English

تحلیلگر نظامی روسی:

حمایت آمریکا از مخالفان به اصطلاح میانه رو مانع اصلی روند صلح در سوریه است

یک تحلیلگر نظامی روسی بر این باور است که ایجاد 4 منطقه کاهش تنش در سوریه می تواند مقدمه ای برای دستیابی به آشتی سیاسی در این کشور باشد.

حمایت آمریکا از مخالفان به اصطلاح میانه رو مانع اصلی روند صلح در سوریه است

به گزارش خبرگزاری موج، ویکتور موراخوفسکی تحلیلگر نظامی روسی در مصاحبه با خبرگزاری ریانوستی تاکید کرد: گرچه ایجاد 4 منطقه کاهش تنش در سوریه با حمایت روسیه، ایران و ترکیه می تواند شرایط لازم برای دستیابی به آشتی سیاسی و صلح در این کشور را فراهم کند ولی حمایت آمریکا از مخالفان میانه رو همچنان یک مانع برای دستیابی به راهکار سیاسی به شمار می رود.

وی در ادامه تصریح کرد: در حالی که روسیه اقدامات زیادی را برای دستیابی به توافقنامه سیاسی در سوریه انجام داده است ولی حمایت آمریکا از گروه های موسوم به مخالفان میانه رو همچنان مانع اصلی برای دستیابی به توافقنامه آتش بس در آستانه در نشست هفته گذشته بوده است.

این تحلیلگر روسی افزود: مسکو تاکنون هر اقدامی را که می توانسته برای دستیابی به صلح و مقابله با گروه های تروریستی در سوریه انحام دهد، انجام داده است. در این مدت، تعداد گروه های مسلح مخالف که متقاعد شده اند مناطق درگیری را ترک کنند، افزایش یافته است. می توان مساله آتش بس در سوریه را با ایجاد مناطق امن حل و فصل کرد، آنگاه روند سیاسی برای تشکیل یک پارلمان جدید، انتخابات ریاست جمهوری و تنظیم قانون اساسی جدید آغاز خواهد شد.

وی اظهار داشت: عدم تفاهم بین آمریکا و روسیه بر سر گروه هایی که واشنگتن آنها را مخالفان میانه رو می داند، یک مانع احتمالی برای روند صلح خواهد بود. روسیه، دولت سوریه و ایران برخی از این گروه ها را سازمان های تروریستی می دانند ولی آمریکا آنها را مخالفان میانه رو خوانده است.

آمریکا آمادگی خود را برای مسلح کردن نیروهای مخالف دولت سوریه اعلام کرده است. در ماه دسامبر باراک اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا محدودیت های مربوط به فروش سلاح به شبه نظامیان سوری را کاهش داد.

این تحلیلگر نظامی تاکید کرد: روند توافق بر سر اینکه کدام یک از گروه های فعال در سوریه مخالفان میانه روی دولت دمشق هستند، یک روند سخت و دشوار است چرا که دیدگاه های روسیه، آمریکا، قطر ، عربستان سعودی و ترکیه در این خصوص بسیار متفاوت است. حتی برخی از گروه های مخالف میانه روی سوریه نیز نمی توانند بین خودشان به توافق جامعی دست یابند. در واقع هیچ اتحادی وجود ندارد، حتی در بین گروه های موسوم به مخالفان میانه روی سوریه.

توافق موسوم به کاهش تنش‌ در سوریه که ایران، روسیه و ترکیه روز پنجشنبه در آستانه، پایتخت قزاقستان بر سر آن به توافق رسیدند از ساعت 00:01 بامداد شنبه به وقت دمشق اجرایی شد.

در سند مورد توافق ایران، روسیه و ترکیه 4 منطقه در نقاطی که بیشترین تنش و درگیری میان دولت سوریه و گروه‌های معارض در جریان است، به‌عنوان مناطق کاهش درگیری مشخص شده است. سه کشور همچنین با تشکیل کارگروهی مشترک برای حل و فصل مسائل فنی پیرامون این توافق، موافقت کرده‌اند

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه