English

گابریل:

سیاست انزواطلبی ترامپ بیشترین آسیب را به خود آمریکا وارد می‌کند

وزیر امور خارجه آلمان می‌گوید واشنگتن در بسیاری زمینه‌ها سیاستی بر خلاف آنچه از نظر آلمان و اروپا درست است را در پیش گرفته است.

سیاست انزواطلبی ترامپ بیشترین آسیب را به خود آمریکا وارد می‌کند

به گزارش خبرگزاری موج "زیگمار گابریل"، وزیر امور خارجه آلمان در گفتگو با هفته نامه "اشپیگل" با انتقاد از سیاست های رئیس جمهور آمریکا تاکید کرد که متاسفانه بسیاری دلایل عینی برای بحث های انتقادی فعلی درباره سیاست دولت ایالات متحده وجود دارد. این مسئله واضح است که در واشنگتن در بسیاری زمینه ها سیاستی در پیش گرفته می شود که در تضاد با آن چیزی است که در آلمان و اروپا درست و مناسب ارزیابی می شود.

گابریل در بخش دیگری از این گفتگو تاکید کرد که در سیاست بین المللی آشفتگی هایی وجود دارد که از طریق سیاست های ایالات متحده ایجاد شده و ما باید با آن مقابله کنیم.

وزیر امور خارجه آلمان همچنین از برخی اختلاف نظرها بین خود، مرکل و "مارتین شولتز" درباره چگونگی موضع گیری در قبال آمریکا خبر داده و گفت: ما در مخالفت محض با آمریکا قرار نداریم بلکه در مسائل مهم برداشت های متفاوتی با دولت فعلی آمریکا داریم. با این حال ایالات متحده با وجود همه اختلاف نظرهای کنونی همچنان منطقه ای در دنیا است که برای ما آلمانی ها و اروپایی ها از نظر سیاسی و فرهنگی نزدیک تر از هر جای دیگری است.

"گابریل" در پاسخ به این پرسش که آیا آمریکا از نظر سیاسی در مسیر انزوا قرار دارد گفت: من امیدوارم که این طور نباشد. آمریکایی ها همواره نشان داده اند که دموکراسی آن ها بسیار قوی است.

وی افزود: آمریکایی ها در صورت خروج از مراجع و حقوق بین المللی خود بیشترین آسیب را می بیند. غرب در کنار ایده دموکراسی و حقوق بشر مبتنی بر ایده همکاری های بین المللی بر اساس توافقات قابل اعتماد و قدرت قانون و نه قانون مد نظر قدرتمندان است. اگر آمریکا از این ایده ها عقب نشینی کند و تنها بخواهد با خود باشد دیگران سعی خواهند کرد جایگاه ایالات متحده را اشغال کنند. از این رو دلایل خوبی وجود دارد که آمریکا راه ملی گرایی و انزوا طلبی را در پیش نگیرد چرا که در میان مدت به خود آسیب می رساند.

وزیر خارجه آلمان در بخش دیگری از گفتگو با این هفته نامه آلمانی درباره ان مسئله که روابط بین مسکو و واشنگتن چگونه است گفت: ما علاقه زیادی به این داریم که روابط معقولی بین روسیه و آمریکا به وجود آید. شما تنها درگیری ها در اوکراین، سوریه و تحولات اخیر در شبه جزیره عرب را در نظر بگیرید. ما به هر دوی آن ها (آمریکا و روسیه) نیاز داریم و به تنهایی نمی توانیم بر این درگیری ها غلبه کنیم.

وی درباره قطع روابط دیپلماتیک بین قطر و برخی کشورهای عرب خلیج فارس از جمله عربستان نیز گفت: من درباره تشدید اوضاع و عواقب احتمالی آن برای تمام منطقه نگرانم.

گابریل درباره توافق اتمی ایران با غرب تحت ریاست جمهوری ترامپ نیز گفت: خوشبختانه قدرت اجرایی آمریکا این توافق را لغو نکرده است. تا به حال واشنگتن به این توافق و همچنین آنچه مربوط به کاهش سیاست تحریم ها علیه تهران مربوط بوده است پایبند بوده. این روند اما تنها در صورتی وجود دارد که طرف ایرانی نیز کاملا بر طبق این توافق عمل کند. آمریکا یک نقض توافق اتمی از طرف ایران را بر نمی تابد. و این مسئله همچنین کاملا به نفع آلمان است.

وی در ادامه به مسئله بازگشت نیروهای آلمانی از پایگاه هوایی اینجرلیک اشاره کرده و در پاسخ به این پرسش که آیا این یک نقطه عمیق در روابط بین دو کشور است گفت: خیر، نقطه عمیق در مناسبات دو کشور زمانی بود که ما از طرف آنکارا به عنوان نازیسم خطاب شدیم. من امیدوارم که دیپلماسی پشت بلند گو حرف زدن پایان یابد. این موضوع نباید دوباره تکرار شود.

وی همچنین از عدم پیشرفت دربار پرونده دنیز یوسل، خبرنگار دستگیر شده آلمانی در ترکیه خبر داده و از ترکیه خواست که این پرونده را به دادگاه حقوق بشر اروپا سپرده و همچنین حکم این دادگاه را بپذیرد.

گابریل همچنین گفت: ترکیه و اروپا به هم نیاز دارند و اردوغان نیز به این مسئله واقف است. ما می توانیم تنها امیدوار باشیم که این بینش دوباره به سیاست مشخص آنکارا تبدیل شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه