English

سازمان همکاری اسلامی خواستار پایان بخشیدن فوری کشتار مسلمانان در میانمار شد

سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی اقداماتی که علیه مسلمانان روهینگیا در میانمار می‌شود را اقدامات وحشیانه برنامه‌ریزی‌شده‌ و نقض جدی قوانین بین‌المللی دانسته و خواستار توقف این اقدامات شدند.

سازمان همکاری اسلامی خواستار پایان بخشیدن فوری کشتار مسلمانان در میانمار شد

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از شبکه خبری روسیا الیوم، در نشست روسای کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی که در حاشیه نشست سران این سازمان در حوزه علوم و تکنولوژی در شهر آستانه قزاقستان با پیشنهاد رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه برگزار شد، با اشاره به تجاوزاتی که به حقوق مسلمانان روهینگایی می‌شود، اعضای سازمان از دولت میانمار خواستند تمامی تدابیر لازم برای توقف اقدامات تبعیض‌آمیز علیه مسلمانان روهینگایی را در پیش گیرد.

طبق بیانیه منتشر شده از سوی سازمان همکاری اسلامی درباره این نشست، کشورهای عضو از دولت میانمار خواستند با هیئتی حقیقت‌یاب که از سوی شورای حقوق بشر سازمان ملل موظف به انجام تحقیقاتی جامع و مستقل در مورد تمامی موارد نقض قوانین بین‌المللی و ارجاع ناقضان به دستگاه عدالت شده است، همکاری کند.

شرکت‌کنندگان در این نشست دولت میانمار را به اتخاذ تمامی تدابیر لازم جهت توقف اقداماتی که برای پراکنده کردن مسلمانان روهینگیایی صورت می‌گیرد و توقف اقدامات تبعیض‌آمیز علیه آنها و نیز از میان برداشتن تمامی علل اصلی این خشونت‌ها تشویق کرده و از میانمار خواست بازگشت پایدار پناهجویان روهینجایی به کشورشان که در داخل و خارج میانمار آواره هستند را تضمین کند.

همچنین در این نشست از دولت میانمار خواسته شد، توافقنامه قبلی درباره گشایش دفتر امور انسانی سازمان همکاری اسلامی در شهر یانگون را که با هدف کمک‌رسانی بدون تبعیض به قربانیان خشونت‌ها در این کشور تنظیم شده بود، دوباره به اجرا درآورد.

شرکت‌کنندگان در نشست مذکور بر لزوم اتخاذ اقداماتی محسوس از سوی میانمار برای ممانعت از وخامت شرایط انسانی در استان راخین تاکید کردند.

مسلمانان روهینگایی در استان راخین در غرب میانمار ساکن هستند، روهینجایی‌ها این استان را که اکثر ساکنانش بودایی هستند، آراکان می‌خوانند.

دولت میانمار روهینجایی‌ها را مهاجران غیرقانونی می‌داند که از کشور بنگلادش آمده‌اند و به همین دلیل به آنها حق شهروندی اعطا نمی‌کند اما روهینجایی‌ها تاکید دارند که ساکنان اصلی این منطقه هستنند.

استان راخین همواره شاهد درگیری‌های مستمری میان مسلمانان و بودایی‌ها در طول دهه‌های گذشته بوده است.

تنش‌ها در این منطقه از 25 اوت گذشته و با یورش صدها تن از نیروهای مسلح ارتش موسوم به ارتش رهایی روهینگایی‌های آراکان به 30 پایگاه پلیس به شدت بالا گرفت.

دولت میانمار این ارتش را تشکیلاتی تروریستی می‌داند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه