English

معرفی ۵ برند ایرانی و خارجی سیلر برای پر کردن ریشه دندان

در این مطلب قرار است راجع به سیلر و 5 نوع از بهترین برندهای سیلر برای پرکردن ریشه دندان توضیح بدهیم.

معرفی 5 برند ایرانی و خارجی سیلر برای پر کردن ریشه دندان

به گزارش خبرگزاری موج، برای موفقیت درمان ریشه دندان، استفاده از بهترین سیلر برای پرکردن ریشه دندان ضروری و واجب است. سیلر نه تنها حفره دندان را به خوبی مهر و موم می‌کند، بلکه تمام ناهمواری‌های بین دیواره کانال دندان و ماده پرکننده اصلی را پر می‌کند. سیلر می‌تواند وارد کانال‌های جانبی و فرعی شده و از نفوذ باکتری‌ها و گسترش آن‌ها جلوگیری کند. طبق آمارها، پرکردن ناقص ریشه و استفاده از سیلر نامناسب علت شکست بیش از 60 درصد درمان‌ ریشه است. در این مطلب قرار است راجع به سیلر و 5 نوع از بهترین برندهای سیلر برای پرکردن ریشه دندان توضیح بدهیم.

 

سیلر دندانپزشکی چیست و چه انواعی دارد؟

درمان ریشه دندان، یکی از مهم‌ترین درمان‌های دندانپزشکی است. هدف از این درمان، حفظ ساختار دندان و جلوگیری از کشیدن آن است. سیلر دندانپزشکی ماده‌ای جامد یا نیمه جامد است که در کنار گوتا پرکا برای ابچوریشن کانال ریشه دندان به کار می‌رود.

سیلرهای دندانپزشکی را می‌توان در دو دسته فاقد اوژنول و دارای اوژنول تقسیم‌بندی کرد. اوژنول موجود در سیلر به کاهش التهاب و حساسیت حفره کانال دندان کمک می‌کند.

همچنین در تقسیم‌بندی جامع‌تری، می‌توان انواع سیلر دندانپزشکی را براساس ترکیبات سازنده به 5 گروه تقسیم کرد:

  • سیلر بر پایه زینک اکساید اوژنول

سیلر با پایه زینک اکساید اوژنول، از قدیمی‌ترین انواع سیلر است و از سال‌ها قبل دندانپزشکان از این نوع سیلرها برای پرکردن ریشه دندان استفاده می‌کرده‌اند.

مهم‌ترین مزیت این سیلرها، این است که به راحتی در بافت پری اپیکال جذب می‌شوند و باعث مشکل نمی‌شوند. همچنین ستینگ تایم سیلر بر پایه زینک اکساید اوژنول جوری تنظیم شده که ورکینگ تایم مناسبی را در اختیار دندانپزشک قرار می‌دهد. مهم‌ترین نقصی که بر این نوع سیلرها وارد است، احتمال تغییر رنگ و ایجاد لکه بر روی دندان است.

  • سیلر بر پایه رزین

مهم‌ترین مزایای سیلر بر پایه رزین خواص فلوپذیری، چسبندگی و رادیواپاسیته عالی است. این سیلرها ظاهر بسیار متراکمی دارند و در صورت نیاز به درمان مجدد، می‌توان آن‌ها را به آسانی از کانال ریشه خارج کرد. البته نقطه ضعف مهم سیلرهای رزینی، انقباض آن‌ها بعد از ستینگ است.

  • سیلر بر پایه بیوسرامیک

سیلرهای بر پایه بیوسرامیک از دهه 1990 وارد حوزه دندانپزشکی شدند. در طول زمان فرمول این سیلرها تغییر کرد و خاصیت فلوپذیری آن‌ها بهبود یافت. مهم‌ترین نقطه ضعف سیلرهای بیوسرامیکی این است که درمان مجدد را دشوار می‌کنند. همچنین برخی از انواع سیلرهای بیوسرامیکی، باعث تغییر رنگ دندان نیز می‌شوند.

  • سیلر بر پایه گلاس آینومر

خاصیت باندینگ، به خصوص باندینگ به دنتین مهم‌ترین عامل محبوبیت سیلرهای با پایه گلاس آینومر است. سیلر با پایه گلاس آینومر در مقایسه با دیگر انواع سیلر، سمیت کمتری داشته و درجه تحریک بافتی آن بسیار پایین است. البته این سیلرها یک نقطه ضعف بسیار بزرگ دارند، آن هم فقدان خواص ضدمیکروبی است. همچنین در صورت نیاز به درمان مجدد، خارج کردن سیلر بر پایه گلاس آینومر بسیار سخت و دشوار است.

  • سیلر بر پایه کلسیم هیدروکساید

ترکیب کلسیم هیدروکساید در این نوع سیلرها، خواص ضد میکروبی سیلر را افزایش می‌دهد. البته برای بروز این خاصیت، به حلالیت آن در آب نیاز است که با اساس کاربرد سیلر منافات دارد.

به این ترتیب هر کدام از این سیلرها ویژگی‌ها و مزایای خاص خود را دارند که هنگام خرید باید به آن‌ها توجه کنید.

 

سیلر

 

سیلر چه کاربردی دارد؟

سیلرهای اندو کانال ریشه دندان را به خوبی مهر و موم می‌کنند و به این ترتیب باعث کنترل آلودگی میکروبی می‌شوند. همچنین سیلر کاربردهای دیگری نیز دارد، برای مثال به عنوان لوبریکانت درون کانال ریشه دندان به کار می‌رود. سیلر همچنین باعث افزایش خواص رادیواپاسیته می‌شود.

 

بهترین برند سیلر برای پرکردن ریشه دندان چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

حال که با انواع مختلف سیلرهای دندانپزشکی برای پرکردن ریشه دندان آشنا شدیم، نوبت آن است که با ویژگی‌های بهترین نوع سیلر آشنا شویم. همان‌طور که قبلا اشاره کردیم، نوع سیلر و کیفیت آن به طور مستقیم در موفقیت درمان ریشه دندان تاثیر می‌گذارد.

بنابراین بسیار مهم است که از بهترین برندهای سیلر برای پرکردن ریشه دندان استفاده کنید. در اینجا چند تا از ویژگی‌هایی را که بهترین سیلر برای پرکردن دندان باید داشته باشد،  نام می‌بریم:

  • چسبندگی و اتصال مناسب به دیواره کانال ریشه دندان
  • ستینگ تایم سریع و کوتاه مدت
  • ورکینگ تایم مناسب برای دندانپزشک
  • استفاده آسان و راحت
  • دارای خواص آنتی باکتریال باشد
  • ویسکوزیته مناسب
  • خواص رادیواپک داشته باشد
  • باعث تغییر رنگ و لک شدن دندان‌ها نشود
  • ثبات ساختاری داشته باشد
  • در مایعات بافتی غیرمحلول باشد
  • با بافت دهان و دندان‌ها سازگار باشد
  • فلوپذیری خوبی داشته باشد، به خوبی درون کانال ریشه دندان جاری شده و تمام حفرات ریز و درشت را مهر و موم کند.

 

سیلر 1

 

  • بهترین برندهای سیلر برای پرکردن ریشه دندان کدام اند؟

    برای ارائه یک درمان موفقیت آمیز، باید از بهترین برندهای سیلر برای پرکردن ریشه دندان استفاده کنید. 5 تا از بهترین برندهای سیلر برای پرکردن ریشه دندان را در ادامه معرفی می‌کنیم:

  • برند ماروچی (Maruchi). کمپانی کره‌ای ماروچی، از بهترین برندهای تولیدکننده سیلر برای پرکردن ریشه دندان است. از محصولات معروف این برند می‌توان به سیلر اندوسیل MTA ماروچی و اندوسیل مدل TCS ماروچی اشاره کرد.
  • برند متابایومد (Meta Biomed). کمپانی متابایومد یک کمپانی آمریکایی است که محبوب‌ترین سیلرهای رزینی را تولید و به بازار عرضه می‌کند. سیلر ادسیل متا (Adseal meta) از معروف‌ترین تولیدات این کمپانی است.
  • برند دنتسپلی (Dentsply). دنتسپلی از دیگر برندهای معروف سیلر برای پرکردن کانال ریشه دندان است. سیلر مدل AH 26 از مشهورترین تولیدات این کمپانی است که فاقد اوژنول، نقره و آکریلیک است.
  • برند کر (Kerr). سیلر سیلاپکس (Sealapex) از کمپانی کر، فرمولاسیون منحصر به فردی دارد. این سیلر بر پایه کلسیم هیدروکساید بوده و فاقد اوژنول است.
  • برند مروابن. سیلر مروابن از بهترین سیلرهای ایرانی بر پایه رزین است. سیلر مروابن فاقد مواد آکریلیک بوده و ویسکوزیته مناسب آن توجه بسیاری از دندانپزشکان را به خود جذب کرده است.
  • دنتیوا، فروشگاه اختصاصی دندانپزشکان

    برای اینکه بهترین مواد و تجهیزات را برای مطب خود تهیه کنید، علاوه بر شناخت بهترین برندها باید از یک فروشگاه مطمئن و تخصصی دندانپزشکی خرید کنید.

    فروشگاه ابزار و مواد دندانپزشکی دنتیوا، یکی از بهترین فروشگاه‌های اختصاصی فروش تجهیزات و مواد اولیه دندانپزشکی است و طیف متنوعی از محصولات دندانپزشکی را از برندهای مختلف عرضه می‌کند.

    از مزایای خرید از فروشگاه دنتیوا می‌توان به قیمت مناسب، ارسال سریع، پشتیبانی عالی، تضمین اصالت کالا و ضمانت مرجوعی کالا تا 7 روز اشاره کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید سیلر دندانپزشکی به آدرس dentiwa.com مراجعه کنید.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه