English

تامین مالی پروژه‌های عمرانی از مسیر مولدسازی

وزیر اقتصاد با اشاره به تفویض اختیارات مولدسازی به استان‌ها، از مسئولان استان زنجان خواست از منابع مولدسازی دارایی های دولت برای تامین مالی پروژه های عمرانی و نیمه تمام استان استفاده کنند.

تامین مالی پروژه‌های عمرانی از مسیر مولدسازی

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از روابط عمومی بانک ملی ایران ، سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی ظهر امروز (پنجشنبه 16 آذر ماه )در جلسه شورای اداری استان زنجان با تأکید بر اینکه بر خلاف خیلی از استان‌ها ریل‌گذاری اقتصادی در زنجان به درستی انجام شده است، تاکید کرد: استان زنجان یک استان فرهیخته و حسینی است و همین ویژگی‌ها موجب شده تا استان زنجان نه فقط قابلیت بالا که عملکرد قابل دفاعی هم دارد.

وی با اشاره به رتبه‌های برتر استان زنجان در شاخص‌های اقتصادی اظهار کرد: سهولت در کسب و کار، نشاط اقتصادی به معنای نرخ مشارکت اقتصادی از شاخص‌هایی هستند که زنجان در آن‌ها در بین چند رتبه برتر قرار گرفته است و همزمان در بیکاری هم عملکرد مثبتی داشته است که این مهم مدیریت بازار کار در همه ابعاد را تسهیل خواهد کرد.

وزیر اقتصاد به بهره‌مندی ۱۰۰ درصدی استان زنجان از وام‌های اعطایی اشاره کرد و افزود: بالابودن شاخص‌های اقتصادی منجر به بهترشدن عدالت اجتماعی هم در استان خواهد شد، لذا فاصله طبقاتی هم در این استان نسبت به استان‌های دیگر بهتر است.

وی ویژگی این استان را اکتسابی بودن مزایا و نه صرفا موهبت‌های طبیعی و جغرافیایی دانست و تاکید کرد که این موارد حاصل تلاش حکمرانان ملی و محلی و مردم این استان است. 

وزیر اقتصاد در عین حال بیان این شاخص‌ها را به معنای فقدان مشکل بودن استان ندانست و گفت: کشور ۶ سال است که تورم بالایی را تجربه می‌کند و به سفره مردم فشار می آورد و قدرت خرید طبقات متوسط و ضعیف و صاحب درآمدهای ثابت حتما این مسائل را تحت نظر قرار گرفته و پروژه های ناتمام و سال ها روی زمین مانده حتما وجود دارد و فهرستی از مشکلات و مسائل سرجای خودش است.

خاندوزی در ادامه سخنان خود بسیاری از جذابیت ها یا عدم جذابیت و دافعه تولید و سرمایه گذاری در استان ها را حاصل رفتار مقامات استانی و افراد زیرمجموعه آن ها عنوان کرد و افزود: سرمایه گذار تصمیم میگیرد که با مجموعه صنعتی، کشاورزی و غیره استان کارکند یا عطا را به لقایش می‌بخشد و در جای دیگر کار می‌کند. البته موضوع تسهیل کسب و کار و ایجاد جذابیت ها بخش هایی از آن در اختیار مقامات نیست به طور مثال کشور در مواجهه با شرایط تحریمی است و ریسک های سیستماتیک کشور بالا است بخشی از سرمایه گذاران به این دلایل رانده و جذب نمی شوند.

وی ادامه داد: در داخل کشور قوانین و مقرراتی را داریم که در بسیاری از کشورها این قوانین را به نحوی دیگر دارند حوزه قانون نیز در اختیار مجلس است اما بخشی از متغیرها، درون زا است و رفتار مدیریتی تک تک ما و شما است که تعیین کننده موثر در  انجام تولید و سرمایه گذاری، کار اقتصادی، ایجاد اشتغال است.

وی با تاکید براینکه همت، روحیه و نظام انگیزشی را در زیرمجموعه خود ایجاد کنید، عنوان کرد: اگر مدیری در زیرمجموعه وجود دارد که تعامل و همکاری با سرمایه گذاری اقتصادی ندارد حتما به لحاظ پاداش و جزای اداری یا مالی باید کارکنان در سیستم اینها را احساس کنند که افرادی هدف های مورد نظر را نتوانسته انجام بدهد از کار برکنار شده و فردی که در تعامل با فعالان اقتصادی است ارتقا پیدا می‌کند و پاداش کارانه بیشتری به اون تعلق می‌گیرد. این موضوعات می‌تواند در تسهیل کسب و کار کمک کند با وجود اینکه وضعیت کسب و کار در استان وضعیت نامناسبی نیست.

وی با اشاره به تفویض اختیارات حوزه محلی بیان کرد: بعد از آنکه دیدیم فرآیندهای مربوط به مولدسازی به کندی پیش می رود، با درخواست بنده و وزیر کشور، بخش زیادی از مسیر به استان سپرده شد و گفتیم فقط یکبار به تهران بیاید و هرآنچه که در استان انجام شده و مصوبه هیئت عالی را گرفته، به مسیر برگردد و در خود استان ها انجام شود.

وزیر اقتصاد اضافه کرد: بنده در زیرمجموعه خود و نهادهای تابعه تلاش کرده ام که بتوانند تصمیمات بیشتری را در استان ها بگیرند، اگر بازهم مواردی است که می‌توانیم اختیارات را در حوزه خود مدیران محلی و استانی افزایش دهیم آماده هستیم که این اتفاق رخ بدهد. این مساله ای است که اگر جامعه محلی خود را توانمند نکنیم هیچ گاه نخواهیم توانست در تهران بشینیم و همه مسائل استان های کشور را حل و فصل کنیم.

خاندوزی با بیان اینکه سعی کردیم پرونده های مالیاتی را به استان ها برگرداندیم، تشریح کرد: حساب هایی که در رابطه با شرکت های تابعه وزارت اقتصاد است را به استان ها برگرداندیم، همچنین از وزرای جهاد، صمت و بقیه همکاران خواسته ام تا کمک کنند که این تمرکز مالی شرکت ها در تهران را به استان ها برگردانیم تا قدرت مانور مدیربانکی در استان افزایش پیداکند.

وی اضافه کرد: امروز عمدتا دیده می شود همه چیز به پایتخت برمی‌گردد و مسیر اشتباهی در توسعه اقتصادی کشور است که هیچ وقت مسئولان در استان ها را توانمند نمیکند و برای تغییر این شرایط آمادگی خود را اعلام می‌کنیم.

خاندوزی موضوع بعدی را محور اشراف اطلاعات اقتصادی دانست و تاکید کرد: استاندار زنجان شجاعت به خرج دادند و ابتدای اجرای طرح هوشمندسازی یارانه آرد که سایر استانداران از اجرای آن پرهیز می‌کردند به این موضوع ورود و اجرا کرد و توانستیم الگو را برای بقیه استان ها محقق کنیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با تاکید بر تمرکز مسئولان بر روی مولدسازی گفت: باید از ظرفیت مولدسازی برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام استان استفاده شود.

وی از استاندار و مسئولان استانی خواست در موضوع مولدسازی از تهاترهای بین دستگاهی پرهیز شود تا از خرج و برج اضافه دولت جلوگیری شود.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه درباره تخصیص‌های عمرانی به نسبت کاری که باید انجام شود، خیلی عقب‌افتادگی وجود دارد، تصریح کرد: سال گذشته دولت ۱۰۰ درصد بودجه عمرانی را اختصاص داد؛ اما از این به بعد، جز از طریق مولدسازی نمی‌توانیم ۱۰۰ درصد بودجه را به حوزه عمرانی تخصیص دهیم.

وزیر اقتصاد و دارایی با بیان اینکه گفت: در رابطه با برخورداری استان از مازاد وصولی مالیات اگر قانون اصلاح نشود، دولت در خصوص توزیع درآمدها نمی‌تواند کاری کند، اما امیدواریم بتوانیم در قانون این موضوع را مصوب کنیم.

خاندوزی همچنین درباره موضوع سهام عدالت نیز تاکید کرد:  پیگیر موضوع مربوط به سهام عدالت هستیم و به مانعی مبنی بر اینکه طبق سیاست‌های کلی واگذاری بخش مهمی از سهام‌های دولت خلاف سیاست است، برخورد کرده‌ایم که مکاتباتی در این خصوص انجام شده است تا موضوع حل و فصل شود.

وزیر اقتصاد در پایان تاکید کرد: همدلی و هم‌فکری موجود در استان زنجان را غنیمت بدانیم تا بتوانیم بخشی از مسائل و مشکلات موجود را حل کنیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه