English

تیلرسون از چین خواست فشار بر کره شمالی را افزایش دهد

سرویس بین الملل - «رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه امریکا روز چهارشنبه از مقام های چینی خواست برای مهار برنامه هسته ای پیونگ یانگ فشارهای اقتصادی و دیپلماتیک بیشتری بر این کشور وارد کند.

تیلرسون از چین خواست فشار بر کره شمالی را افزایش دهد

به گزارش خبرگزاری موج  به نقل از خبرگزاری فرانسه، اظهارات تیلرسون پس از دیدار وی و «جیم متیس» وزیر دفاع آمریکا و دیدار با مقاماتی از چین در وزارت امور خارجه آمریکا مطرح شد. 

این گزارش افزود: میزان نفوذ پکن بر پیونگ یانگ نقش کلیدی را در تلاش برای خروج از بحران کره شمالی دارد و اظهارات تیلرسون یک روز پس از آن مطرح شد که«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا گفت تلاش های «شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین در فشار برای حکومت «کیم اون یون»رهبر کره شمالی شکست خورده است. 

تیلرسون کره شمالی را «تهدید اصلی امنیتی» آمریکا خواند و گفت: چین در صورتی که به دنبال جلوگیری از تنش بیشتر در منطقه است، به لحاظ دیپلماتیک مسئولیت دارد حکومت کره شمالی به لحاظ اقتصادی و دیپلماتیک تحت فشار قرار دهد.

وزارت امور خارجه چین اعلام کرد: نمایندگان چین در این مذاکرات نیز به نوبه خود مخالفت خود را با استقرار سامانه دفاع ضد موشکی واشنگن موسوم به تاد در کره جنوبی ابراز کرده و خواستار خروج آنها شدند. 

در این مذاکرات که با حضور «یانگ جیه چی» دیپلمات ارشد چین و ژنرال «فنگ فنگویی» رئیس ستاد مشترک ارتش آزادیبخش خلق برگزار شد، طرف چینی بار دیگر پیشنهاد استفاده از یک «رویکرد دوسویه» را داد که بر اساس آن کره شمالی فعالیت های هسته ای و موشکی اش و آمریکا و کره جنوبی نیز مانورهای نظامی گسترده خود را متوقف کنند. 

ترامپ که بارها در تبلیغات انتخاباتی اش چین را محکوم کرده بود، برای فشار بر کره شمالی به پکن متوسل شده و این امر نگرانی های شرکای اسیایی آمریکا را درباره آسانگیری واشنگتن در مناقشات ارضی دریای جنوب چین برانگیخته است.

ترامپ در پیامی توئیتری تلاشهای رئیس جمهوری چین برای فشار بر پیونگ یانگ را بی نتیجه خواند اما از تشریح اقدام بعدی درصورتی که چین کمک بیشتری نکند، خودداری کند. 

تیلرسون گفته است که مقام های آمریکایی و چینی درباره منع همکاری تجاری شرکت های دو کشور با شرکت های کره شمالی توافق کرده اند.

ترامپ توقف برنامه هسته ای کره شمالی را اولویت اصلی سیاست خارجی اش برشمرده است. 

به گزارش ایرنا، وزارت خارجه چین روز چهارشنبه اعلام کرد که پکن تلاش های بی وقفه ای را برای رفع تنش در شبه جزیره کره انجام داده است.

کره شمالی آخرین بار در ماه سپتامبر (شهریور - مهر 1395) یک بمب هسته ای را آزمایش کرد، اما از آن زمان به بعد چند آزمایش موشکی انجام داده است.

پیونگ یانگ همچنین در مورد ساخت یک موشک هسته ای با قابلیت هدف قرار دادن آمریکا وعده داده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه