English

بودجه بانک ها در سال ۹۷

طرح های تولیدی از خواب زمستانی بیدار می شوند

بودجه سال ۹۷ با دستان حسن روحانی، رئیس قوه مجریه به بهارستان رفت تا حساب و کتاب دخل و خرج های نهادها، ‌سازمان ها و دستگاه های مختلف از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی به تایید برسد. برخلاف بسیاری از نهادها که با اعلام بودجه سال ۹۷ شروع به اعتراض نسبت به کاهش بودجه خود نسبت به سال جاری کردند اما در این میان بانک ها با افزایش ۹.۵ درصدی منابع درآمدی مواجه شدند.

طرح های تولیدی از خواب زمستانی بیدار می شوند

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، در لایحه بودجه سال ۹۷،‌ جمع درآمد هشت بانک دولتی به علاوه بانک مرکزی در لایحه بودجه سال ۹۷ بالغ بر ۸۴۵ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال تعیین شده است.

پژوهشکده پولی و بانکی با انتشار این خبر اعلام کرد که جمع درآمد هشت بانک دولتی به علاوه بانک مرکزی در لایحه بودجه سال ۹۷ بالغ بر ۸۴۵ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال است که در این میان بانک ملی ایران با بیش از ۳۱۶ هزار و ۸۵۰ میلیارد ریال بیشترین منابع درآمدی را به خود اختصاص داده است.

در این خبر آمده است که مقایسه بودجه سال ۹۷ با سال ۹۶ حاکی از رشد بیش از ۹.۵ درصدی درآمد بانک‌ها در سال آینده است. بر این اساس درآمد بانک سپه ۱۴۲ هزار و ۶۱۰ میلیارد ریال، بانک کشاورزی ۱۲۹ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال، بانک مسکن ۱۲۳ هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال، بانک صنعت و معدن ۲۰ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال، بانک توسعه تعاون ۱۸ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال، پست بانک ۱۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال و بانک توسعه صادرات ۱۱ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال در بودجه سال ۹۷ پیش‌بینی شده است.

گفتنی است؛ درآمد بانک‌ها در بودجه سال ۹۷ در حالی ۸۴۵.۲۴۸.۴۰۶ میلیون ریال در نظر گرفته شده که این رقم در سال ۹۶ برابر ۷۷۱.۳۰۸.۸۷۰ میلیون ریال بوده و حاکی از رشد بیش از ۹.۵ درصدی است.

روایت آمار از افزایش مناسب بودجه بانک­ها در سال آینده خبر داده است و البته محمدباقر نوبخت که ریاست محاسبه دخل و خرج سازمان­ها و نهادها را به عهده دارد بارها و بارها پیش از این اعلام کرده بود که دولت به هیچ عنوان حاضر نیست همانند سال­های قبل بی­حساب و کتاب به جایی بودجه بدهد؛ زیرا او بر این باور است که این افزایش بی­حساب و کتاب منابع مالی موجب شده تا تقاضای بودجه از سوی دستگاه­های مختلف صرفا بر این مبنا باشد که با تغییر سال باید بودجه آنها نسبت به سال قبل افزایش پیدا کرد و این در حالی است که از یک سو دولت با منابع محدود درآمدی مواجه است و از سوی دیگر نمی­توان و نباید منابع مالی کشور را تلف کرد و افزایش بودجه باید صرفا بر مبنای عملکرد بهینه و مناسب باشد.

اما بانک­ها در لایحه بودجه سال ۹۷ نشان دادند که دولت به آنها توجه مناسبی داشته که با افزایش ۹.۵ درصدی سهم آنها از بودجه کل کشور موافقت کرده است. حال که دولت با این افزایش درآمد موافقت کرده است این سوال در ذهن متبادر می شود که این منابع باید در چه مسیری هزینه شود؟

افزایش سهم تولید از تسهیلات

قاسم نوده فراهانی، رئیس اتحادیه فروشندگان و تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی به خبرنگار ما می­گوید: حال که بودجه بانک­ها برای سال آینده افزایش یافته است طبیعی است که باید میزان تسهیلاتی که به بخش تولید تعلق می گیرد نیز افزایش پیدا کند.

وی می افزاید: به طور قطع افزایش درآمد بانک­ها به معنای افزایش قدرت وام دهی آنها تلقی می­شود و طبیعتا پرداخت تسهیلات برای رونق تولید یکی از ضروری­ترین اقداماتی است که باید بانک­ها انجام دهند.

رئیس اتحادیه فروشندگان و تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی خاطرنشان می­کند: نباید اجازه داد که این فرصت بهینه­ای که دولت در اختیار بانک­ها قرار داده از دست برود و این منابع نباید در مسیری به غیر از افزایش سهم تولید از تسهیلات هزینه شود.

نوده فراهانی با تاکید بر اینکه بر اساس آمارهای سال­ جاری سهم تولید از تسهیلات بانکی در سال جاری بیش از ۳۵ درصد بوده است، اظهار می­کند: طبیعتا سهم تولید از منابع تسهیلاتی بیش از این رقم­ها تعیین شده و این حق تولید است که بتواند با دست­یابی به تولید از یک سو خود را سرپا نگه دارد و از سوی دیگر زمینه ایجاد اشتغال را در کشور مهیا کند.

سخت­گیری در پرداخت تسهیلات ممنوع

مهدی پورقاضی، رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی تهران نیز بر این باور است که با افزایش سهم بانک­ها از منابع مالی کل کشور به طور طبیعی باید تسهیلات بیشتری به بخش تولید پرداخت شود.

وی در گفتگو با خبرنگار ما اظهار می­کند: علیرغم تاکیداتی که بر حمایت از تولید می­شود اما تولیدکنندگان همواره در مسیر دریافت تسهیلات با مشکلاتی جدی مواجه می­شوند، بنابراین با افزایش سهم ۹.۵ درصدی سهم بانک­ها در بودجه کشور این انتظار وجود دارد که نظارت بیشتری در تسهیل پرداخت تسهیلات به بخش تولید انجام شود.

وی با گلایه از بوروکراسی­هایی که در این مسیر وجود دارد، ‌خاطرنشان می­کند: بسیاری از بانک­ها همواره از نبود و کمبود منابع مالی گلایه دارند حال که دولت به این بخش توجه کرده است باید آنها نیز در پرداخت تسهیلات با بخش تولید همراهی بیشتری کنند.

طرح­های تولیدی به رونق می­رسند

محمد طحان پور، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی که از وضعیت تولیدی­های صنف لوازم خانگی و رکودی که بر آنها حاکم است چندان دل خوشی ندارد، ‌اظهار می­کند: شاید این افزایش بودجه بانک­ها برای سال آینده باعث شود تا رونق به بخش تولید بازگردد البته به شرط همراهی بانک­ها با تولیدکنندگان واقعی.

وی در گفتگو با خبرنگار ما می­گوید: در حالی که دولت تلاش دارد بدون حساب و کتاب به بودجه هیچ دستگاه و نهادی اضافه نکند اما بانک­ها از این قاعده مستثنی شده­اند، بنابراین می­توان گفت که دولت با این رفتار خود عملا تلاش دارد تا بانک­ها را به مسیر حمایت از تولید سوق دهد.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی اظهار می­کند: بارها و بارها طرح­های متعددی برای حمایت از تولیدکنندگان برای حمایت از صنایع به ویژه صنف تولیدکنندگان لوازم خانگی به بانک­ها ارائه شده اما هیچ کدام از آن طرح­ها به دلیل عدم تامین منابع مالی مورد به مرحله اجرا در نیامد.

طحان پور.

طحان پور ادامه می دهد: طرح خرید اعتباری لوازم خانگی از ۲ سال قبل قرار بود اجرایی شود که در یک مرحله به دلیل عدم همراهی بانک­ها اجرایی نشد اما بار دیگر وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت قرار شد این طرح را اجرایی کند که تا این لحظه به دلیل عدم همراهی بانک­ها باز هم اجرایی نشده است اما انتظار داریم که بانک­ها با افزایش منابع مالی با واحدهای تولیدی و صنعتی همراهی بیشتری داشته باشند.

این فعال صنفی خاطرنشان می­کند: بدون تردید دولت به دنبال حمایت از واحدهای تولیدی و صنعتی است به همین دلیل نیز با افزایش بودجه بانک­ها برای سال ۹۷ تلاش دارد تا سهم تولید از منابع مالی بانک­ها افزایش پیدا کند.

طحان پور تاکید می­کند که گاهی سهم بخش خدمات از منابع مالی بانک­ها و تسهیلات پرداختی به مراتب بیشتر از تولید و صنعت می شود اما اگر نگوییم این شیوه مناسب نیست حداقل می­توانیم به این نحو مطرح کنیم که سهم این دو بخش از تسهیلات بانکی می­تواند یکسان باشد.

افزایش منابع بانک­ها در بودجه ۹۷ نباید در جایی به غیر از تولید صرف شود

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی اظهار می­کند که افزایش منابع بانک­ها در بودجه ۹۷ نباید در جایی به غیر از تولید صرف شود؛ زیرا اگر غیر از این عمل شود این منابع در اختیار افرادی سودجو قرار می­گیرد و به سهولت به بانک­ها بازگردانده نمی­شوند.

بدون تردید افزایش منابع مالی بانک­ها باید در بخش تولید جلوه­گری کند؛ زیرا اگر غیر از این باشد ما نمی­توانیم هیچ یک از اهداف اقتصاد مقاومتی را محقق کنیم و از سوی دیگر با فلج شدن بخش تولید مواجه خواهیم شد. البته بر کسی پوشیده نیست که اگر تولید فلج شود نمی­توانیم به آینده جوانان این کشور امیدوار بود.

اگر بودجه کشور در راهی درست هزینه شود بدون تردید آینده­ای روشن را برای همه مردم این سرزمین رقم خواهد زد و این آینده روشن بدون ایجاد رونق در تولید دست یافتنی نیست.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه