English

کارشناس مسائل خاورمیانه در پاسخ به موج

هدف آمریکا تشکیل کردستان بزرگ تا سال ۲۰۱۸ است/نقش پررنگ روسیه در تحقق خودمختاری کردهای سوریه

کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: هدف کلی سیاست خارجی آمریکا در خاورمیانه تشکیل کردستان بزرگ است که بر طبق زمان بندی باید تا سال 2018 محقق شود.

هدف آمریکا تشکیل کردستان بزرگ تا سال 2018 است/نقش پررنگ روسیه در تحقق خودمختاری کردهای سوریه

حسن هانی زاده در خصوص ارسال اولین محموله نظامی آمریکا برای یگان های مدافع خلق سوریه به خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج گفت: سیاست‌ کلی ایالات متحده در خاورمیانه همواره بر ایجاد کردستان بزرگ بوده است. این هدف در دوران بوش پسر، اوباما و همچنین ترامپ نیز پیگیری شده و می شود. قصد واشنگتن از تحقق این سناریو ایجاد یک جریان کردی مستقل برای همیاری با آمریکا در سوریه و خاورمیانه است.

وی خاطر نشان کرد: اوباما در یک سال اخیر حکومت خود، روی کردهای سوری سرمایه گذاری کرد که به نظر می رسد این روند در دوره ترامپ نیز ادامه خواهد داشت. زیرا برنامه اصلی کاخ سفید و اتاق فکرهای آمریکا تشکیل کردستان بزرگ تا سال 2018 است. در همین حال شاهد هستیم که شرایط برای برگزاری همه پرسی اقلیم کردستان عراق فراهم شده و این اقدام دومینوی استقلال کردها را رقم خواهد زد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به مخالفت های ترکیه در راستای تشکیل کانتون های کردی در شمال سوریه افزود: آنکارا با توجه به شرایط امنیتی داخلی و خارجی خود به دنبال تثبیت وضعیت به نفع خود است و از طرف دیگر، وجود ۲۰ میلیون کرد در خاک ترکیه هم یکی از مسائل جدی است که می‌تواند این کشور را با چالش روبه‌رو کند. لذا رهبران ترکیه با تقویت یگان های مدافع خلق مخالف هستند.

هانی زاده تصریح کرد: نکته مهم آن است که خودمختاری کردهای سوریه می تواند به شمال عراق تسری یابد. لذا پس از آزادسازی کامل موصل باشد شاهد وقایع مهم و غیرمنتظره با محوریت کردها باشیم.

وی همچنین به نقش کشورهای فرامنطقه ای در تحقق این پروژه اشاره کرد و اظهار داشت: نظر مسکو و واشنگتن در خصوص کردستان بزرگ و جریان کردی بسیار مهم است. چرا که مسکو سعی می‌کند در پرونده کردهای سوریه از واشنگتن امتیاز بگیرد تا بتواند تامین منافع خود را به صورت پایدار عملیاتی کند. لذا به نظر می‌رسد تقسیم کار میان دو قدرت در خصوص پرونده کردها کاملاً صورت گرفته است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه