English

تاثیر معماری در جذب مشتری برای هتل ها

در این مقاله قصد داریم تا اهمیت معماری داخلی و دکوراسیون در جذب مشتری برای هتل هایی مانند هتل تهران و سایر شهرها را بررسی کنیم.

تاثیر معماری در جذب مشتری برای هتل ها
به گزارش خبرگزاری موج بازار

، صنعت هتل‌داری یکی از مشاغلی محسوب می‌شود که برای جذب مشتری تحت ‌تاثیر عوامل متعددی است. در واقع باید این‌طور بیان کرد که جذب مشتری از مهم‌ترین مسائلی به‌حساب می‌آید که این صنعت را همواره در گردش و استوار قرار می‌دهد.

بسیاری از افراد هتل‌ها را براساس نوع خدمات، اعتبار، زیبایی و دکوارسیون یا قرار داشتن در مکانی مناسب در شهر انتخاب می‌کنند. تمامی این عوامل به‌اضافه هزینه‌ها می‌توانند در بین تاثیرگذارترین موارد در جذب مشتری محسوب شود. با این ‌حال در این مقاله قصد داریم تا اهمیت معماری داخلی و دکوراسیون در جذب مشتری برای هتل هایی مانند هتل تهران و سایر شهرها را بررسی کنیم.

پرطرفدارترین معماری داخلی برای هتل‌ها

تنوع معماری در هر کشور و دوره‌ای از زمان، بسیار زیاد است و همین امر می‌تواند بخشی از موضوع را دربر بگیرد. بسیاری از هتل‌ها در سطح کشور ساخته شده‌اند که در معماری بی‌نظیر هستند و باید گفت همین معماری است که خود به نوعی خدمات به مشتری محسوب می‌شود. معماری‌های هتل در ایران به موارد زیر تقسیم می‌شوند.

  • ساختمان‌های سنتی و بازسازی‌شده یا معماری سنتی
  • ساختمان‌های مدرن با طراحی‌های بسیار ویژه
  • هتل‌های بوم‌گردی
  • هتل‌های پاپ‌آپ
  • هتل‌های ترانزیت

بررسی هتل‌ها با معماری سنتی

 

هتل

استفاده از بافت‌های سنتی همیشه برای کشاندن افراد به سمت خود یکی از هوشمندانه‌ترین انتخاب محسوب می‌شود. خوشبختانه در ایران شهرها و مکان‌های بسیار متعدد و باکیفیتی به‌لحاظ تاریخی وجود دارد که می‌توان با بازسازی علمی، این مکان‌ها را به بهترین هتل‌ها در دنیا تبدیل کرد. این سبک را می‌توانید در هتل شیراز، یزد یا کاشان پیدا کنید.

به‌واسطه قدمت و جذابیت گردشگری که این مکان‌ها دارند می‌توانند به قطبی مهم در صنعت هتل‌داری و ایجاد ثروت تبدیل شوند. در بسیاری از موارد، بنا و معماری هتل، خود جذابیتی برای گردشگران ایجاد می‌کنند و عاملی برای ورود گردشگر به هتل هستند. برای مثال، می‌توان به هتل عباسی در اصفهان اشاره کرد که در گذشته این مکان کاروان‌سرا بوده و طی بازسازی‌های تخصصی توانستد آن را به یک محل اقامتی با امتیاز بالا تبدیل کنند.

در روند بازسازی و مرمت این بنا بخش‌هایی از آن را به‌صورت دست‌نخورده و قدیمی باقی گذاشته‌اند تا گردشگران بیشتری به‌خصوص خارج از ایران را جذب کنند. نکته مهم که باید در رابطه ‌با این سبک معماری در نظر داشته باشید این است که معماری تعیین‌کننده نوع چیدمان و طراحی داخلی است.

قطعا که در بافت‌های سنتی نمی‌توانید دکوراسیون مدرن را مشاهده کنید. بااین‌حال هتل‌هایی با معماری سنتی از تمامی امکانات روز دنیا برای ارائه خدمات خود به مشتریان استفاده می‌کنند. برخی از آن‌ها به لحاظ کیفیت 5 ستاره هستند.

ساختمان‌های مدرن با طراحی‌های بسیار ویژه

در قرن حاضر و با پیشرفت چشم‌گیر تکنولوژی شاهد طراحی‌های بسیار خاص از معماران معروف در سراسر دنیا بوده‌اید. بسیاری از همین معماری‌های اختصاصی باعث شد تا در آن‌جا هتل احداث شود. نمای بیرون، تعداد طبقات، مکانی که هتل ساخته می‌شود و امکاناتش همگی تحت‌تاثیر نوع این معماری هستند.

در معماری قبلی محدودیت‌هایی برای سرویس‌دهی به‌لحاظ کمبود فضا یا قسمت‌های تعریف‌نشده برای هتل وجود داشت. اما در این سبک معماری‌ها، آن هم در شهرهای شلوغ و مهم دنیا و ایران چنین محدودیت‌هایی وجود ندارد و می‌توان گفت استفاده از تکنولوژی در این سبک معماری نقطه عطف آن‌ محسوب می‌شود.

همین امکانات و زیبایی است که گردشگران بی‌شماری را به خود جذب می‌کند و صدالبته که هیچ محدودیتی در اجرای دکوراسیون‌های داخلی و استفاده از اکسسوری‌ها ندارند. رزرو هتل‌ های قشم در ایران دارای چنین معماری است. برای مثال بهتر، می‌توان به معماری هتل الماس قو اشاره کرد. در طراحی نمای بالای آن از یک کشتی الهام گرفته شده که در نوع خود بی‌نظیر است.

هتل‌های بوم‌گردی

هتل‌های بوم‌گردی

این سبک هتل‌ها به یکی از دوست‌داشتنی‌ترین محل برای اقامت گردشگران تبدیل شده است. این نوع هتل‌ها به اقامتگاه سبز یا پایدار هم شناخته می‌شوند. این شکل هتل‌ها به‌دلیل محیطی که در آن قرار گرفته و ارتباط مستقیم با طبیعت و زیستگاه خاص آن منطقه دارد، باعث جذب تعداد زیادی گردشگر و مسافر خواهد شد.

از نظر معماری در ساختار آن‌ها همه‌چیز با رعایت اصول سازگاری با محیط‌زیست و محلی طراحی شده است. بسیاری از افراد برای امکاناتی که این هتل‌ها در اختیارشان قرار می‌دهند آن‌ها را انتخاب می‌کنند. امکاناتی مانند استفاده از انرژی خورشیدی، کاهش ضایعات، استفاده از محصولات محلی و کاهش اثرات زیست‌محیطی تنها در همین بستر برای مسافران فراهم است.

در کشور ایران هم نمونه‌هایی از این اقامتگاه‌ها با بهترین کیفیت وجود دارد. شمال کشور و قسمت‌هایی مانند قشم یکی از ایده‌آل‌ترین مکان‌ها برای تاسیس چنین هتل‌هایی محسوب می‌شوند.

هتل‌های پاپ‌آپ

این سبک هتل‌ها براساس زمان‌بندی مسافران و گردشگران ساخته می‌شوند و مدت‌زمان کوتاهی را می‌توانید در این هتل‌ها سپری کنید. اما باید گفت در بین نمونه‌های دیگر در صنعت هتل‌داری امکانات زیاد و طراحی و ساخت مد روز و شیکی هستند.

هتل‌های پاپ‌آپ برای مسافرانی طراحی شده است که به‌ دنبال تجربیات جدید هستند. کسانی که می‌خواهند از مکان‌های دست‌نخورده لذت ببرند جذب چنین معماری‌ و ساخته‌هایی در هتل‌ها می‌شوند. یکی از مهم‌ترین ویژگی در این اقامت‌گاه‌ها انحصاری‌بودنشان است. انحصاری‌بودن این نوع هتل‌ها آن‌ها را برای بسیاری از طراحان ترند و تأثیرگذاران جذاب جلوه می‌دهند.

هتل‌های ترانزیت

این هتل‌ها به‌لحاظ سبک و سیاق معماری خیلی دارای اهمیت نیستند اما مکانی که این هتل‌ها در آن تاسیس می‌شوند بسیار آن‌ها را کاربردی و در جذب مشتری کمک می‌کند. هتل‌‌ها در نزدیکی فرودگاه ساخته می‌شوند و هدف از ساخت آن‌ها خدمات دادن به مسافرانی است که پروازشان تاخیر طولانی‌مدت دارد یا کنسل شده است. البته یکی دیگر از مهم‌ترین مهمان‌های این هتل‌ها خلبانان و مهمانداران فرودگاه هستند که به‌طور مکرر از این خدمات استفاده می‌کنند.

جمع‌بندی

سبک و نوع معماری در ساخت هتل و جذب گردشگر نقش مهم و حیاتی را ایفا می‌کند. در واقع همین معماری است که به هتل هویت می‌بخشد و نوع خدماتی که می‌خواهد ارائه دهد را مشخص می‌کند. بسیاری از هتل‌ها با استفاده از معماری‌های قدیمی که در گذشته کاربرد دیگری داشته‌اند تاسیس می‌شوند.

بهترین نمونه آن‌ها می‌تواند هتل‌های موروثی باشند. خیلی از گردشگرها برای بازدید از منطقه تاریخی یا آشنایی با فرهنگ و رسوم مردم آن مناطق این هتل‌ها را برای اقامت انتخاب می‌کنند. براساس نیاز و خواسته مسافران می‌توان انواع معماری را در ساختن هتل‌ها به‌کار گرفت.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه