English

فساد مالی مقامات بلند پایه پرتقال

کشور پرتغال بعد از استعفای نخست وزیر این کشور به دلیل اتهامات فساد مالی علیه وی و برخی اعضای کابینه گرفتار زمین لرزه سیاسی شده و نگرانی احزاب برای قدرت گرفتن احزاب راست افراطی افزایش پیدا کرده است.

فساد مالی مقامات بلند پایه پرتقال

به گزارش خبرگزاری موج،  روزنامه "تاگس آنسایگر" سوئیس در مطلبی نوشت: زندگی حرفه‌ای "آنتونیو کاستا"، نخست وزیر مستعفی پرتغال ناگهان به پایان رسیده است. عصر جدید سیاسی اکنون در لیسبون آغاز می‌شود.

در ادامه این گزارش آمده است: یک روز پس از استعفای غافلگیرکننده "آنتونیو کاستا"، نخست وزیر پرتغال، بحث درباره آینده سیاسی این کشور آغاز شده است. اکنون این مسئله به "مارسلو ربلو دی سوزا"، رئیس جمهور این کشور بستگی دارد که تصمیم بگیرد آیا انتخابات جدیدی برگزار خواهد شد یا به پارلمان فعلی اجازه خواهد داد که به جانشین کاستا رای دهد.

روز چهارشنبه "مارسلو ربلو دسوزا" با رهبران هشت حزبی که در پارلمان نمایندگی می‌کنند، برای گفتگو در این باره ملاقات کرد. وی روز پنجشنبه هم در مورد موضوع انتخابات جدید با شورای دولتی گفتگو خواهد کرد. شورای دولتی یک نهاد مشورتی برای رئیس جمهور است که در کشور‌های دیگر وجود ندارد. در این شورا رئیس جمهور باید در مورد مسائل مهم و غیرحزبی با اعضای خود مشورت کند.

"مارکس مندز"، یکی از اعضای شورای دولتی، در رسانه‌ها پیشنهاد کرده است که رئیس جمهور می‌تواند انتخابات را برگزار کند، اما در عین حال به حزب سوسیالیست کاستا PS مهلتی بدهد تا خود را قبل از تاریخ انتخابات سازماندهی کند. وی تاریخ احتمالی انتخابات را در پایان فوریه یا مارس ذکر کرد.

او در روزنامه "اکسپرسو" گفت: آنچه لوئیس مونته نگرو، رهبر بزرگترین حزب مخالف، رهبر PSD، برای آن استدلال می‌کند واضح است: دولت "از درون سقوط کرده است". تنها راه حل در حال حاضر رفتن به پای صندوق‌های رای است. او اطمینان داد: ما آماده‌ایم.

"کاستا که از سال ۲۰۲۲ توانسته است بر اکثریت مطلق پارلمان تکیه کند، فعلا به صورت موقت به سمت خود ادامه خواهد داد. کارلوس سزار، رئیس PS اظهار داشت که حزبش برای هر دو سناریو آماده است.

اکثر احزاب در پرتغال حالا نگرانند که انتخابات جدید بتواند جناح راست افراطی را تقویت کند.

در جناح سوسیالیست ها، "پدرو نونوس سانتوس" به عنوان جانشین احتمالی کاستا دیده می‌شود. او تا ژانویه امسال وزیر زیرساخت‌ها و مسکن بود و نماینده یک سیاست چپ گراتر بود. همچنین ممکن است یک نامزد میانه رو مطرح شود که سیاست‌های کاستا را که کمتر سوسیالیستی تلقی می‌شود، ادامه دهد.

نمایندگان اکثر احزاب در این مسئله با هم اتفاق نظر دارند که انتخابات جدید می‌تواند به تقویت حزب راست افراطی چگا منجر شود. این حزب در سال‌های اخیر توانسته است با مواضع پوپولیستی آرای جناح راست را به دست آورد. در حال حاضر چگا با ۱۱ کرسی از ۲۳۰ کرسی پارلمان سومین حزب بزرگ است.

در همین حال، اولین جزئیات از ادعا‌های مقامات قضایی که باعث سقوط غافلگیرکننده دولت در بعدازظهر سه شنبه شد، مشخص می‌شود. چندین رسانه مشکوک هستند که رئیس ستاد کاستاس، ویتور اسکاریا، که به دلیل خطر فرار دستگیر شد، ممکن است نقشی اساسی در اعطای غیرقانونی قرارداد‌های بزرگ صنعتی داشته باشد. دیوگو لاسردا ماچادو، از دوستان و معتمدین کاستا هم ممکن است از رشوه برای متقاعد کردن رئیس ستاد برای ترویج پروژه‌ها استفاده کرده باشد.

پروژه دیگری در سینز که در تیررس محققان این پرونده قرار دارد، ساخت کارخانه تولید هیدروژن است که البته قبل از اجرا با شکست مواجه شد. همچنین در اینجا مسئله صدور مجوز برای اکتشاف ذخایر لیتیوم در پرتغال مطرح است. در اوایل سال ۲۰۲۰، یک روزنامه نگار تحقیقی، از جمله، متوجه شد که امتیاز لیتیوم به شرکتی اعطا شده است که تنها سه روز قبل از آن تأسیس شده بود. استخراج لیتیوم توسط کارشناسان محیط زیست مسئله‌ای بسیار انتقادی است.

ویتور اسکاریا، رئیس ستاد کاستا، قبلاً در سال ۲۰۱۶ درگیر حادثه‌ای بود که مربوط به سفر و بلیط برای مسابقات قهرمانی فوتبال اروپا ۲۰۱۶ بود. در آن زمان او با جریمه از مهلکه نجات یافت.

هنوز مشخص نیست که آیا کاستا در این جرم‌ها همدست بوده یا حتی نقش فعالی در این دسیسه بازی داشته است. چندین سیاستمدار خواستار شفاف سازی این اتهامات از سوی دادستانی هستند. با این حال، این رابطه‌ها به احتمال زیاد پایان کار سیاسی کاستا، از جمله در صحنه بین المللی است. "آنتونیو کاستا" زمانی در بروکسل به عنوان جانشین امیدوار کننده "چارلز میشل" بلژیکی در دفتر رئیس شورای اتحادیه اروپا دیده می‌شد.

آنتونیو کوستا، نخست وزیر موفق پرتغال روز سه شنبه در اقدامی ناگهانی اخیرا اعلام کرد از سمت خود کناره‌گیری می‌کند و استعفای خود را تقدیم رئیس جمهوری این کشور کرد

کاستا در یک سخنرانی تلویزیونی گفت که به دلیل تردید در مورد صداقت او، او استعفای خود را به "مارسلو ربلو دو سوزا"، رئیس جمهور کشورش پیشنهاد کرد.

بازرسان فساد پیش از این چندین وزارتخانه و اقامتگاه رسمی نخست وزیر سوسیالیست پرتغال در لیسبون را مورد بازرسی قرار داده بودند و اعلام کردند که کاستا نیز تحت بازجویی قرار دارد. "ویتور اسکاریا"، رئیس دفتر وی نیز دستگیر شد. روز سه‌شنبه، دفتر دادستانی همچنین جوآئو گالامبا، وزیر زیرساخت این کشور را به عنوان مظنون رسمی معرفی کرد.

این تحقیقات، از جمله شامل فساد مشکوک در مدیریت پروژه‌های لیتیوم و هیدروژن است. پس از مشخص شدن این اتهامات، اپوزیسیون خواستار استعفای کاستا شدند.

کاستا از زمان حضور در قدرت توانسته تحول قابل توجهی در اقتصاد پرتغال ایجاد کند و این کشور را از بدهی‌های کلان و بحران اقتصادی گسترده خلاص کرده و رشد و رونق اقتصادی در این کشور ایجاد کند.

پس از آنکه سوسیالیت‌ها در انتخابات سال گذشته به پیروزی قاطعانه‌ای دست یافتند به نظر می‌رسید که کوستا برای چندین سال دیگر در قدرت باقی بماند، اما وی در سخنان روز سه‌شنبه خود که پس از دیدار با رئیس جمهوری پرتغال به زبان آورد تاکید کرد که مرحله‌ای از زندگی او به پایان رسیده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه