English

پاسخ منفی راخوی به درخواست گفت و گوی پوجدمون:

تنها با رهبر حزب پیروز مذاکره خواهم کرد

پس از اینکه رهبر پیشین کاتالونیا از راخوی خواست تا از طریق مذاکره به بحران در این منطقه پایان داده شود، نخست وزیر اسپانیا ضمن رد این درخواست از مذاکره با اینس آریماداس خبر داد.

تنها با رهبر حزب پیروز مذاکره خواهم کرد

به گزارش خبرگزاری موج، «ماریانو راخوی»، نخست وزیر اسپانیا روز جمعه درخواست گفتگوی کارلس پوجدمون، رهبر پیشین منطقه کاتالونیا را رد کرد. پوجدمون روز جمعه گفته بود که حاضر است با نخست وزیر اسپانیا در بروکسل، مقر اتحادیه اروپا یا هر کدام از کشورهای عضو اتحادیه به جز اسپانیا دیدار و گفتگو کند.

نخست وزیر اسپانیا در پاسخ به سخنان پوجدمون گفت: «من تنها با کسی مذاکره خواهم کرد که در انتخابات اخیر کاتالونیا برنده واقعی بوده است یعنی اینس  آریماداس، رهبر حزب شهروند.»

«اینس آریماداس»، رهبر حزب شهروندان که مخالف استقلال کاتالونیا است در انتخاب اخیر منطقه کاتالونیا بیشترین آرا را به خود اختصاص داد. اما در مجموع، سه حزب حامی استقلال کاتالونیا اکثریت پارلمانی را از آن خود کردند. از مجموع ۱۳۵ کرسی پارلمان استقلال طلبان موفق شدند ۷۰ کرسی را به دست آورند. به این ترتیب هنوز مشخص نیست تکلیف تشکیل کابینه آینده این منطقه چیست. پوجدمون روز پنجشنبه، پس از پیروزی استقلال طلبان اعلام کرد که نتیجه آرا در انتخابات اخیر پاسخی کوبنده به دولت محافظه‌کار ماریانو راخوی، نخست وزیر اسپانیا است.

کارلس پوجدمون به اتهام شورش علیه دولت مرکزی اسپانیا پس از برگزاری همه پرسی استقلال کاتالونیا و اعلام استقلال این منطقه از اسپانیا تحت تعقیب قضایی قرار گرفت و در صورت حضور در خاک اسپانیا بازداشت می شود. وی در اظهارات خود تاکید کرد که کار سیاسی بدون گفتگو و مذاکره امکان پذیر نیست. او از دولت اسپانیا خواست تا ماده ۱۵۵ قانون اساسی این کشور که در صورت اجرای آن منطقه کاتالونیا خودمختاری خود را از دست می دهد را متوقف کند و خطاب به دولت اسپانیا گفت:‌ «‌ما تنها می‌خواهیم شنیده شویم. از کمیسیون اروپا می‌خواهیم که به خواست‌های مردم منطقه کاتالونیا توجه کنند. کمیسیون تنها به خواست دولت اسپانیا توجه می کند و می‌خواهیم که به خواست ما نیز توجه کند.»

مشکل احزاب استقلال طلب برای تشکیل دولت آینده منطقه کاتالونیا این است که رهبر آنها، کارلس پوجدمون تحت تعقیب قضایی است و سایر رهبران شاخص نیز در اسپانیا زندانی هستند. با این حال تحلیلگران معتقدند تنها راه خروج از بن بست پرتنش استقلال کاتالونیا گفتگو میان نخست وزیر اسپانیا و رهبر پیشین منطقه کاتالونیا، کارلس پوجدمون است.

کمیسیون اروپا که هیچ گاه برای میانجی‌گری در این بحران ورود نکرده و همواره از موضع دولت اسپانیا به عنوان عضوی از اتحادیه اروپا دفاع کرده است، این کمیسیون با وجود پیروزی استقلال طلبان باردیگر اعلام کرد که موضع جدیدی نمی گیرد و همچنان بر مواضع قبلی خواهد ماند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه