English

کتاب‌های کمک درسی، بایدها و نبایدها

از آنجا که انتخاب کتاب کمک درسی مناسب یکی از مهم‌ترین مواردی است که در مسیر موفقیت به شما کمک خواهد کرد، در این مقاله به چندوچون انتخاب بهترین کتاب کمک درسی پرداخته‌ایم.

کتاب‌های کمک درسی، بایدها و نبایدها

به گزارش خبرگزاری موج، برای آن‌که در مسیر تحصیلی خود موفق باشید، نکات متعددی وجود دارند که لازم است آن‌ها را در نظر بگیرید. علاوه‌بر آن‌که تلاش مداوم و مستمر خودتان یک عامل تعیین‌کننده در موفقیت است، استفاده از ابزار مناسب برای رسیدن به مقصد نیز شرط مهمی است که نباید فراموش شود. ممکن است شما هم گاهاً جملاتی دربارهٔ این‌که برای موفقیت چیزی جز فهم کامل کتاب درسی مهم نیست را از اطرافیان و خصوصاً پدر و مادرتان بشنوید؛ اما واقعیت این است که امروز با روزهایی که می‌شد از کتاب درسی تمام آنچه نیاز است را آموخت، فرسنگ‌ها فاصله گرفته‌ایم. این روزها اگر می‌خواهید موفق شوید، باید علاوه‌بر کتاب درسی خود، چندین کتاب کمک درسی را نیز بررسی کرده و با سوالات آشنا شوید. از آنجا که انتخاب کتاب کمک درسی مناسب یکی از مهم‌ترین مواردی است که در مسیر موفقیت به شما کمک خواهد کرد، در این مقاله به چندوچون انتخاب بهترین کتاب کمک درسی پرداخته‌ایم.

 

کتاب

انواع کتاب‌های کمک درسی برای پیشرفت تحصیلی

پیش از هر چیز برای انتخاب کتاب کمک درسی، باید با انواع این کتاب‌ها آشنا شوید. کتاب‌های کمک درسی انواع گوناگونی دارند که باید بسته به نیاز شما انتخاب شوند. در حقیقت در هر برههٔ زمانی، نسبت‌به نقاط قوت و ضعف خود به یک‌سری از این کتاب‌ها نیاز پیدا می‌کنید که باید آن‌ها را تهیه کرده و مطالعه کنید. انواع این کتاب‌ها را در ادامه بررسی کرده‌ایم:

  • کتاب‌های تشریحی:

کتاب‌های تشریحی دسته‌ای از کتاب‌های کمک درسی هستند که سوالاتی را برای فهم بهتر مفهوم کتاب درسی به‌صورت تشریحی مطرح کرده‌اند. این کتاب‌ها ممکن است همراه با پاسخ یا بدون پاسخ باشند.

  • کتاب‌های تستی:

کتاب‌های تستی همان‌طور که از نامشان پیداست، آمادگی کافی برای آزمون‌های تستی را به شما هدیه می‌کنند.

  • کتاب‌های تستی-تشریحی:

برخی از کتاب‌ها برای آن‌که شما را به بالاترین سطح از توانایی و آمادگی برسانند، هر دو نوع سوالات تستی و تشریحی را به‌صورت یکجا در اختیارتان قرار می‌دهند.

  • کتاب‌های آموزشی:

در میان انواع کتاب کمک درسی، دسته‌ای از آن‌ها تنها درسنامه‌هایی دارند که با مطالعهٔ آن‌ها می‌توانید نکات بیشتری را یاد بگیرید. این درسنامه‌ها هیچ‌گاه به تنهایی نمی‌توانند برای آمادگی کافی باشند، چراکه علاوه‌بر مطالعه، می‌بایست سوال‌هایی را نیز برای تثبیت اطلاعات حل کنید.

  • کتاب‌های موضوعی:

در چند سال اخیر برای اثربخشی بهتر، برخی از کتاب‌های کمک درسی به‌صورت موضوعی تألیف شده‌اند. به این صورت که موضوعات مختلف دروس به تفکیک بررسی شده و سوالاتی برای آن‌ها مطرح شده‌است. مثلاً کتاب کمک درسی برای قرابت معنایی، آرایه‌های ادبی و املا، به‌صورت جداگانه وجود دارد.

  • گام به گام:

گام به گام‌ها نیز دسته‌ای از کتاب‌های کمک درسی هستند که پاسخ تمرین‌های کتاب درسی در آن‌ها قرار داده شده‌است. اگرچه این کتاب‌ها می‌توانند برای چک کردن تمرین‌ها مناسب باشند؛ اما اغلب به اشتباه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

کتاب درسی

بهترین انتشارات برای خرید کتاب کمک درسی

یکی از چالش‌هایی که بسیاری از دانش‌آموزان با آن مواجه‌اند، این است که دائماً در جست‌وجوی بهترین کتاب کمک درسی، کتابفروشی‌ها را زیرورو می‌کنند و آخر هم نمی‌توانند بهترین‌ها را انتخاب کنند. نکته‌ای که به‌عنوان یک دانش‌آموز باید بدانید، این است که هیچ بهترین و برترین مطلقی در این حوزه وجود ندارد. به عبارت دیگر، شما نمی‌توانید انتشاراتی را پیدا کنید که تمام کتاب‌هایش به‌عنوان بهترین منبع شناخته شوند. در انتخاب بهترین منبع، دو فاکتور اصلی باید مورد توجه قرار بگیرند:

  • بهترین کتاب را باید براساس درس موردنظر و همچنین نوع سوالات یا درسنامه‌ها انتخاب کنید. به‌عنوان مثال، انتشارات خیلی سبز درسنامه‌ جامع و مفصلی برای درس زیست‌شناسی ارائه می‌کند؛ اما برای تست ریاضی بهتر است از میکرو نقره‌ای گاج استفاده کنید. بنابراین می‌بینید که هر یک از این کتاب‌ها، نقاط قوت و ضعفی دارند که باید در نظر گرفته شوند.

  • نکتهٔ مهم بعدی این است که بهترین کتاب، صرفاً برای شخص شما با سطح علمی‌تان مشخص می‌شود. به‌عنوان مثال، اگر به تازگی تست زدن را شروع کرده‌اید، بهترین کتاب برای شما می‌تواند آبی قلمچی باشد؛ اما اگر چند کتاب تست را تمام کرده‌اید، بد نیست IQ گاج را امتحان کنید.

 

1کتاب

نکات مهمی که باید در انتخاب منبع کمک درسی لحاظ شوند

برای آن‌که بتوانید بهترین کتاب‌ها و منابع کمک درسی را برای خودتان انتخاب کنید، توصیه می‌شود موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • پیش از هر چیز نیازهای خود را مشخص کنید. باید بدانید در کدام قسمت ضعف دارید تا با تمرکز بر آن، مشکل را رفع کنید.

  • در ابتدا حتماً یک منبع را تمام کنید و بعد به سراغ منابع دیگر بروید. یک سوال را می‌توانید بیش از یک بار حل کنید و مطمئن باشید در این صورت، نتیجهٔ بهتری نیز خواهید گرفت.

  • اهمیت فهم تشریحی دروس را جدی بگیرید. پیش از آن‌که تست زدن را شروع کنید، می‌بایست تمامی درس‌ها را به‌صورت تشریحی بلد باشید.

  • کتاب‌های یک انتشارات را برای تمام دروس خریداری نکنید. در هر درس، برخی انتشارات‌ بهتر از سایرین عمل می‌کنند و بهتر است با تحقیق آن‌ها را انتخاب کنید.

  • حتماً کتابی را انتخاب کنید که منطبق بر سطح شما باشد. اگر هنوز از پس تست‌ها و سوالات سخت بر نمی‌آیید، خرید کتاب کمک درسی سطح بالا نه تنها به شما کمک نخواهد کرد، بلکه سبب دلزده شدن شما نیز خواهد شد.

  • حتماً آخرین نسخه از کتاب‌ها را خریداری کنید که با کتاب درسی‌تان همخوانی داشته باشد.

کلام آخر

درنهایت باید گفت خرید کتاب کمک درسی با قیمت مناسب از مراجع معتبری که طیف گسترده‌ی از کتاب‌ها را در اختیارتان قرار می‌دهند، می‌تواند انتخاب مناسبی باشد که روند خرید کتاب را تسهیل می‌کند. برای خرید کتاب‌های کمک درسی، می‌توانید به «بوک شهر» مراجعه کنید. وب‌سایت بوک شهر مجموعه‌ای از کتاب‌های گوناگون در حوزهٔ درسی و غیردرسی را در اختیار شما قرار داده که می‌توانید آن‌ها را با تخفیف مطلوبی خریداری کنید. علاوه‌بر آن، انواع نوشت‌افزار و لوازم تحریر نیز در مجموعهٔ بوک شهر به فروش می‌رسند که می‌توانید آن‌ها را نیز سفارش دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر، به وب‌سایت کتابفروشی آنلاین بوک شهر سر بزنید.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه