English

تحلیل اکونومیست از جنگ تجاری احتمالی چین با غرب

آیا پکن عادلانه بازی می‌کند؟

دستاوردهای تجاری چین در حوزه اقتصاد جهانی باعث شده شرکت های اقتصادی غربی به شدت احساس خطر کنند.

آیا پکن عادلانه بازی می‌کند؟

به گزارش خبرگزاری موج، «دونالد ترامپ» در دوران کارزار انتخاباتی اعمال تعرفه‌های جدیدی بر همه صادرات چین به این کشور را مطرح کرده بود که عملاً به یک «جنگ تجاری» می‌انجامید. اما این موضوع نیز به یکی دیگر از وعده‌های پوپولیستی ترامپ مبدل شده که هیچ‌گاه به مرحله عمل نرسید. اوج‌گیری تنش‌ها میان واشنگتن و پیونگ‌یانگ از عمده‌ترین عواملی است که باعث شده ترامپ، عطای طرح خود را به لقایش ببخشد. او می‌خواهد چین را به همکاری برای مهار کره شمالی متقاعد کند و لذا هرگونه اقدامی در جهت بستن تعرفه جدید بر صادرات این کشور به معنای از بین رفتن انگیزه‌های چین خواهد بود.

اما این‌همه ماجرا نیست، از سوی دیگر تنش‌هایی که پیرامون خطر سیاست‌های صنعتی پکن برای اقتصاد جهانی به وجود آمده، هنوز ادامه دارد. نماینده تجاری آمریکا هفته گذشته چین را «بی‌سابقه‌ترین» خطری دانست که با قواعد تجاری کنونی نمی‌توان آن را متوقف کرد. اتحادیه اروپا نیز به‌شدت نگران  موفقیت‌های روزافزون چین است و در این راستا می‌خواهد قواعد سخت‌گیرانه‌تری را برای به‌کارگیری سرمایه خارجی در حوزه یورو وضع کند. این در حالی است که استراتژی چین برای مدرن ساختن اقتصادش نیز عامل نگرانی دیگری است.

موضوع اصلی که باعث نگرانی اروپا و آمریکا شده، خیز بلندی است که شرکت‌های بزرگ چینی برای رقابت با همتایان غربی خود برداشته‌اند، به‌زعم غربی‌ها تاکنون هیچ رقیبی به‌اندازه شرکت‌های چینی در رقابت موفق عمل‌نکرده‌اند و لذا تداوم این شرایط می‌تواند باعث تضعیف نفوذ و برتری اقتصادی آن‌ها شود.

استراتژی سه وجهی چین برای حضور در بازار جهانی نیز به‌شدت ترسناک جلوه می‌کند؛ پول ارزان این کشور باعث شده جذابیت این کشور در تعاملات جهانی دوچندان شود، از سوی دیگر دولت این کشور به‌شدت حامی حضور پول ملی چین در بازارهای جهانی است و پشتوانه کافی برای آن را تأمین می‌کند. نهایتاً تلاش فزاینده این کشور برای کشف و فاش کردن راز و رمزهای سایبری و موفقیت چشمگیر در این حوزه نیز مزید بر علت  شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه