English

مخالفت شدید آلمان با طرح آمریکا برای افزایش بودجه نظامی ناتو

وزیر خارجه آلمان افزایش بودجه نظامی کشورش به دو درصد تولید ناخالص ملی که مد نظر آمریکا است را غیرواقع بینانه و ایده‌ای پوچ و مضحک نامید.

مخالفت شدید آلمان با طرح آمریکا برای افزایش بودجه نظامی ناتو

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری موج به نقل از هفته نامه "اشپیگل"، "زیگمار گابریل"، وزیر امور خارجه آلمان روز گذشته در بدو ورود به مقر ناتو که در آن وزیر امور خارجه آمریکا برای اولین بار با همتایان خود در ناتو دیدار کرد موضع آشکاری را اتخاذ کرده و گفت: من این را کاملا غیر واقع بینانه می دانم که آلمان بتواند یک بودجه نظامی بیش از 70 میلیارد یورو در سال را بدست آورد.

در نشست ناتو در سال 2014 کشورهای عضو این ائتلاف نظامی تصمیم گرفتند که بودجه دفاعی اعضاء در عرض 10 سال آینده به 2 درصد تولید ناخالص ملی افزایش یابد. در حال حاضر بودجه نظامی آلمان حدود 1.2 درصد تولید ناخالص ملی است.

وزیر امور خارجه آلمان در نشست روز گذشته وزرای امور خارجه ناتو در بروکسل تاکید کرد که من هیچ سیاستمداری در آلمان را نمی شناسم که اعتقاد داشته باشد که چنین هدفی در کشور ما دست یافتنی یا حتی مطلوب باشد. علاوه بر این هیچ کشور دیگری نمی تواند برای آلمان تجویز کند که چه هزینه ای را برای بودجه دفاعی خود کند.

"رکس تیلرسون"، وزیر امور خارجه آمریکا در نشست روز گذشته ناتو در بروکسل از شرکای خود درخواست کرد که هدف مد نظر ناتو برای افزایش بودجه دفاعی خود به 2 درصد تولید ناخالص ملی را محقق کنند.

گابریل نمی خواهد آمریکا را در این بازی همراهی کند. وی در این باره گفت: ما بودجه نظامی خود را بالا می بریم اما به اندازه ای که مسئولانه است.

وزیر دفاع آمریکا نیز در فوریه گذشته بر این مسئله تاکید کرد که آمریکا می تواند از تعهدات خود نسبت به ناتو رویگردان شود اگر متحدان، بودجه دفاعی خود در این ائتلاف نظامی را افزایش ندهند.

گابریل این که آلمان به زودی بودجه دفاعی خود را به بیش از هفتاد میلیارد یورو در سال افزایش دهد را ایده ای پوچ و مضحک ارزیابی کرده و اینکه مفهوم امنیت را در هزینه های دفاعی خلاصه کنیم رد.

وی با اشاره به اینکه آلمان هزینه میلیاردی را برای پناهندگانی می کند که از کشورهایی آمده اند که مداخلات نظامی شکست خورده ای در آن وجود داشته است، ضمن انتقاد از عدم پشتیبانی های کافی در توسعه سیاسی، انسانی و اقتصادی و ثبات اجتماعی در این کشورها همچنین تاکید کرد که آلمان میلیاردها دلار هزینه می کند تا پشت آمریکا حرکت کرده و مداخلات نظامی شکست خورده وی را مرتب و جمع و جور کند.

گابریل همچنین تاکید کرد که افزایش بودجه دفاعی به هزینه پیش گیری از بحران و کمک های انسان دوستانه که در حال حاضر مد نظر دولت آمریکا است در آلمان قطعا وجود نخواهد داشت.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه