English

۱۶عضو کابینه اردوغان در انتخابات پارلمانی ترکیه برگزیده شدند

همه ۱۶ عضو کابینه فعلی رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه که به درخواست او از شهرهای مختلف این کشور در انتخابات پارلمانی نامزد شده بودند، به عنوان نمایندگان بیست و هشتمین دوره مجلس ملی ترکیه برگزیده شدند.

۱۶عضو کابینه اردوغان در انتخابات پارلمانی ترکیه برگزیده شدند

به گزارش خبرگزاری موج بنا به اعلام شبکه خبری ان.تی.وی ترکیه، در انتخابات روز گذشته فوآد اوکتای معاون اول اردوغان از شهر آنکارا، بکیر بوزداغ وزیر دادگستری از شهر شانلی اورفا، دریا یانیک وزیر خانواده و خدمات اجتماعی از شهر عثمانیه، ودات بیلگین وزیر کار و تامین اجتماعی از شهر آنکارا، مراد کوروم وزیر شهرسازی، محیط زیست و تغییرات اقلیمی از شهر استانبول، مولود چاووش اوغلو وزیرامور خارجه از شهر آنتالیا و فاتح دونمز وزیر انرژی و منابع طبیعی از شهر اسکی شهیر به پارلمان این کشور راه یافتند.

همچنین بنا به اعلام این رسانه، در انتخابات پارلمانی دیروز، محمد محرم کاساپ اوغلو وزیر ورزش و جوانان از شهر ازمیر، نورالدین نباتی وزیر خزانه داری و دارایی از شهر مرسین، سلیمان سویلو وزیر کشور از شهر استانبول، محمود اوزر وزیر آموزش ملی از شهر اردو، خلوصی آکار وزیر دفاع ملی از شهر کایسری، مصطفی وارانک وزیر صنعت و فناوری از شهر بورسا، واحد کیریشچی وزیر کشاورزی و جنگلداری از شهر قهرمان‌ماراش، مهمد موش وزیر تجارت از شهر سامسون، عادل کارا اسماعیل اوغلو وزیر حمل و نقل و زیرساخت از شهر ترابوزان به مجلس ترکیه راه یافته‌اند.

همچنین بنا به گزارش شبکه خبری ان.تی.وی، عبدالحمید گل وزیر سابق دادگستری از شهر غازی آنتپ و فاروق چلیک وزیر کشاورزی، دامداری و مواد غذایی سابق دولت اردوغان از شهر آرتوین به عنوان نمایندگان بیست و هشتمین دوره مجلس ملی ترکیه انتخاب شدند.

به گزارش ایرنا، فعالیت ۶۰۰ نماینده منتخب بیست و هشتمین دوره مجلس ملی ترکیه برابر قانون و آیین نامه داخلی مجلس این کشور، سه روز پس از اعلام قطعی نتایج، آغاز می شود.

انتخابات همزمان ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه روز گذشته با مشارکت کم نظیر در این کشور برگزار شد به طوری که ۸۸.۸۴ درصد افراد واجد شرایط در انتخابات ریاست جمهوری و بیش از ۸۸ درصد مردم نیز در انتخابات پارلمانی رای دادند.

آرای انتخابات پارلمانی ترکیه نشان می دهد که ائتلاف جمهور(حامیان اردوغان) توانسته است ۴۹.۳۱ درصد آرا و ۳۲۱ کرسی مجلس این کشور در انتخابات را کسب کرده و اکثریت پارلمان را به دست گیرد.

بر اساس نتایج اعلام شده، ائتلاف ملت(حامیان قلیچداراوغلو) نیز توانسته است در این انتخابات ۳۵.۱۹ درصد آرای مردمی، ۲۱۳ کرسی مجلس ترکیه را کسب کند.

بر اساس نتایج اعلام شده، ائتلاف کار و آزادی(احزاب کُردی) ۱۰.۵۱ درصد آرا و ۶۶ کرسی این انتخابات را کسب کرده و ائتلاف آتا(حامیان سینان اوغان) نیز به علت کسب ۲.۴۶ درصد آرای این انتخابات و نرسیدن به حد نصاب هفت درصد برای حضور در پارلمان، از راهیابی به مجلس ترکیه باز ماند.

بر اساس شمارش آرای صندوق ها، احزاب عدالت و توسعه با ۲۶۶ کرسی، جمهوری خواه خلق ترکیه با ۱۶۹ کرسی، چپ سبز با ۶۲ کرسی، حرکت ملی با ۵۰ کرسی و حزب نیک با ۴۴ کرسی، حزب دوباره رفاه با پنج کرسی و حزب کارگران ترکیه با چهار کرسی به مجلس ۶۰۰ نفری ترکیه به شکل اختصاصی راه یافته اند.

رای گیری انتخابات همزمان ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه دیروز از ساعت هشت صبح تا ۱۷ به وقت محلی و بدون تمدید، در یک هزار و ۹۴ حوزه انتخابیه ۸۱ استان این کشور برگزار شد.

در بیست و هشتمین دوره رقابت انتخابات پارلمانی ترکیه که همزمان با سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری این کشور در حال برگزاری شد، نامزدهای ۲۴ حزب به همراه ۱۵۱ نامزد مستقل و منفرد برای کسب ۶۰۰ کرسی مجلس در ۸۷ حوزه انتخابیه حضور داشتند.

در دوره قبلی انتخابات، پنج حزب عدالت و توسعه، جمهوری خواه خلق ترکیه، دموکراتیک خلق‌ها، حرکت ملی و حزب نیک توانستند با رد کردن حد نصاب ۱۰ درصد وارد پارلمان ترکیه شوند و نمایندگان ۹ حزب دیگر نیز در قالب ائتلافی وارد پارلمان ترکیه شدند.

منتخبان مردم در مجلس ترکیه که ۶۰۰ عضو دارد، در مدت پنج سال بر کرسی می‌نشینند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه