادیمیر پوتین مبنی بر اینکه کشورش برای جنگ اتمی با غرب آماده است و البته که با مداخله نظامی قدرت های غربی در اوکراین قویا برخورد خواهد کرد هم حاکی از آن است که جنگ اوکراین به نقطه حساسی رسیده است. نقطه ای که جهان غرب برای نجات متحد خود یعنی اوکراین، مجبور شده پالس های خاصی را به روسیه بفرستد و از حضور قریب الوقوع مستقیم خود در میدان های جنگ اوکراین خبر دهد.

حداقل غربی ها از این طریق سعی داشته اند به نوعی واکنش روس ها را محک بزنند. با این حال، واقعیت ماجرا این است که هم روند تحولات جنگ اوکراین به نفع روسیه است و هم قدرت های غربی توانایی هضم تبعات حضور میدانی نیروهای نظامی خود در جنگ علیه روسیه را ندارند. در حقیقت، نه از حیث نظری و نه میدانی-عملی، قدرت های غربی در وضعیتی نیستند که به تهدیدات خود در زمینه حضور در میدان های جنگ اوکراین جامه عمل بپوشانند. موضوعی که حتی اگر هم محقق شود، صورت حساب های سنگینی را روی دست غربی ها خواهد گذاشت و آن ها حداقل در شرایط کنونی قادر به هضم تبعات آن نیستند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه