English

آمریکا به دنبال اعمال فشار گازی علیه روسیه

سرویس بین الملل - رئیس جمهور آمریکا قصد دارد از رشد سریع عرضه گاز طبیعی به عنوان یک ابزار سیاسی علیه روسیه استفاده کند.

آمریکا به دنبال اعمال فشار گازی علیه روسیه

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از رویترز، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از رشد فزاینده تولید گاز طبیعی این کشور به عنوان ابزار سیاسی استفاده خواهد کرد، ترامپ قصد دارد روز پنجشنبه در ورشو با رهبران ده ها کشور دیدار کند که به شدت برای تامین نیازهای انرژی خود به روسیه وابسته هستند.

بر اساس این گزارش در سال های اخیر مسکو عرضه و صادرات گاز به کشورهای همسایه را در ماه های زمستان به علت اختلاف بر سر قیمت قطع کرده است. صادرات گاز آمریکا می تواند وابستگی این کشورها به روسیه را به شدت کاهش دهد.

کاخ سفید اعلام کرده است که ترامپ به رهبران این کشورها خواهد گفت که واشنگتن می خواهد به متحدانش کمک کند، آن هم از طریق ارسال محموله های بیشتر گاز مایع طبیعی ال ان جی به اروپای شرقی و مرکزی.

شرکت ترامپ در اجلاس 3 دریا

ترامپ قصد دارد پیش از شرکت در نشست رهبران گروه 20 در هامبورگ آلمان در نشست کشورهای شرق و مرکز اروپا در ورشو شرکت کند، این نشست موسوم به اجلاس "3 دریا" است. برخی از کشورهای شرکت کننده در این نشست در منطقه ای واقع شده اند که دریاهای آدریاتیک، بالتیک و سیاه قرار دارند.

این در شرایطی است که ترامپ قصد دارد برای نخستین بار با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در حاشیه نشست گروه 20 دیدار و گفتگو کند.

از جمله اهداف برگزاری نشست 3 دریا می توان به گسترش زیرساخت های انرژی منطقه شامل پایانه های واردات ال ان جی و خطوط انتقال گاز اشاره کرد. کشورهای لهستان، اتریش، مجارستان، لتونی و استونی در این نشست شرکت خواهند کرد.

جونز: آمریکا می تواند مشکل گاز شرق اروپا را حل کند

جیمز جونز فرمانده سابق نیروهای ناتو در این باره گفت: حضور ترامپ در این نشست، یک پیشرفت بزرگ برای پروژه خواهد بود. افزایش صادرات گاز آمریکا به منطقه به تضعیف اثر روسیه برای استفاده از انرژی به عنوان یک سلاح علیه کشورهای منطقه، کمک زیادی خواهد کرد.

وی افزود: به نظر من آمریکا می تواند به کشورهای منطقه کمک کند تا خودکفایی بیشتری داشته و کمتر به انرژی روسیه وابسته بوده و کمتر تهدید شوند.

البته راهبرد انرژی ترامپ هنوز به طور نهایی شکل نگرفته است. نمایندگان حزب جمهوریخواه که خواستار رویکرد قاطعانه تر ترامپ علیه روسیه به خاطر دخالت در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر و اوضاع سوریه و اوکراین هستند، از اقدام ترامپ برای استفاده از صادرات گاز به عنوان یک اهرم سیاسی حمایت کرده اند.

کرملین به شدت به درآمدهای نفت و گاز وابسته است تا بودجه دولتی خود را تامین کند، بنابراین کاهش سهم در بازار انرژی به زیان مسکو تمام خواهد شد.

مایکل بارانوفسکی مدیر دفتر ورشوی صندوق مارشال تاکید کرد: صادرات ال ان جی توسط آمریکا تهدیدآمیزترین سیاست آمریکا در قبال روسیه است.

پیش بینی می شود آمریکا تا سال 2020 سومین صادرکننده بزرگ ال ان جی جهان خواهد بود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه