English

چگونه از کلاهبرداری اینترنتی جلوگیری کنیم؟

مجله وکیل چی در این مقاله قصد دارد به بررسی موضوع چگونه از کلاهبرداری اینترنتی جلوگیری کنیم؟ بپردازد و در این زمینه اطلاعات مفیدی را در اختیار شما عزیزان قرار دهد با ما همراه باشید.

چگونه از کلاهبرداری اینترنتی جلوگیری کنیم؟

به گزارش خبرگزاری موج،با پیشرفت تکنولوژی و گسترده تر شدن فضای اینترنت، این امکان را برای کلاهبرداران اینترنتی فراهم کرده تا به صورت آنلاین و به راحتی جرایمی مانند سرقت اطلاعات و سرمایه و غیره را انجام دهند. اگرچه این افراد مجرم به عنوان مجرمان خاموش معرفی می شوند ولیکن کسانی که به دلیل سهل انگاری و عدم اگاهی در دام آنان گرفتار شده اند می توانند از طریق مراجعه به بهترین وکیل تهران و تنظیم شکوائیه کلاهبرداری اینترنتی از طریق قانون این مجرمین را شناسایی کنند. مجله وکیل چی در این مقاله قصد دارد به بررسی موضوع چگونه از کلاهبرداری اینترنتی جلوگیری کنیم؟ بپردازد و در این زمینه اطلاعات مفیدی را در اختیار شما عزیزان قرار دهد با ما همراه باشید.

 

وکیل

 

کلاهبرداری اینترنتی و جرایم آنلاین چیست؟

هرگونه عمل خلافی که توسط ابزارهایی مانند موبایل و کامپیوتر (که امکان اتصال به اینترنت دارند)، انجام گیرد؛ به گونه ای که موجب وارد آمدن خسارت مادی و معنوی به افراد دیگر شود را بهترین وکیل کرج کلاهبرداری اینترنتی و یا جرایم آنلاین می نامد.

کلاهبرداری اینترنتی در حالت کلی شامل دو دسته ذیل می شود:

  1. جرایمی که از طریق رایانه و تلفن همراه و فضای اینترنت رخ می دهد که برای مثال می توان درگاه پرداخت اینترنتی جعلی را نام برد.
  2. جرایمی که از طریق فضای اینترنت و ابزارهای متصل به آن انجام می گیرد ولیکن اثرات منفی آن در دنیای واقعی نیز مشهود است. سرقت اطلاعات شخصی و استفاده غیر مجاز از آن ها، آزار جنسی، انتشار ویروس نمونه هایی از این نوع جرایم آنلاین محسوب می شود.

هرکدام از انواع کلاهبرداری اینترنتی به شیوه های مختلفی انجام می گیرد که موجب می شود امنیت مالی و جانی افراد با خطرات جدی مواجه گردد. از این رو لازم است با توجه به توصیه وکیل به دنبال راه های جلوگیری از کلاهبرداری اینترنتی باشید.

نکات مهم در جلوگیری از کلاهبرداری اینترنتی

  • اگر جزو افرادی هستید که خریدهای خود را به صورت آنلاین و یا اینترنتی انجام می دهید توصیه می کنیم برای پرداخت وجه از کارت بانک مختص معاملات خرد استفاده نمایید. هرگز برای پرداخت های آنلاین کارت پس انداز و سرمایه گذاری خود را به کار نبرید.
  • حتما برای فعال کردن رمز پویا و یا یک بار مصرف به شعبه بانک مراجعه کنید تا بتوانید خریدهای آنلاین خود را از طریق این رمزها بدون نگرانی انجام دهید.
  • حتما در زمان خرید از وب سایتی خاص توجه کنید که خدمات آن مطابق با قوانین جمهوری اسلامی باشد زیرا سایت هایی که خدمات غیر قانونی انجام می دهند نمی توانند از شرکت های ارائه دهنده خدمات مالی، درگاه پرداخت الکترونیک دریافت کنند.
  • در صورتی که قرار است به حسابتان پولی واریز شود فقط شماره حساب و یا شماره شبای خود را در اختیار فرد و یا شرکت واریز کننده وجه قرار دهید و از به اشتراک گذاشتن سایر اطلاعات کارت بانکی خودداری کنید. لازم است که بدانید تنها شماره شبا و شماره حساب قابلیت واریز دارند و امکان برداشت با این دو مورد امکان پذیر نخواهد بود.
  • هرگز پیام ها و تماس هایی مبنی بر برنده شدن جایزه های بزرگ، کمک هزینه سفر و غیره را فورا قبول نکنید و توصیه ما بر این است که به این پیام ها مشکوک شوید و قبل از این که در دام کلاهبرداران اینترنتی بیفتید در این مورد با افراد با تجربه مشورت کنید.
  • در صورتی که اطلاعات کارت شما لو رفت، فورا از طریق تلفن بانک کارت بانکی خود را مسدود کنید و یا این که به نزدیک ترین شعبه برای تعویض کارت خود مراجعه کنید. شما حتی می توانید با مراجعه به یکی از دستگاه های خودپرداز و چند بار وارد کردن رمز اشتباه کارت به راحتی آن را غیرفعال کرده و از سواستفاده کلاهبرداران اینترنتی جلوگیری به عمل آورید.

 

وکالت

 

اقدامات لازم بعد از کلاهبرداری اینترنتی

اگر در دام کلاهبرداران اینترنتی افتادید بعد از این که به صورت کامل اطمینان کسب کردید که کلاهبرداری انجام شده بلافاصله برای تغییر رمز حساب و رمز دوم کارت بانکی خود اقدام کنید و از این طریق از سو استفاده های بیشتر مجرمین اینترنتی جلوگیری به عمل می آورید.

حتما روشی که از شما کلاهبرداری شده را به منظور آگاه سازی سایر افراد و جلوگیری از کلاهبرداری های بیشتر به این شیوه در بخش ارتباطات مردمی فتا اشتراک گذاری کنید.

با مراجعه به یکی از خودپردازها و شعبه بانکی صورت حساب یک روزه را دریافت کنید از این طریق می توانید متوجه شوید که پول کسر شده از حساب شما به حساب چه کسی منتقل شده است. البته ذکر این نکته لازم است که اغلب مجرمین از کارت های دزدی و یا مفقود شده که به نام شخص دیگری است استفاده می کنند لذا احتمال پیدا کردن کلاهبردار مجرم از این طریق بسیار کم است.

بهترین راه حل مراجعه به دادسرای محل زندگی خود و ارائه دادخواست شکایت به ضمیمه صورت حساب دریافتی است که البته باید در اولین مرحله از طریق مراجعه به یکی از دفاتر خدمات قضایی برای ثبت شکوائیه خود اقدام کنید. سپس بعد از ارجاع شکایت به دادسرا و پس از آن انتقال پرونده به کلانتری تحقیقات لازم در این زمینه برای پیدا کردن مجرم و یا مجرمین انجام می شود. البته اگر شاکی مجرم را از قبل شناسایی کرده باشد روند قضایی این دعوا سریع تر انجام می گیرد.

 

کلاهبردار اینترنتی

کلام آخر

فضای اینترنت و مجازی اگرچه موجب تسریع در روند برخی امور روزانه شده ولیکن متاسفانه برخی افراد در جهت نادرست و برای کلاهبرداری از آن استفاده می کنند. در صورتی که به صورت ناخواسته در دام کلاهبردان اینترنتی افتاده اید برای کسب اطلاعات در مورد نحوه شکایت در این زمینه با مراجعه به مجله وکیل چی با وکلای متخصص مشورت کنید. در صورت هرگونه انتقاد و پیشنهاد می توانید از طریق سایت وکیل چی (vakilchi.com) با ما در ارتباط باشید.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه