English

چالش‌های اوکراین برای پیوستن به اتحادیه اروپا

پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا در این روزها، به‌ویژه با توجه به جنگ در این کشور، به موضوعی پیچیده و چالشی هم برای کی‌یف و هم برای اروپا تبدیل شده است.

چالش‌های اوکراین برای پیوستن به اتحادیه اروپا

به گزارش خبرگزاری موج، اوکراین طی سال‌های گذشته، به‌ویژه از زمان آغاز جنگ همواره خواستار عضویت در اتحادیه اروپا بوده است. 

اکنون مقام‎های اتحادیه اروپا می‎گویند انتظار می‌رود مقام‎های اجرایی این اتحادیه توصیه کنند که اوکراین یک قدم به عضویت در این اتحادیه نزدیک‌تر شود.

به گفته کارشناسان، این موضوع برای اوکراین بسیار ارزنده خواهد بود.

«اورسولا فون درلاین»، رئیس کمیسیون اروپا که در بروکسل مستقر است، روز چهارشنبه گزارشی را منتشر خواهد کرد که در آن پیشرفت‌های به‌دست‌آمده در راستای عضویت اوکراین ارزیابی می‌شود.

«فون درلاین» در سفر روز شنبه خود به کی‌یف، از اوکراین به خاطر پیشرفت در جهت اقدامات لازم برای پیوستن به ایت اتحادیه تمجید کرد.

این گزارش تصمیم کلیدی را در ماه دسامبر در نشست سران ملی اتحادیه اروپا درباره آغاز مذاکرات رسمی عضویت با کی‌یف ارائه خواهد کرد.

کمیسیون اروپا در ماه ژوئن گفته بود که اوکراین ۲ شرط از هفت شرطی را که اتحادیه اروپا برای آغاز مذاکرات عضویت تعیین کرده بود، برآورده کرده است.

وزیر خارجه آلمان هم ابراز اطمینان کرد که اتحادیه اروپا تلاش خود را برای پیوستن اوکراین پیش خواهد برد.

 

مولداوی و گرجستان

گزارش کمیسیون اروپا در روز چهارشنبه سایر کشور‌های خواستار عضویت در اتحادیه اروپا، از جمله گرجستان و مولداوی را نیز مورد بررسی قرار خواهد داد.

مولداوی ۹ شرط برای شروع مذاکرات عضویت از جمله مبارزه با جرایم سازمان را پیش رو دارد و می‌تواند به همراه همسایه خود، اوکراین توصیه مثبت مشروط این اتحادیه را دریافت کند.

پیش‌نویس این گزارش، می‌گوید که مولداوی انعطاف‌پذیری و تعهد خود را برای پیشبرد برنامه اتحادیه اروپا در حالی که اقداماتی برای کاهش تأثیر جنگ اوکراین انجام می‌دهد، نشان داده است.

مقام‎های اتحادیه اروپا درباره وضعیت گرجستان هم گفتند که این کشور ۱۲ شرطی را که تعیین شده بود، برآورده نکرده است.

 

پیچیدگی پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا

اما کارشناسان عنوان می‌کنند که راه برای پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا آسان نبوده و همچنین پیچیدگی‌هایی را برای این اتحادیه به وجود خواهد آورد.

مقام‎های اروپایی استدلال می‌کنند که بهترین تضمین امنیتی اتحادیه اروپا، عضویت در آن است.

البته اتحادیه اروپا امیدوار است که اوکراین پیش از پیوستن به این اتحادیه، به ناتو (ائتلاف نظامی آتلانتیک شمالی) پبیوندد.

اما در حال حاضر، اعضای ناتو مایل نیستند اوکراین را تا زمانی که جنگ به پایان برسد، وارد این ائتلاف کنند.

اعضای ناتو به‌ویژه آمریکا، نمی‌خواهند تعهدی برای وارد شدن به درگیری مستقیم با روسیه مجهز به سلاح هسته‌ای را بپذیرند.

با توجه به اینکه نظامیان اوکراینی در یک نبرد فرسایشی پرهزینه در برابر نیرو‌های روسیه محبوس شده‌اند، بازپس‌گیری کامل قلمرو اوکراین در بهترین حالت راهی طولانی خواهد بود.

اتحادیه اروپا باید بپذیرد که به احتمال زیاد، اوکراین واجد شرایط عضویت خواهد بود در حالی که هنوز در جنگ با روسیه قرار دارد و هنوز تحت حمایت ناتو نیست.

در وضعیت فعلی، اتحادیه نمی‌تواند منافع خود در اوکراین را تامین کند و در نهایت از مجموعه گسترده‌ای از مرز‌ها در برابر روسیه دفاع کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه