English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

۲ نکته راهبردی در مورد تحرکات حزب‌الله لبنان علیه اسرائیل

«سید حسن نصرالله و دیگر مقام های ارشد حزب الله لبنان تاکنون بارها به این نکته اشاره داشته اند که صهیونیست‌ها و حامیان غربی آن ها پروژه ای به مراتب کلان تر از نوار غزه را در دستورکار دارند و می خواهند که دامنه جنگ و درگیری را به لبنان نیز بکشانند.»

2 نکته راهبردی در مورد تحرکات حزب‌الله لبنان علیه اسرائیل
به گزارش خبرنگار بین الملل خبرگزاری موج

، حزب الله لبنان از همان نخستین ساعاتِ پس از اجرای موفقیت‌آمیز عملیات "طوفان الاقصی" در تاریخ هفتم اکتبر سال 2023 میلادی تا به امروز که بیش از چهار ماه از آغاز جنگ غزه می گذرد، کنشگری و بازیگری فعالی را از خود نشان داده و چالش های جدی را برای رژیم اشغالگر قدس در مجاورت مرزهای شمالی این رژیم ایجاد کرده است.

بر اساس آمارهای رسمی، حزب الله بیش از هزار موشک را به اهداف مختلف در اراضی اشغالی شلیک کرده و البته که در چند نوبت نیز از نفوذ نظامیان صهیونیست به خاک لبنان جلوگیری کرده است. در این راستا، تحرکات میدانی فعالِ حزب الله لبنان علیه صهیونیست ها سبب شده تا شمار قابل توجهی از تیپ های نظامی ارتش اسرائیل همچنان در مناطق شمالی فلسطین اشغالی حضور داشته باشند که این مساله خود بار زیادی را از روی دوش مقاومت فلسطین در نوار غزه برداشته است.

با این حال، مقام های ارشد سیاسی و نظامی رژیم اشغالگر قدس در مدت اخیر بر شدت لفاظی های خود علیه حزب الله افزوده اند و از حمله قریب الوقوع به لبنان خبر می دهند. در این رابطه حتی برخی ژنرال های اسرائیلی از حمله به بیروت پایتخت لبنان نیز سخن گفته اند. در این چهارچوب، مقام های صهیونیست به نوعی موضع‌گیری می کنند که انگار حزب الله لبنان عامل ایجاد چالش و بدبختی و ناامنی برای مردم لبنان، در برهه زمانی فعلی است.

این در حالی است که این موضع گیری مقام های صهیونیست سفسطه ای بیش نیست و در رابطه با آن بایستی به 2 نکته مهم و محوری توجه داشت.

اولا، کنش میدانی فعالِ حزب الله لبنان علیه اشغالگران صهیونیست به ویژه در مناطق شمالی فلسطین اشغالی، تا حد زیادی با هدف تقویت بازدارندگی و تامین و تضمین ثبات و امنیت برای لبنان انجام می گیرد. سید حسن نصرالله و دیگر مقام های ارشد حزب الله لبنان تاکنون بارها به این نکته اشاره داشته اند که صهیونیست ها و حامیان غربی آن ها پروژه ای به مراتب کلان تر از نوار غزه را در دستورکار دارند و می خواهند که به لبنان نیز حمله کنند. از این رو، کنشگری میدانی حزب الله لبنان کاملا برای مقابله با طرح های جاه‌طلبانه و نامشروع اسرائیل و متحدان غربی آن در منطقه، ضروری است.

اساسا به همین دلیل هم است که می بینیم حزب الله لبنان فشار را روی دشمن صهیونیست نگه داشته و تاکنون موجبِ آواره شدن بیش از 200 هزار شهرک نشین صهیونیست شده و البته که خسارات و هزینه های اقتصادی قابل توجهی را نیز به رژیم صهیونیستی تحمیل کرده است. معادله ای که هزینه هر روز تداومِ جنگ غزه را برای رژیم اشغالگر قدس به نحو قابل توجهی افزایش داده است.

حال کافی است در ذهن داشته باشیم که حزب الله کنش های منفعلانه ای را در پیش گیرد. مطمئنا رژیم اشغالگر قس بدون هر مانعی طرح و برنامه های خود را علیه مردم غزه به پیش می برد و سپس با بهانه های واهی به دنبال توسعه دامنه جنگ و تنش به لبنان جهت فرار از سیلی از بحران هایی بر خواهد آمد که پیش رویش قرار دارند. از این منظر، حزب الله به نوعی در حال انجام اقدامات پیشگیرانه در برابر جنگ افروزی های احتمالی است که رژیم اشغالگر قدس در آینده علیه لبنان در برنامه خواهد داشت.

دوم اینکه روند جاری در قالب معادله جنگ غزه حاکی از یک واقعیت راهبردی است: رژیم اشغالگر قدس اساسا در موقعیتی نیست که بخواهد لبنان را تهدید به حمله نظامی کند. دلیل این مساله نیز روشن است: زیرا ارتش اسرائیل به شدت به وساطه جنگ غزه فرسوده و ضعیف شده و اینکه بخواهد خود را با بازیگری قدرتمندی نظیر حزب الله لبنان رو به رو کند که از نیروهای تازه نفس و ظرفیت های میدانی قابل توجهی برخوردار است، به هیچ عنوان منطقی نیست.

در این زمینه شمار قابل ملاحظه ای از مقام های سابق اطلاعاتی و امنیتی اسرائیلی نیز به دولت نتانیاهو هشدار داده اند که فکر ماجراجویی علیه لبنان و حزب الله را از ذهن بیرون کند. زیرا این ماجرا می تواند صورت حساب‌های سنگینی را روی دست صهیونیست ها قرار دهد. در این رابطه شاهد بودیم که سید حسن نصر الله دبیر کل حزب الله لبنان نیز به تازگی در موضع گیری تاکید کرده که اگر اسرائیل دست به جنگ افروزی علیه لبنان بزند، باید خود را آماده آواره شدن دو میلیون صهیونیست کند.

موضوعی که رژیم اشغالگر قدس به هیچ عنوان آماده مواجهه با آن نیست و می تواند سناریوهای تاریکی را برای اشغالگران صهیونیست تداعی کند. از این منظر نیز حزب الله لبنان با تحرکات میدانی خود در جبهه شمالی علیه رژیم صهیونیستی در حال تعریفِ نوع جدیدی از معادله بازدارندگی و موازنه قدرت است. معادله ای که حداقل تا به اینجای کار نشان داده که اسرائیل بازیگرِ تعیین کننده در برابر حزب الله لبنان نیست.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه