English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

تامین بخشی از کالاهای وارداتی از طریق درهم است / مبنای محاسبه ریال با دلار چه ارزی باید باشد؟

در حال حاضر نسبت درهم با دلار به عنوان مبنای محاسبه نرخ برابری ریال با دلار است که برخی از کارشناسان معتقدند این مساله به نوسانات ارزی دامن می زند، اما با توجه به اینکه درهم امارات در تامین ارزی کالاهای وارداتی نقش موثری دارد، برخی این موضوع را رد می کنند.

تامین بخشی از کالاهای وارداتی از طریق درهم است / مبنای محاسبه ریال با دلار چه ارزی باید باشد؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، به تازگی رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده که « رشد نقدینگی در کشور به 28 درصد رسیده و با توجه به افتی که نسبت به سال های قبلی داشته روند تورمی تحت تاثیر نرخ ارز بوده است»، از این رو در مسیر تحقق شعار سال برای مهار تورم دولت باید نرخ ارز را کنترل کند و براساس اطلاعات ارائه شده مبنی بر اینکه میزان واردات و صادرات کشور در سال گذشته تقریبا متعادل بوده عملا کشور نباید با کمبود ارز مواجه باشد، به همین دلیل این رشد اخیر قیمت ارز هیچگونه توجیهی ندارد.

 از طرف دیگر دولت قیمت پایه عرضه محصولات در بورس کالا را 28500 تومان تعیین کرده و این به معنای این است که مبنای تخصص ارز برای واردات کالاها همین نرخ خواهد بود. از این رو می توان گفت که نوسانات ارزی در ایجاد انتظارات تورمی بسیار موثر است، اما دولت چه سیاست هایی برای مهار سیگنال های ارزی انجام داده است؟

در چند سال اخیر قیمت دلار در ایران  بر مبنای درهم امارات تعیین می شد و همین مساله خود به یک چالش بزرگ برای بازار ارز و اقتصاد کشور تبدیل شده بود، زیرا خود درهم هم نوساناتی دارد که مجزا از نوسانات دلار به اقتصاد ایران آسیب وارد می کرد.

یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با انتقاد از مبنای محاسبه نرخ ارز در ایران گفت: در شرایط کنونی نرخ ارز کشور از طریق محاسبه نرخ برابری دلار و درهم تعیین می شود و همین مساله نقاط ضعف زیادی دارد زیرا نوسانات درهم به اقتصاد کشور وارد می شود.

فردین آقابزرگی با بیان اینکه در مقطع کنونی با توجه به گسترش اقتصاد رمز ارزها ایران می توانست ارزی همچون تتر را مبنای محاسبه قیمت دلار قرار دهد، تصریح کرد: در حال حاضر نرخ تتر و دلار کاملا با هم تطبیق دارد، به همین دلیل محاسبه نرخ ارز با آن می تواند مبنای دقیقی برای تعیین نرخ ریال در برابر دلار باشد.

 

نقش درهم در اقتصاد ایران

در چند روز اخیر یکی از سیگنال هایی که به بازار ارز داده شد افت قیمت درهم در بازار بود و پیش بینی ها بر این بود که قیمت دلار هم در کشور به همان نسبت تغییر داشته باشد، زیرا بین درهم و دلار رابطه مستقیمی در ایران ایجاد شده است.

یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار  خبرگزاری موج با اشاره به اینکه بعد از توافق ایران و عربستان برای از سرگیری روابط دیپلماتیک شرایط برای تامین ارز کشور تسهیل شده است، گفت: هرچند بندهایی از توافق ایران با عربستان محرمانه است اما به طور قطع درباره تامین مالی هم توافقاتی شده است.

رضا روحی با بیان اینکه همکاری با امارات متحد عربی هم بعد از توافق با عربستان افزایش یافته است، تصریح کرد: معرفی سفیر از طرف ایران در امارات متحده عربی و همچنین مذاکرات رئیس کل بانک مرکزی با همتای اماراتی خود در ماه های گذشته باعث شده تا ایران بتواند در بازار ارز درهم بیشتری عرضه کند و از آنجایی که بخشی از کالاهایی ایرانی از طریق درهم وارد می شوند این موضوع در ثبات بازار ارز بی تاثیر نبوده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه