English

وزیر خارجه آمریکا :

وضعیت کنونی نیجر تنها از مسیر دیپلماسی قابل حل است

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در گفت وگو با رادیو فرانسه گفت: مطمئناَ دیپلماسی مناسب‌ترین راه‌حل برای عبور از وضعیت کنونی در نیجر است.

وضعیت کنونی نیجر تنها از مسیر دیپلماسی قابل حل است

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از تارنمای خبری وزارت خارجه آمریکا، بلینکن اظهار کرد: دیپلماسی مناسب‌ترین راه‌حل و رویکرد ترجیحی و فعلی اکوواس و ایالات متحده برای عبور از وضعیت کنونی در نیجر است و در هر صورت ما از تلاش‌های اکوواس برای بازگردان نظم و قانون اساسی به این کشور حمایت می‌کنیم.

وزیر خارجه آمریکا با اشاره به اینکه واشنگتن از طریق کانال‌های دیپلماتیک برای حمایت از تلاش‌های اکوواس تلاش می‌کند، تاکید کرد: من به طور منظم با رهبران آفریقا و اکوواس و البته با شرکای خود در اروپا از جمله فرانسه در تماس هستم و مانند سایر کشورها، ما نیز در تلاش هستیم تا دیپلماسی را برای تضمین بازگشت نظم و قانون اساسی در نیجر پیش ببریم.

وی افزود: آنچه ما در نیجر می‌بینیم بسیار نگران کننده است و چیزی برای این کشور و مردم آن فراهم نخواهد کرد. برعکس، قطع نظم و قانون اساسی که بر این کشور حاکم بود، ما و بسیاری از کشورهای دیگر را در موقعیتی قرار می‌دهد که باید کمک و حمایت خود از این کشور را متوقف کنیم و این موضوع به نفع مردم نیجر نخواهد بود.

به گزارش ایرنا، ویکتوریا نولند معاون وزیر خارجه آمریکا در امور سیاسی در سفر روز دوشنبه خود به نیجر با کودتاچیان و مقامات ارشد حکومت نظامی این کشور که ماه گذشته قدرت را به دست گرفتند، گفت‌ وگو کرد اما در جلساتی که او آن را دشوار توصیف کرد، پیشرفتی حاصل نشد.

به گفته نولند، وی ۲ ساعت با ژنرال موسی سالائو بارمو وزیر دفاع خودخوانده شورای نظامی نیجر و سه سرهنگ دیگر از سران کودتای نظامی در این کشور دیدار کرده اما درخواست‌های او برای دیدار با محمد بازوم رئیس جمهور مخلوع یا عبدالرحمان چیانی رهبر کودتای نیجر پذیرفته نشده است.

نیروهای گارد ریاست جمهوری نیجر چهارم مردادماه جاری «محمد بازوم» رئیس جمهور این کشور را در داخل کاخ ریاست جمهوری در بازداشت قرار دادند و سپس او را از مقامش برکنار کردند.

نظامیان نیجر در تلویزیون دولتی این کشور پس از برکناری بازوم از بسته شدن مرزها و برقراری منع آمد و شد خبر دادند.

کودتاچیان نیجر ششم مرداد ماه ژنرال عبدالرحمن چیانی را به عنوان رئیس شورای انتقالی این کشور منصوب کردند.

محمد بازوم در سال ۲۰۲۱ به عنوان رئیس جمهور نیجر انتخاب شد و یکی از مهمترین هم پیمان‌های فرانسه و غرب در منطقه ساحل آفریقا بود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه