English

رییس گروه طرح های مهندسی رودخانه های شرکت آب منطقه ای تهران در پاسخ به خبرگزاری موج؛

بیش از ۵۰ کیلومتر لایروبی و رفع انسداد در سیل سال گذشته امام‌زاده داوود/ ظرف دو هفته آینده لایروبی این مناطق به اتمام می رسد

رییس گروه طرح های مهندسی رودخانه های شرکت آب منطقه ای تهران با اشاره به اینکه عبورحجم بالای آب از کانال و عدم لایروبی موجب شد تا کانال مسدود شود، گفت: هرچند سیل کنترل شد اما مقداری از این آب به پایین‌دست راه یافت و از خروجی حوزه خارج نشد و موجب وقوع سیل شد.

بیش از 50 کیلومتر لایروبی و رفع انسداد در سیل سال گذشته امام‌زاده داوود/ ظرف دو هفته آینده لایروبی این مناطق به اتمام می رسد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، رییس گروه طرح های مهندسی رودخانه های شرکت آب منطقه ای تهران با بیان اینکه بعد از سیلی که در مرداد ماه 1401 به وقوع پیوست، عملیات لایروبی به سرعت انجام شد، گفت: امامزاده داوود و بخش‌های آن منطقه در پی سیلاب ناگهانی متحمل خسارت‌های بسیار زیادی شد. با توجه شدت بارش زیاد که همراه با سیلاب‌های واریزه‌ای بود انسدادی در حوضه آبریزی این منطقه کوهستانی ایجاد و همین موضوع عاملی شد که بخش عظیمی از گل و لایی که مربوط به این سیلاب بود در سطح حوزه پخش شود و بخش عمده آن نیز به پایین دست انتقال پیدا کند. 

خسارات سیل

حسین زنگویی در ادامه افزود: همین اتفاق در بخش‌های دیگر تهران مانند مرزداران، دماوند و روستای آتشان در همان هفته افتاد و در همین راستا مسئولان استانی با تعامل با دیگر دستگاه‌ها همچون وزارت نیرو بحث بازگشایی مناطق آسیب‌دیده ناشی از سیل را به‌طور جدی در پیش گرفتند تا از خسارت‌های احتمالی ناشی از سیلاب‌های بعدی جلوگیری کنند. 

رییس گروه طرح های مهندسی رودخانه های شرکت آب منطقه ای تهران با اشاره به اینکه یکی از موضوعاتی که از همان سال گذشته در بحث لایروبی عملیاتی شد، خانه کن بود، توضیح داد: خانه کن در چندین بازه زمانی با سیلاب‌های مختلفی روبرو شده است. فاز اول بازگشایی در مسیر امامزاده داوود که در بالادست است، انجام شد و فاز دوم در محدوده دوآب صورت گرفت. در واقع  یک رودخانه از سمت امامزاده داوود و یک رودخانه از مسیر تهران- شمال با هم تلاقی پیدا می‌کنند و به لحاظ تردد شهروندان و هم اراضی کشاورزی لایروبی این مناطق بسیار بااهمیت بود. 

وی افزود: این اراضی بیش از پنج الی 6 متر در زیر گل ولای قرار داشتند. همچنین دومین مرحله لایروبی همچنان در حال انجام است و حجم بیش از 40 هزار مترمکعب از این منطقه مصالح خارج شده است و هم‌اکنون نیز در مناطقی که ایمن باشد در حال فعالیت هستند.

حسین زنگویی در پاسخ به این سوال که آب این منطقه برای مصرف شُرب شهروندان استفاده می‌شود یا خیر؟ گفت: آب منطقه برای مصارف کشاورزی استفاده خواهد شد که بخشی از آن به پایین‌دست و وارد بند جعفرآباد خواهد شد و از آنجا به مناطقی در کهریزک و شهرری می‌رود و بخش دیگر آن به کانال نواب و به مناطقی از اسلام‌شهر و رباط کریم برای مصرف مزارع کشاورزی می‌رود. 

وی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری موج در خصوص اتمام زمان لایروبی مناطق سیل زده، اظهار داشت: این عملیات از سال گذشته شروع شده است و از منابع مختلف هم تأمین اعتبار می‌شود و ظرف دو هفته آینده لایروبی این مناطق به اتمام خواهد رسید. 

رییس گروه طرح های مهندسی رودخانه های شرکت آب منطقه ای تهران  با بیان اینکه لایروبی این مناطق تا 30 شهریور سال جاری به اتمام خواهد رسید، ادامه داد: 11 میلیارد تومان مقدار اعتباری است که برای چهارشهرستان استان تخصیص داده شده است. منطقه شمیرانات، رودخانه جاجرود و فشم و در فیروزکوه حبله رود و دماوند، چهار منطقه‌ایی است که این مقدار بودجه برای لایروبی به آنها اختصاص داده شده و به‌جز این چهار حوزه در چند منطقه دیگر نیز به‌طور همزمان کارهای اجرایی انجام می‌شود.  

به گفته زنگویی طی سال 1401 و امسال از منابع داخلی شرکت و طرح ملی متمرکز مهندسی رودخانه و همچنین اعتبارات استانی و بحران، بالغ بر 22 میلیارد تومن در بخش لایروبی و بازگشایی در بازه های اولویت  دار و خطر ساز سیل و نقاط حادثه آفرین  هزینه شده است  و 45 کیلومتر طی سال گذشته و امسال 30 کیلومتر بازگشایی و نقاط حادثه خیز رودخانه ها  رفع خطر گردید.

وی با اشاره به اینکه بعد از سیلاب سال گذشته 325 کیلومتر از رودخانه های استان تهران از سیل آسیب دید که این عدد بر اساس اولویت بندی  1، 2 و 3 برنامه ریزی شد که طی دوره 5 ساله  و متناسب با اعتبارات تخصیصی 5 ساله عملیات لایروبی و رفع انسداد انجام می شود ،افزود: 50 هزار مترمعکب لایروبی در سال 1402 انجام شده است.

خسارات سیل1

همچنین در خصوص آمار مقدار سیلاب‌های سال‌های گذشته 200 مترمکعب، 150 مترمکعب و 250 متر مکعب بارندگی ثبت شده است. سیل امامزاده داوود با شدت بسیار بالا توانست گل و لای و رسوبات زیادی را به همراه داشته باشد و با انسداد مسیر باعث تخریب بسیاری از اماکن مانند مغازه‌ها شد. قدرت بارندگی در حدود 30 الی 35 متر مکعب بود اما همان مواد رسوبی و معلق باعث تخریب در پایین دست شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه