English

چند نرخی بودن ارز عامل فساد اقتصادی است

رئیس مجمع عالی واردات گفت: چند نرخی بودن ارز عامل بی ثباتی و حتی عامل فساد در مسیر فعالیت های اقتصادی است.

چند نرخی بودن ارز عامل فساد اقتصادی است

به گزارش خبرگزاری موج، علیرضا مناقبی در مصاحبه با رادیو اقتصاد افزود: چندگانه بودن ارز اصل اقتصاد را از چرخه درست خارج می کند.

وی همچنین با اشاره به آثار غیرقابل برگشت استمرار نظام چند نرخی ارز در بلند مدت اظهار داشت: چندگانه بودن نرخ ارز ضمن مخدوش کردن فضای کسب و کار زمینه بروز فساد، رانت و فعالیت‌‌های سوداگرانه ارزی را در جامعه دامن می زند.
رئیس مجمع واردات کشور گفت: با چند نرخی بودن ارز بنگاههای اقتصادی به جای فعالیت مولد و ایجاد ارزش افزوده به دنبال این خواهند بود که هزینه‌های خود و سود سالانه پیش‌بینی شده برای بنگاه خود را از طریق مراودات ارزی تامین کنند و این بزرگترین آسیب اقتصادی است.
وی افزود: چندگانه بودن نرخ ارز مصداق آشکاری از چندگانه بودن انضباط مالی دولت است که خواسته یا ناخواسته به فعالان اقتصادی تحمیل می ‌شود.
رئیس مجمع واردات کشور تصریح کرد: چند گانه بودن نرخ ارز به معنای مخدوش کردن شفافیت در تولید و تجارت شناسنامه‌دار است و نتیجه این چندگانگی چیزی جزء سوق دادن فعالیت‌ها به سمت تقلب و انحراف نیست.
وی اظهار داشت: ارز چند نرخی، نظام قیمت گذاری کالاها را به شدت منحرف ساخته و زمینه‌‌ساز سودهای هنگفت برای برخی بنگاههای انحصارطلب و رانت خوار می شود.
مناقبی با اشاره به اینکه ارز چند نرخی سودهای بادآورده برای برخی بنگاههای غیر شفاف ایجاد کرده است، گفت: تک نرخی شدن ارز می تواند ثبات اقتصادی و اجتماعی در جامعه ایجاد کند.
وی همچنین حذف امضاهای طلایی، مجوزه های غیر قانونی و تک نرخی شدن ارز را از شروط اساسی اقتصاد رقابتی در کشور دانست و افزود: در اقتصاد رقابتی افراد به دنبال فعالیت های اقتصادی مزیت دار در حوزه تولید، واردات و صادرات می روند.
مناقبی گفت: تک نرخی شدن ارز را باید نقطه پایان انحصارطلبی دولت و بانک مرکزی تعبیر کرد که می تواند به ایجاد شفافیت در عملکرد بنگاههای اقتصادی منجر شود.
وی تصریح کرد: همه صاحبنظران بر این نکته تاکید دارند که رفتارهای دستوری در اقتصاد فرار رقابتی امروز راه به جایی نمی‌برد و نرخ ارز باید در نقطه‌ای که محل اجماع تمامی ذینفعان بازار است از طریق عرضه و تقاضا مشخص شود به همین دلیل بحثمطالبه‌گری از دولت و بانک مرکزی درباره یکسان سازی نرخ ارز باید با شدت و قدرت بیشتری دنبال شود.
مناقبی ضمن تاکید بر انتظار کشیدن بنگاهها برای یکسان سازی نرخ رز، فضای کسب و کار را در حالت رکود و رخوت نگهداشته است، اظهار داشت: فعالان اقتصادی همچنان منتظر تصمیم دولت برای یکسان سازی نرخ ارز هستند.
آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر