English

ادعا درباره نقش اوکراین در پیشرفت برنامه موشکی کره‌شمالی/ کی‌یف واکنش نشان داد

کارشناسان غربی مدعی شدند که "پیشرفت شگفت‌انگیز" پیونگ یانگ در برنامه موشکی‌اش حاصل اکتساب غیرقانونی موتورهای موشکی بوده که توسط یک کارخانه اوکراینی تولید شده‌اند.

ادعا درباره نقش اوکراین در پیشرفت برنامه موشکی کره‌شمالی/ کی‌یف واکنش نشان داد

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از خبرگزاری فرانسه، این در حالی است که اوکراین شدیدا از این گزارش کارشناسان خشمگین شده و مقام‌های ارشد و آژانس‌های این کشور اعتراض رسمی خود را علیه این گزارش اعلام کردند.

در گزارش مذکور که روز دوشنبه از سوی موسسه بین‌المللی مطالعات راهبردی مستقر در لندن منتشر شد، آمده است: هیچ کشور دیگری نتوانسته در یک چنین زمان کوتاهی از قابلیت موشکی میان برد به قابلیت ساخت موشک بالستیک قاره‌پیما دست پیدا کند. چه چیزی این پیشرفت سریع را توضیح می‌دهد؟ جواب آن ساده است کره شمالی به یک موتور سوخت مایع با عملکرد بالا از سوی یک منبع خارجی دست پیدا کرده است.

این گزارش با عنوان "راز موفقیت موشک بالستیک قاره پیمای کره شمالی" سریعا مبنای گزارشی از سوی نشریه نیویورک تایمز قرار گرفت که با استناد به ارزیابی‌های محرمانه آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا مدعی ارتباط احتمالی پیونگ یانگ با تولیدکنندگان اوکراینی شد.

مایکل المن، عامل اصلی این مطالعه و کارشناس موسسه مذکور یکسری "مدارک دست اول قاطع" ارائه کرده که پیشرفت شگفت‌انگیز کره شمالی در برنامه موشک‌های دوربردش در دو سال گذشته نتیجه دستیابی پیونگ یانگ به یک موتور سوخت مایع مربوط به دوران شوروی بوده است.

المن مدعی شد: یک نسخه بهبودیافته موتور مدل RD-۲۵۰ که از سوی شرکت اوکراینی "کی‌.بی یوژنویه" تولید شده بود برای دو آزمایش موشکی‌ آخر کره شمالی مورد استفاده قرار گرفته است که شامل موشک میان برد هواسونگ - 12 و موشک بالستیک قاره پیما هواسونگ - 14 بوده‌اند.

این کارشناس در اشاره‌اش به این آزمایش موشکی ادعاهای پنتاگون و کره‌ جنوبی مبنی بر اینکه پیونگ یانگ در اواخر ژوئیه موشک بالستیک قاره پیما آزمایش کرده است استناد کرد.

با این حال وزارت دفاع روسیه مدعی شد که طبق اطلاعات مربوط به سیستم هشدار موشکی آن، این موشک آزمایش شده از سوی کره شمالی یک موشک میان برد بوده است.

این کارشناس گفت: اطلاعات موجود صراحتا مشخص می‌کند که موتورهای بهبودیافته از جانب تولیدکنندگان اصلی برای پیونگ یانگ ساخته شده‌اند چراکه کره شمالی بعید است توانسته باشد خودش بهبودهای لازم را ایجاد کند.

به نوشته المن کارخانه "کی‌.بی یوژنویه" از سال 2015 تاکنون در آستانه ورشکستگی قرار داشته و احتمالا برخی از کارمندان این کارخانه مجذوب منافع مالی ناشی از تجارت غیرقانونی شده‌اند.

با این حال الکساندر تورچینوف، دبیر شورای دفاع و امنیت ملی اوکراین به این گزارش واکنش نشان داده و گفت: اوکراین هیچ موتور موشک یا تکنولوژی موشکی به کره شمالی منتقل نکرده است. کی‌یف همواره به تعهدات بین‌المللی خود پایبند است. هیچ یک از تولیدکنندگان کشور ما در معامله تسلیحاتی با پیونگ یانگ دست نداشته‌اند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه