English

دبیرکل سازمان ملل خواستار تشکیل دولت فدرال در قبرس شد

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد خواستار حل و فصل مسئله قبرس از طریق تشکیل یک دولت فدرال در این جزیره شد.

دبیرکل سازمان ملل خواستار تشکیل دولت فدرال در قبرس شد

به گزارش خبرگزاری موج، دبیرکل سازمان ملل متحد روز جمعه در کنفرانس قبرس در شهر کرانس مونتانای سوئیس گفت: برای رسیدن به یک راه‌حل، به عقل و احساس نیاز داریم چرا که وقتی احساس به تنهایی مورد استناد قرار گیرد، گاهی وضعیت بسیار پیچیده و متناقض می شود، اما هنگامی که احساسات خود را هماهنگ با عقل خود به کار گیریم، می توان شاهد نتایج بسیار مثبتی بود.
وی بیان کرد: حل مساله قبرس بر اساس دولتی دارای دو منطقه، دو جامعه و برابری سیاسی و به شکل شراکت فدرالی میسر خواهد بود، اما لازمه این امر مذاکرات فشرده است و باید به شکلی شجاعانه روی این موضوعات تمرکز کنیم تا هر دو جامعه ترک و یونانی نشین جزیره قبرس باید احساس امنیت کنند.
وی ادامه داد: همه با هم به قصد رسیدن به راه حلی که خبر خوبی برای منطقه و جهان خواهد بود، تلاش خواهیم کرد.
گوترش همچنین از مصطفی آکینجی رئیس جامعه ترک قبرس و نیکوس آناستاسیادیس رئیس جمهوری قبرس به علت تلاش برای رساندن مذاکرات به مرحله فعلی تقدیر کرد.
کنفرانس صلح قبرس از دیروز پنجشنبه در شهر کرانس مونتانای سوئیس آغاز شده است.
در این نشست علاوه بر موضوع تضمین امنیت، چگونگی شکل گیری نظام قانونی قبرس در خلال دیدارهای دو طرف نیز مورد بررسی قرار می گیرد.
آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد چهارم ماه جاری میلادی مصطفی آکینجی رئیس بخش ترک نشین قبرس و نیکوس آناستاسیادس رئیس جمهوری و نماینده بخش یونانی نشین قبرس را برای پیگیری و مذاکره درباره فرایند صلح دوجانبه به نیویورک دعوت کرده و دیداری با حضور دو طرف انجام داد.
دور جدید مذاکرات دو طرف ترک و یونانی قبرس در سوئیس با میانجیگری سازمان ملل و با حضور نمایندگان سیاسی کشورهای ترکیه و یونان آغاز شده است.
مذاکرات صلح قبرس که به دنبال اعتراض طرف ترک به تصمیم مجلس بخش یونانی نشین قبرس برای برگزاری جشن انوسیس در مدارس این بخش متوقف شده بود، قرار بود چندین دور در ژنو پیگیری شود که اوایل سال جاری میلادی پس از طرح قانون برگزاری جشن انوسیس به حالت تعلیق درآمد.
در مذاکراتی که در ژانویه امسال در شهر ژنو سوئیس انجام شد، طرفین با ارائه نقشه ها و همچنین شرکت کشورهای دیگر به عنوان ضامن مذاکرات که برای اولین بار به وقوع پیوست، قدم های مهمی را برای حل مساله تقسیم قبرس برداشتند که در دستور کار قرار گرفتن کنفرانس هایی با موضوع امنیت و کشورهای ضامن صلح، از اقدامات مهم در مذاکرات ژنو بود.
جزیره قبرس که در داخل دریای مدیترانه واقع شده، در پی اختلاف بین آتن و آنکارا در سال 1974 و پس از درگیری های نظامی بین دو کشور به دو بخش ترک نشین (شمالی) و رومی یونانی نشین (جنوبی) تجزیه شد.
بخش جنوبی و یونانی نشین قبرس به عنوان یک کشور مستقل توسط سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته می شود و عضو اتحادیه اروپاست، ولی بخش شمالی(ترک نشین) جزیره قبرس فقط توسط ترکیه به عنوان یک کشور به رسمیت شناخته شده است.
از سال 1974 تاکنون تمام تلاش های سازمان ملل متحد و دیگر مجامع بین المللی برای حل مساله قبرس و وحدت مجدد دو بخش این جزیره که یکی از مشکلات اصلی و اختلافات بین آتن و آنکارا محسوب می شود، به بن بست خورده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه