English

علت عدم ثبت نام برخی کارفرمایان در سامانه مودیان

در این مقاله به موضوع عدم ثبت نام برخی کارفرمایان در سامانه مودیان مالیاتی و تاثیرات آن صحبت می کنیم.

علت عدم ثبت نام برخی کارفرمایان در سامانه مودیان
به گزارش خبرگزاری موج

، بدیهی است با تکمیل پایگاه اطلاعات مودیان امکان شناسائی و ردیابی فرار مالیاتی مقدور و میسر خواهد شد. بر این اساس سازمان مالیاتی کشور تلاش می‌‌کند که با راه اندازی سامانه‌های متعدد هوشمند ، و جمع آوری داده ها، داده آمایی ، واحدیابی مطابق اطلاعات جمع آوری شده را به صورت متقن گرد آوری و توسعه دهد و طبیعی است که در تحقق این امر مهم مسیر طولانی را در پیش داریم .لذا تمرکز این مرجع در طرح جامع مالیاتی بر دو محور خدمات الکترونیکی با هدف کاهش ارتباطات فیزیکی سازمان ، و تکمیل پایگاه اطلاعات مودیان و سامانه‌های نرم‌افزاری استوار شده است. ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی بر اساس قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان یکی از مهمترین وظایف مالیاتی هر شخص حقیقی و حقوقی است و قانونگذار نیز برای اینکه بتواند این قانون را قابل اجرا نموده و اشخاص ذی بحث را ملزم نماید تا در سامانه مودیان ثبت نام کنند جرائم سنگینی در نظر گرفته است .

شایان ذکر است که قانونگذار جهت تشویق مودیان بخشودگی هایی هم در نظر گرفته است ولی به سازمان امور مالیاتی اجازه نداده که بیش از 50 درصد این جرائم را قابل بخشودگی قرار دهد .بدیهی است سازمان امور مالیاتی در این خصوص محدود شده است و مانند قانون مالیات بر ارزش افزوده مجاز به بخشودگی 80 تا 100 درصد جرائم نمی باشد.

 

مالیات

اشخاص مشمول قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان چه کسانی هستند؟

 کلیه صاحبان مشاغل صنفی و غیرصنفی و شرکت ها یعنی اشخاص حقیقی که صاحب کسب‌وکار هستند و با نام خودشان فعالیت می‌کنند و اشخاص حقوقی که شرکت یا مؤسسه‌ای را ثبت کرده و کد اقتصادی یا شناسه ملی دریافت کرده‌اند مشمول این قانون می شوند. در سامانه مودیان مالیاتی، مودیان می توانند به صورت آنلاین و ۲۴ ساعته، اطلاعات صورت حساب های فروش کالا و خدمات خود را برای سازمان امور مالیاتی ارسال کنند و از وضعیت صورتحساب های خود آگاهی یابند و در صورتی که صورتحساب هایشان خطایی داشته باشد، می توانند نسبت به اصلاح آن اقدام کنند. پس از ارسال صورتحساب به سامانه ، مودیان می توانند نسبت به تایید یا رد آن اقدام و از مزایایی برخوردار شوند. در صورت عدم ارسال اطلاعات مشمول جریمه می شوند. 

 

مطابق ماده 22 قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان ، تخلفات و جریمه های قانونی به شرح زیر است:

1_ عدم صدور صورتحساب الکترونیکی، معادل ده درصد مجموع مبلغ فروش انجام شده بدون صدور صورتحساب الکترونیکی یا بیست میلیون ریال، هر کدام که بیشتر باشد.

2_ عدم عضویت در سامانه مودیان، عدم استفاده از حافظه مالیاتی ، عدم استفاده از پایانه فروشگاهی، استفاده از حافظه مالیاتی دیگر مودیان، یا واگذاری حافظه مالیاتی خود به دیگر مودیان، معادل ده درصد مجموع مبلغ فروش از این طریق، یا بیست میلیون ریال هر کدام که بیشتر باشد ،و محرومیت از اعمال معافیت های مالیاتی طبق قانون، 

3_ عدم اعلام حسابهای بانکی واحدهای اقتصادی به سازمان، معادل ده درصد مجموع مبلغ فروش انجام شده از طریق آن حساب یا بیست میلیون ریال، هر کدام که بیشتر باشد و محرومیت از اعمال معافیت های مالیاتی، 

4_ عدم تحویل صورتحساب به مشتری یا مخدوش کردن صورتحساب، معادل دو درصد مبلغ صورتحساب یا معادل بیست میلیون ریال هر کدام که بیشتر باشد. البته مبلغ جریمه ‌های ثابت این قانون، را سازمان متناسب با نرخ تورم سالانه بانک مرکزی ، محاسبه می کند.و سازمان نمی تواند بیشتر از پنجاه درصد جریمه ها را مطابق قانون مالیات های مستقیم مورد بخشودگی قرار دهد.

پایانه های فروشگاهی

 

مطابق ماده 8 قانون، سازمان مالیاتی در برابر پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان چه وظایفی دارد؟

سازمان مودیان مالیاتی موظف است طبق قانون به کار مودیانی که در سامانه مودیان ثبت نام نکرده اند و همچنین واحدهای صنفی که از پایانه فروشگاهی استفاده نکرده اند، نظارت و رسیدگی کند. سازمان مودیان می تواند طبق ماده 8 قانون با مراجعه به محل فعالیت یا دفاتر و شرکت های مودیان ، اسناد و مدارک آن ها را تعیین و مطالبه کند. در تعیین مالیات این مودیان، هیچ‌گونه امتیاز یا اعتبار مالیاتی هم برای آنان منظور نخواهد شد. مودیان مزبور، در صورت اعتراض به سازمان، می توانند با ارائه اسناد و مدارک موثق به مراجع دادرسی مالیاتی مراجعه کنند.یعنی اگر در سامانه مودیان ثبت نام نکرده اید مامور مالیاتی می تواند با هر روشی درآمد شما را مشخص کند و اعتبار مالیاتی هم شامل حالتان نمی شود. ولی در صورتی که مودی حین دادرسی در سامانه مودیان ثبت نام کند و عضو سازمان شود، سازمان موظف است اعتبار مالیاتی مطابق سامانه برای او تعیین و از بدهی مالیاتی او کسر کند. 

طبق بند الف ماده 36 قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده:

 آن دسته از مودیانی که از عضویت در سامانه مودیان امتناع می کردند بعد از عضویت در این سازمان ده میلیون ریال یا دو برابر عوارضی که تا به حال پرداختن نکرده اند یا هر کدام که بیشتر است تا موعد مقرر باید پرداخت کنند.این جریمه علاوه بر جریمه ی ذکر شده در ماده 22 قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان است که مودی به دلیل عدم ثبت نام در سامانه مودیان باید بپردازد .

 

 

مالیات بر ارزش افزوده

 

آموزش ثبت نام در سامانه مودیان 

 زمان ثبت نام در سامانه مودیان باید مراحل را به صورت دقیق انجام دهید تا با مشکلی مواجه نشوید. برای ثبت نام می توانید از طریق کامپیوتر به آدرس سایت my.tax.gov.ir مراجعه و در نظام مالیاتی ثبت نام کنید و درخواست تشکیل پرونده مالیاتی دهید، سپس مدارک درخواستی را اسکن کرده و وارد کنید. بعد از طی این مراحل شما بایستی وارد سایت gica.ir شوید و درخواست دریافت امضای الکترونیکی دهید. برای این کار یک کد رهگیری برای شما ارسال می‌شود که شما بعد از دریافت کد رهگیری به یکی از دفاتر منتخب در این سایت مراجعه می کنید و امضای الکترونیکی خود را دریافت می کنید .

هر فرد یک کار پوشه اختصاصی در سامانه مودیان مالیاتی دارد. از طریق ورود به درگاه ملی خدمات مالیاتی به آدرس سایت my.tax.gov.ir می توانید کار پوشه مختص خود را مشاهده کنید. سپس برای دریافت شناسه عمومی کالا و خدمات نیز وارد سایت stuffid.tax.gov.ir می شوید و نسبت به دریافت شناسه کالا و خدمات اقدام می کنید، پس از انجام این مراحل،با نرم افزار خرید و فروش به صورت روزانه همه صورتحساب‌های الکترونیکی کسب و کار خود را در آن ثبت کنید.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه