English

وزیر نفت همراه با ابراهیم رئیسی عازم پاکستان شد

وزیر نفت همراه با رئیس‌جمهور عازم اسلام‌آباد، پایتخت کشور پاکستان شد.

وزیر نفت همراه با ابراهیم رئیسی عازم پاکستان شد
به گزارش خبرگزاری موج

، ابراهیم رئیسی به دعوت رسمی همتای پاکستانی خود، بامداد امروز دوشنبه (سوم اردیبهشت‌ماه) در رأس هیئتی عالی‌رتبه از مقام‌های اقتصادی و سیاسی که جواد اوجی، وزیر نفت نیز در این هیئت حضور دارد، عازم اسلام‌آباد شده است.

رئیسی در سفر دو روزه خود پس از استقبال رسمی از سوی شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان ، با وی دیداری خصوصی خواهد داشت و نشست مشترک هیئت‌های عالی‌رتبه دو کشور را برگزار خواهند کرد.

رئیس‌‌جمهور همچنین با آصف‌علی زرداری، همتای پاکستانی خود ملاقات می‌کند و افزون بر آن با سفر به بعضی از شهرهای دیگر این کشور با علما، نخبگان، بازرگانان و فعالان اقتصادی نیز دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

براساس این گزارش، تهران و اسلام‌آباد در دولت سیزدهم برای تقویت و توسعه روابط راهبردی تلاش کردند و این سفر نیز همسو با این اهداف انجام می‌شود زیرا دو کشور افزون بر اشتراکات فرهنگی و تمدنی، بیش از ۹۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارند؛ تبادلات تجاری ایران و پاکستان اکنون سالانه بیش از دو میلیارد دلار است.

در کنار مذاکرات درباره توسعه همکاری‌های دوجانبه در حوزه انرژی و صدور خدمات فنی و مهندسی طی سفر رئیس‌جمهوری به پاکستان و سریلانکا، گفت‌وگو درباره صادرات گاز ایران به پاکستان است که در چند ماه گذشته بسیار جدی‌تر به بحث و بررسی گذاشته شده است، یکی از مهم‌ترین محورهای سفر به اسلام‌آباد است.

قرارداد صادرات گاز ایران به پاکستان خردادماه ۱۳۸۸ به امضای روسای‌ جمهوری دو کشور رسید.

روزی که این قرارداد امضا شد بیش از دو دهه از آغاز مذاکرات ایران برای صادرات گاز به هند و پاکستان موسوم به خط لوله صلح(آی‌پی) می‌گذشت. سرانجام ۲۱ اسفندماه ۱۳۹۱ در چابهار و نقطه صفر مرزی کلنگ آغاز عملیات ساخت خط لوله صادرات گاز ایران به پاکستان در خاک این کشور بر زمین زده شد.

هرچند ایران طبق قرارداد بیش از ۱۱۰۰ کیلومتر خط لوله ۵۶ اینچ را از عسلویه تا ایرانشهر احداث و عملیاتی کرد اما این پروژه در خاک پاکستان نیمه‌کاره رها شد تا اینکه اسلام‌آباد امسال پس از ۱۰ سال وقفه، خبر آغاز عملیات را اعلام کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه