English

یک منبع روسی فاش کرد

ارتباط انتصاب «مهربان علیوا» با جریان «گولن»

رئیس انستیتوی پژوهش‌های سیاسی روسیه اعلام کرد انتخاب مهربان علیوا همسر الهام علی‌اف به عنوان معاون اول ریاست جمهوری آذربایجان با نفوذ جریان فتح‌الله گولن در این کشور رابطه مستقیمی دارد.

ارتباط انتصاب «مهربان علیوا» با جریان «گولن»

به گزارش خبرگزاری موج، سرگئی مارکوف رئیس انستیتوی پژوهش‌های سیاسی روسیه به اسپوتنیک گفته است که الهام علی‌اف به خاطر ترس از کودتای احتمالی تشکیلات فتح‌الله گولن در جمهوری آذربایجان، همسرش مهربان علیوا را به عنوان معاون اول ریاست جمهوری آذربایجان انتخاب کرد.

گفتنی است همان‌گونه که از سال گذشته پیش‌بینی می‌شد، هفته گذشته الهام علی‌اف رئیس‌جمهور آذربایجان در ادامه تلاش‌ها برای تثبیت قدرت خاندان خود، در یک اقدام تأمل‌برانگیز همسرش مهربان علیوا را به سمت معاون رئیس‌جمهوری منصوب کرد. این سمت از سپتامبر 2016 و در پی همه‌پرسی تغییر قانون اساسی جمهوری آذربایجان برای ایجاد این جایگاه و افزایش دوره ریاست جمهوری به هفت سال ایجاد شد و در صورتی که رئیس‌جمهور نتواند مسؤولیت‌های خود را انجام دهد اختیارات و وظایف رئیس‌جمهوری به معاون اول منتقل می‌شود.

شایان ذکر است که نهاد ریاست جمهوری آذربایجان در تسخیر تشکیلات فتح‌الله گولن قرار دارد و آن‌ها از عمق نفوذ بالایی در این نهاد برخوردار هستند و بسیاری از لابی‌های بین باکو و آنکارا قبل از کودتای نافرجام 15 جولای ترکیه در دست آن‌ها بود و آن‌ها یکی از شاخه‌های قدرت در سازمان امنیت آذربایجان بودند که پرونده‌سازی‌هایی مانند پرونده حاج طالع باقراف با عاملیت آن‌ها رخ داده است.

چنین نفوذ گسترده‌ای در درون حکومتی که خودش هم فساد عظیم سیاسی و اقتصادی را در درون خود قبول دارد و چیزی غیرقابل کتمان است، یعنی حجم عظیمی از اطلاعات که هر کدام از آن‌ها می‌تواند برای خاندان حاکم اذیت کننده باشد.

الهام علی‌اف از وجود عناصر تشکیلات گولن در درون ساختار حکومت خود چندان راضی نبوده است چرا که کرملین از حضور آن‌ها ناخرسند است برخلاف همسرش مهربان علیوا که با جماعت گولن سر و سری دارد و قصد دارد برای چند سال آینده پله‌های لازم برای ریاست جمهوری خود و سرنگون کردن همسرش را پیگیری کند.

الهام علی‌اف جرئت لازم برای آغاز موج پاک‌سازی حاکمیت از عناصر گولن را مانند آنچه اردوغان در پیش گرفت، ندارد، علت این مسئله می‌تواند وجود اسنادی باشد که در دست جریان گولن علیه علی‌اف است و میزان ضربه‌ای که این جریان می‌تواند به خاندان حاکم وارد کند.

مهربان علیوا کیست؟

مهربان عارف قیزی علیوا (به ترکی آذربایجانی: Mehriban Arif qızı Əliyeva) زاده 26 ماه آگوست 1964 در باکو، رئیس فعلی بنیاد حیدر علی‌اف (از سال 2004)، معاون اول حزب آذربایجان نوین ( حزب حاکم جمهوری آذربایجان)، سفیر حسن نیت یونسکو و آیسسکو و همچنین نماینده پارلمان (از سال 2005)، از خانواده پاشایف یکی از پرنفوذترین خانواده‌های جمهوری آذربایجان بعد از فروپاشی است.

حافظ پاشایف، اولین سفیر جمهوری آذربایجان در ایالات‌متحده آمریکا عموی وی، پدرش عارف پاشایف نیز رئیس آکادمی ملی حمل و نقل هوایی در باکو بود. علیوا پس از اتمام دوره متوسطه در سال 1981 میلادی، در تاریخ 22 دسامبر 1983 با الهام علی‌اف فرزند حیدر علی‌اف ازدواج کرد. وی تحصیلاتش را در دانشگاه علوم پزشکی باکو ادامه داد. سپس از آکادمی سچنوف مسکو در رشته پزشکی به سال 1988 دانش‌آموخته شد. پایان‌نامه‌ وی در زمینه جنبه‌های اخلاقی قتل از روی ترحم نوشته شده است.

وی بیشتر در عرصه فرهنگی فعال بوده است و همواره وجهه مدرنیته و اروپایی شدۀ جمهوری آذربایجان در غرب محسوب می‌شود. وی تاکنون توانسته با توجه به لابی‌گری‌های گوناگون و صرف هزینه‌های کلان در غرب، عناوینی همچون جایزه لژیون دونور بالاترین نشان کشور فرانسه در سال 2011 و مدال موتسارت یونسکو را در سال 2010 به جهت تقویت گفتگوی فرهنگی از یونسکو دریافت کند. همچنین برگزاری نخستین دوره مسابقات اروپایی در باکو در سال 2015 و یوروویژن 2012 باکو در نتیجه فعالیت‌های و لابی‌گری‌های وی بوده است. امسال نیز برگزاری پنجمین دوره مسابقات همبستگی اسلامی به مهربان علیوا محول شده است. به نقل از لس‌آنجلس تایمز، مهربان یکی از عوامل مهم در موفقیت شوهرش و بانفوذترین فرد بر تصمیمات رئیس‌جمهور است.

مهربان و الهام صاحب سه فرزند هستند، دو دختر به نام‌های لیلا (متولد 1985 در مسکو)، آرزو (متولد 1989) و پسری به نام حیدر (متولد1997). در بین فرزندانش، لیلا علیوا رئیس هیئت تحریریه مجله مد و لایف استایل باکو که توسط تاجر آذربایجانی روس به نام آراز آقالاروف منتشر می‌شود را بر عهده دارد و با پسر آراز، امین آقالارف خواننده و تاجر آذربایجانی روس ازدواج کرده ‌است و معروف‌ترین چهره خانواده بعد از مادرش محسوب می‌شود. وی نیز در عرصه فرهنگی فعال است و تلاش می‌کند که چهره جمهوری آذربایجان را در نشریات و رسانه‌های خارجی، کشوری مدرن و غربی جلوه دهد.

بر اساس اسناد دیپلماتیک آمریکا که ویکی‌لیکس سال گذشته منتشر کرد مهربان علیوا با وجود اینکه نماینده پارلمان است، دانش سیاسی اندکی دارد. او همچنین به‌عنوان فردی در داخل و خارج از کشور شهرت یافته که به زندگی لوکس و غربی علاقه‌مند است. جراحی‌های زیبایی وی بر روی صورت و بدنش در منطقه قفقاز نیز زبانزد است. همچنین با انتشار اسناد پاناما نام مهربان، لیلا، آرزو و حیدر، همسر و فرزندان الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان به عنوان شرکای چند بنگاه برون‌مرزی دیده می‌شود؛ شرکت‌هایی صوری که سه پوشش حفاظتی بر ثروت آن‌ها کشیده‌اند. بر اساس این اسناد، فاضل ممدوف، وزیر وقت دارایی، شرکت آتا هلدینگ را تأسیس و خانواده علی‌اف را نیز در آن سهیم می‌کند. شرکت آتا هلدینگ در بخش‌های صنایع نفت و گاز، ساختمان‌سازی، بانک آذربایجان، معادن و شرکت ارتباطات فعالیت دارد و سرمایه آن بیش از 480 میلیون دلار است. طبق نامه‌ای که در سال 2010 به دفتر وکالت موساک فونسکا در پاناما ارسال شده 51 درصد سهام شرکت آتا هلدینگ در اختیار شرکتی به نام Hughson Management است که نام روسای این شرکت افرادی به نام آرزو و لیلا علی‌اف قید شده است.

همچنین الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان در سال 2007 کنسرسیومی شامل 6 معدن طلا واقع در غرب این کشور را به شرکتی در بریتانیا و سه شرکت برون‌مرزی اهدا کرد که سهامدار اصلی همه این شرکت‌ها دختران رئیس‌جمهور آذربایجان هستند. لیلا و آرزو علیوا، 45 درصد از سهام شرکت "لاندکس ریسورس اس ای" و 11 درصد از سهام "گلوبلکس اینترنشنال" را در اختیار دارند که در مجموع معادل 56 درصد سهام معادن طلای آذربایجان است.
انتهای پیام/

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه