English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

واکاوی هزارتویِ قدرت اقتصادی قابل‌توجه جنبش حماس

«حماس درآمد خوبی را از سرمایه گذاری های خود در اقصی نقاط خاورمیانه کسب می کند. در این راستا، این جنبش از راه های پیچیده ای نیز جهت منتقل کردن و جابجایی منابع مالی خود استفاده می کند. راه هایی که رهگیری فعالیت های مالی حماس را به امری بسیار سخت و پیچیده تبدیل می کنند.»

واکاوی هزارتویِ قدرت اقتصادی قابل‌توجه جنبش حماس
به گزارش خبرنگار بین الملل خبرگزاری موج

، نشریه اکونومیست‌ در گزارشی با اشاره به اقدامات پیچیده و گسترده حماس در حوزه درآمدزایی و فعالیت اقتصادی، به طور خاص از ناکامی جدی صهیونیست ها در فلج کردن شبکه های اقتصادی حماس سخن گفته و این موضوع را شکستی بزرگ برای رژیم اشغالگر قدس ارزیابی کرده است. شکستی که در نوع خود حاکی از چشم اندازهای تیره ای برای صهیونیست ها در ادامه راه است.

نشریه اکونومیست در گزارش خود می نویسد: «جنبش حماس از 3 منبع قدرت قابل توجه برخوردار است. این سه منبع شاملِ: حضور فیزیکی نیروهای حماس در نوار غزه، جذابیت ایده های آن برای افکار عمومی فلسطینی و همچنین منابع قابل توجهِ درآمدی آن می شود. از زمان اجرای موفقیت آمیز عملیات هفتم اکتبر(طوفان الاقصی) توسط جنبش حماس، رژیم اسرائیل بیش از 14 هزار فلسطینی ساکن در نوار غزه را کشته است. با این حال، اسرائیل هدف اصلی خود را نابودی جنبش حماس و تسلط آن بر نوار غزه اعلام کرده است. اسرائیلی ها به خوبی می دانند که برای تخقفق این هدف، باید منابع درآمدی حماس را نیز نابود کنند. اگرچه تحقق این موضوع، به هیچ عنوان کار ساده ای نیست.

حماس شبکه ای پیچیده از درآمدزایی را چه در منطقه غرب آسیا و چه در محیط کلان‌ترِ بین المللی برای خود ایجاد کرده است. برخی ناظران و تحلیلگران بر این باورند که جنبش حماس سالانه چیزی بیش از یک میلیارد دلار درآمد دارد. نکته قابل توجه این است که حماس تاکنون توانسته منابع درآمدی خود را از تحریم های آمریکا دور نگه دارد. معادله ای که دسترسی اسرائیل و متحدانش به منابع اصلی درآمدزایی جنبش حماس را نیز به یک چالش و بحران بزرگ برای آن ها تبدیل کرده است.

حماس با منابع درآمدی خود اقدامات مختلفی را در نوار غزه انجام می دهد. این جنبش از پرداخت حقوق معلمان تا ساخت موشک‌هایش را پوشش می دهد. جنبش حماس سالانه 360 میلیون دلار از طریق مالیات بر واردات کالاها به نوار غزه کسب درآمد می کند. این منبع درآمدی، ساده ترین منبعی است که البته در نوع خود چالش‌های جدی را برای اسرائیل ایجاد می کند و آن ها نمی توانند به راحتی آن را نابود سازند. اسرائیل پس از عقب‌نشینی خود از نوار غزه در سال 2005، تا حد زیادی بر جابجایی کالاها و انسان ها در مناطق مرزی این منطقه، محدودیت‌های قابل توجهی را وضع و تحمیل کرده است. در وضعیت کنونی نیز که شاهد اوج گیری جنگ غزه هستیم، شاهد بوده ایم که اسرائیل مانع از ورود غذا و سوخت و اقلام پزشکی به نوار غزه می شود.  

اسرائیلی ها بر این باورند که جنبش حماس سالانه چیزی در حدود 750 میلیون دلار، از خارج از مرزهای نوار غزه درآمد دارد. موضوعی که اصلی‌ترین منبع درآمدی جنبش حماس است. در این زمینه حماس به طور خاص کمک‌های مالی را از جانب متحدان بین المللی خود مخصوصا ایران دریافت می کند. تامین مالی حماس در محیط بین المللی به قدری پیچیده است که کمترین ردی از آن نمی ماند و برخورد با آن در چهارچوب تحریم های دولت آمریکا نیز بسیار سخت و دشوار است.  

در این راستا، بسیاری به این نکته اشاره می کنند که جنبش حماس درآمدهای قابل توجهی را نیز از طریق فعالیت در بازار رمزارزها کسب می کند. برخی تحلیلگران بین المللی و حتی وزارت خزانه داری آمریکا از گستردگی فعالیت‌های حماس در این بازار ابراز شگفتی کرده اند. البته که صرافی های بین المللی نظیر "بایننس" نیز قویا به مشتریان و کاربران خود اجازاه داده اند که به معامله با عوامل حماس بپردازند.

در کنار بازار رمزارزها، منابع اسرائیلی تاکید دارند که حماس درآمد خوبی را از سرمایه‌گذاری های خود در اقصی نقاط خاورمیانه نیز کسب می کند. در این راستا، حماس از راه های پیچیده ای جهت منتقل کردن منابع مالی خود استفاده می کند. راه هایی که رهگیری فعالیت های مالی حماس را نیز به امری بسیار سخت و پیچیده تبدیل می کنند. در این راستا، شرکت های وابسته به حماس در اقصی نقاط خاورمیانه، فعالیت های خود را به پیش می‌برند و برای این جنبش کسب درآمد می کنند اما هرگونه وابستگی خود به حماس را انکار می کنند. این جنس از فعالیت های جنبش حماس، از امارات متحده عربی تا سودان را در بر می گیرد.

برخی بر این باورند که شهر استانبول در ترکیه اصلی ترین منبع تامین مالی جنبش حماس است و این جنبش از این شهر فعالیت های مالی خود را هماهنگ می کند. در این رابطه، اینطور گفته می شود که جنبش حماس با چراغ سبز دولت ترکیه، بسیاری از تحریم های آمریکا و جهان غرب علیه خود را با استفاده نظام بانکی ترکیه دور می زند. تاکنون اسرائیل و آمریکا براها و بارها اتهامات مختلفی را مبنی بر همکاری بانک های ترکیه ای با جنبش حماس جهت دور زدن تحریم ها و تامین منابع مالی برای این جنبش مطرح کرده اند.

حماس در قالب فعالیت های مالی و درآمدی خود به قدری پیچیده رفتار می کند که اسرائیل در ضربه زدن به منابع درآمدی این جنبش، چندان موفق نبوده است. تحریم های آمریکا در این رابطه نیز به هیچ عنوان راهگشا نبوده اند و حماس به خوبی فعالیت های مالی خود در عرصه بین المللی را مخفی می کند. موضوعی که سبب شده تا اسرائیلی ها نگرانی های جدی را در مورد افزایش مهارت حماس در حوزه توسعه فعالیت های اقتصادی‌اش داشته باشند.

این چشم انداز اسرائیل که حماس علی رغم جنگ غزه، باز هم از حیث مالی قوی تر شود، یک کابوس و شکست تمام عیار برای تل آویو است. واقعیت این است که حماس توانسته از منابع درآمدی و شبکه مالی خود به خوبی محافظت کند.»

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه