English

رئیس سازمان برنامه و بودجه:

لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ منقبض نیست

رئیس سازمان برنامه و بودجه از رشد حدودا ۵۰ درصدی سقف لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ نسبت به برآورد عملکرد سال جاری خبر داد و آن را نشانه انقباضی نبودن آن دانست.

لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ منقبض نیست
به گزارش خبرگزاری موج

، داوود منظور در گفتگوی تلویزیونی درباره ادعای برخی نمایندگان مجلس درباره کسری لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ گفت: دولت هنوز بخش دوم لایحه بودجه سال آینده که مربوط به مصارف است را ارائه نکرده که البته طبق مصوبه خود مجلس بوده، بنابراین طرح موضوع کسری بودجه نادرست است.

وی افزود: شاخص مهم درباره کسری بودجه، شاخص تراز عملیاتی است که در لایحه بودجه سال آینده یک‌سوم کمتر شده است. پس منابع درآمدی دولت رشد کرده اما برآورد سقف هزینه‌ها به گونه‌ای تنظیم شده که تراز عملیاتی کمتر از سال جاری شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: در ادبیات اقتصادی هر چه با عنوان اوراق بدهی منتشر می‌شود به معنای کسری بودجه است. در لایحه بودجه سال آینده مجبوریم ۲۵۰ هزار میلیارد تومان اوراق بدهی منتشر کنیم چراکه باید بازپرداخت اوراق بدهی فروخته‌شده در سال‌های قبل را تامین کنیم و دولت عملا هیچ درآمدی از فروش اوراق بدهی به دست نمی‌آورد.

وی با توضیح کسری بودجه آشکار و پنهان، افزود: کسری بودجه پنهان همین بیش‌آورد درآمدها است و ما سعی کردیم که درآمدها با اطمینان حداکثری محقق شود. کسری بودجه آشکار هم همین انتشار اوراق بدهی است که البته توضیح دادم برای جبران اوراق منتشرشده در دوره گذشته است.

منظور اضافه کرد: برخی نمایندگان مجلس بر مبنای تکالیف عظیمی که در برنامه هفتم توسعه برای دولت تصویب کرده‌اند می‌گویند دولت برای اجرای آنها دچار کسری بودجه است. در پاسخ باید گفت که احکام لایحه برنامه هفتم توسعه هنوز در شورای نگهبان تایید نشده و مورد اختلاف ما و مجلس است و نمایندگان نباید انتظار داشته باشند دولت موارد اختلافی در برنامه هفتم را در لایحه بودجه سال آینده ببیند. با تصویب نهایی برنامه هفتم توسط شورای نگهبان، متناسب با میزان درآمدها احکام برنامه هفتم را لحاظ خواهیم کرد.

به گفته رئیس سازمان برنامه، دولت برای حمایت از بازنشستگان در لایحه بودجه سال آینده، متناسب با درآمدهای قابل تحقق، افزایش ۲۰ درصدی حقوق را لحاظ کرده است.

منظور تاکید کرد که برآورد دولت از درآمدها در لایحه بودجه سال آینده، سقف درآمدهای قابل تحقق است و نمایندگان نباید آن را افزایش دهند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه