English

رونمایی از تندیس یادبود ابن‌سینا در پایتخت قزاقستان

تندیس دانشمند و فیلسوف بزرگ ایرانی «ابوعلی سینا» در یکی از پارک های شهر آستانه پایتخت قزاقستان رونمایی شد.

رونمایی از تندیس یادبود ابن‌سینا در پایتخت قزاقستان

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از سرویس مطبوعاتی وزارت خارجه تاجکیستان، این مراسم با حضور «زلفیه دولت زاده» وزیر فرهنگ تاجیکستان و همتای قزاق وی و همچنین نمایندگان و شخصیت های فرهنگی دو کشور برگزار شد.

بر اساس گزارش کازپراودا( Kazpravda.kz) بنای یادبود دانشمند و فیلسوف بزرگ ایرانی در پارک نزدیک خیابان خراپاتاگو (A. ) منطقه آلماتی آستانه برپا شد.

نیم تنه برنز توسط صنعتگران تاجیک ساخته شده است و پایه گرانیتی توسط اداره فرهنگ آستانه تهیه شده است. ارتفاع بنای یادبود ۳.۱ متر است.

فرهیختگان تاجیکستان هر ساله سالگرد تولد شیخ الرئیس حکیم "ابوعلی سینا" را با برگزاری آیین های ویژه علمی فرهنگی در سراسر این کشورگرامی می دارند.

به مناسبت سالروز تولد ابوعلی سینا که تاجیکها او را پیر حکیمان مشرق زمین می دانند همه ساله از روز ۱۸ اگوست (۲۷ مرداد) به مدت یک هفته جشن علم پزشکی وبهداشت برگزارمی شود.

دراین ایام پزشکان و کارمندان رشته بهداشت تاجیکستان، با نثاردسته های گل بر مجسمه این طبیب بزرک مشرق زمین در شهر دوشنبه پایتخت این کشور به وی ادای احترام می کنند.

جایگاه ابوعلی سینا دربین مردم تاجیکستان دارای ارزش خاصی است و مادران تاجیک نیز به خاطرارج و احترامی که به شیخ الرئیس دانشمند و طبیب مشرق زمین دارند، فرزندان خود را "ابوعلی" و "سینا" نام گذاری می کنند.

ابوعلی حسین بن عبدالله بن حسن بن علی بن سینا، مشهور به ابوعلیِ سینا، ابن سینا، پورسینا و شیخ الرئیس (۳۵۹–۲ تیر ۴۱۶ خورشیدی) پزشک، ریاضی‌دان، اخترشناس، فیزیک‌دان، شیمی‌دان، جغرافی‌دان، زمین‌شناس، شاعر، منطق‌دان، فیلسوف، موسیقی‌دان و دولت‌مرد ایرانی و از مشهورترین و تأثیرگذارترینِ فیلسوفان و دانشمندان ایران‌زمین و جهان بود که به ویژه به دلیل آثارش در زمینهٔ فلسفه و پزشکی اهمیت دارد.

ابوعلی حسین بن عبدالله بن حسن بن علی بن سینا، دانشمند ایرانی قرن چهارم هجری در اول شهریور ۳۵۹ هجری خورشیدی در روستای خرمیثن از توابع بخارا (یکی از استان های فارسی زبان ازبکستان) دیده به جهان گشود و بعدها یکی از اندیشمندان بزرگ سرزمین کهن ایران شد.

آثار اصلی او دو دانشنامهٔ علمی و فلسفی جامع به نام‌های کتاب شفا و دانشنامهٔ علائی، و همچنین القانون فی الطب به عنوان یکی از معروف‌ترین آثار تاریخ پزشکی است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه