English

تحلیل وب‌سایت روزنامه گاردین از افزایش محسوس آرای راست‌گرایان در آلمان

مهاجرت و بحران آرای سلبی

انتخابات اخیر پارلمانی آلمان نیز با پیروزی احزاب دموکرات و سوسیال مسیحی به پایان رسید اما حزب راست افراطی «آلترناتیو برای آلمان» نیز در این انتخابات با اختصاص 13.3 درصد کل آرا به بهترین پیروزی در تاریخ خود دست‌یافت.

مهاجرت و بحران آرای سلبی

به گزارش خبرنگار بین الملل خبرگزاری موج، به‌طورکلی در آلمان دو حزب بزرگ دموکرات مسیحی و سوسیال‌دموکرات محبوب‌ترین و فراگیرترین نهادهای سیاسی به شمار می‌آیند. در سال 2013 ائتلاف احزاب مسیحی با اختصاص بیش از 40 درصد آرا به خود 311 کرسی بوندستاگ را به دست آورد. در همین سال حزب سوسیال‌دموکرات نیز 193 کرسی این پارلمان را به خود اختصاص داد. اما انتخابات اخیر نشان داد که نارضایتی‌ها از دو حزب عمده آلمان افزایش‌یافته است و بسیاری از شهروندان آلمانی نمی‌توانند آمال خود را در میان برنامه‌های این دو حزب پیدا کنند. راست‌گرایان افراطی در این دوره توانستند مجموعاً 8 درصد بر میزان آرای خود بیفزاید و با 94 کرسی به سومین حزب بزرگ آلمان در پارلمان مرکزی این کشور مبدل شود.

البته قدرت گیری احزاب راست‌گرا، امر جدیدی نیست. تقریباً همه کشورهای اروپایی طعم اوج‌گیری احزاب افراطی دست راستی را چشیده‌اند. در سال 1991 حزب تجزیه‌طلب «فلمیش بلک» در یکشنبه سیاه با اختصاص بیش از 6 درصد کل آرا توانست نام خود را به‌عنوان نخستین حزب راست افراطی اروپا در تاریخ این قاره ثبت کند که پس از جنگ جهانی دوم به پارلمان راه پیداکرده است. پس‌ازآن دیگر کشورهای قاره سبز نیز این وضعیت را تجربه کرده‌اند، حتی دانمارک و سوئیس و نیز بریتانیا، فرانسه و ایتالیا.

در بریتانیا اوج محبوبیت احزاب دست راستی تندرو را می‌توان در رأی مثبت به همه‌پرسی برگزیت 2015 مشاهده کرد و از سوی دیگر در فرانسه نیز جبهه ملی توانسته تاکنون دوبار کاندیداهای خود را به مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری برساند. اما این بار نوبت به آلمان رسید تا برای نخستین بار پس از اتحاد مجدد دو آلمان شاهد موج جدیدی از راست‌گرایی افراطی باشد.

آلترناتیو برای آلمان؟

حزب آلترناتیو که در سال 2013 تأسیس شد و برای اولین بار در همان انتخابات فدرال شرکت کرد اساساً خود را راه سومی فراسوی دو حزب بزرگ این کشور (مسیحی‌ها و سوسیال‌دموکرات‌ها) معرفی می‌کند. این امر حتی در نام انتخاب‌شده برای حزب آلترناتیو نیز متجلی شده، چنانکه آلترناتیو به معنای «بدیل راه‌های موجود» است. در انتخابات سال 2013 اگرچه این حزب توانست 4.7 درصد آرای مردمی را به دست بیاورد، اما به دلیل قانون محدودکننده‌ای که تنها به احزاب دارای بیش از 5 درصد کل آرا اجازه حضور در پارلمان را می‌دهد، موفق به راه‌یابی به بوندستاگ نشد. اما در انتخابات این حزب خود را به معنای واقعی به یک بدیل برای دو حزب بزرگ آلمان و درواقع سومین حزب بزرگ این کشور مبدل کرد.

این حزب میزان آرای خود را حدود 9 درصد افزایش داده است. این در حالی است که دو حزب بزرگ آلمان نیز بدترین نتایج خود پس از جنگ جهانی دوم را به دست آورده‌اند. ائتلاف مسیحی تنها 32 درصد و سوسیال‌دموکرات‌ها تنها 20 درصد آرای مردمی را در سبد خود می‌بینند. این امر نشان می‌دهد که حزب آلترناتیو دوسوم آرای جدید خود را از سهم پیشین سوسیال‌دموکرات‌ها گرفته و 40 درصد آرای کاهش‌یافته مسیحی‌ها را نیز به صندوق خود راهنمایی کرده است.

همچنین انتخابات بیست و چهارم سپتامبر نشان می‌دهد که راست‌گرایان افراطی از نه‌تنها در پایگاه همیشگی خود که در مناطق جدیدی نیز طرفدار پیداکرده است. این حزب به‌طور سنتی عمده آرای خود را از منطقه شرقی آلمان (که سابقاً در اختیار کمونیست‌ها قرار داشت) جذب می‌کرد، اما در انتخابات اخیر در غرب آلمان نیز میانگینی 11 درصدی از آرا به دست آورده که بسیار قابل‌توجه و زیاد است. البته در منطقه شرقی آلمان نیز این حزب توانسته به‌طور میانگین در همه حوزه‌های انتخاباتی 21 درصد آرا را داشته باشد.

همچنین از بررسی الگوهای رفتار انتخاباتی شهروندان آلمانی می‌توان دریافت که در انتخابات اخیر حدود 1 میلیون و 200 هزار نفر از شهروندانی که معمولاً در انتخابات شرکت نمی‌کنند، اقدام به مشارکت کرده‌اند و از سوی دیگر یک‌میلیون نفر از شهروندانی که به مرتباً به ائتلاف مسیحی رأی می‌دهند نیز این بار راست‌گرایان را انتخاب کرده‌اند. همچنین 500 هزار نفر از هواداران سوسیال‌دموکرات‌ها نیز در انتخابات اخیر حزب آلترناتیو را انتخاب کرده‌اند.

مهاجرت اصلی‌ترین دغدغه آلمانی‌ها

نظرسنجی‌های انجام‌شده در پایگاه‌های انتخاباتی نشان می‌دهد که «مهاجرت» در حال حاضر اصلی‌ترین دغدغه آلمانی‌ها به‌حساب می‌آید و تغییراتی هم که در الگوی رأی دادن آنان به وجود آمده عمدتاً تحت تأثیر این موضوع است. سیاست «مهاجرپذیری» مرکل به اصلی‌ترین دلیل کاهش آرای دو حزب اصلی آلمان تبدیل‌شده است. 89 درصد از افرادی که حزب آلترناتیو رأی داده‌اند، مرکل را نسبت به «دغدغه‌های شهروندان» بی‌توجه دانسته‌اند. همچنین 85 درصد از آن‌ها اعلام کرده‌اند که مرزهای آلمان باید مستحکم‌تر شود. 82 درصد نیز گفته‌اند که 12 سال صدراعظمی برای مرکل کافی است. درنتیجه به نظر می‌رسد افزایش آرای راست‌گرایان و نیز کاهش آرای دو حزب بزرگ در آلمان تحت تأثیر سیاست مهاجرت و برآمده از افزایش آرای سلبی مرکل بوده است. 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه