English

یک کارشناس اقتصادی در گفت و گو با موج مطرح کرد؛

دولت باید راههای دلالی در بازار را ببندد / سامانه تجارت و مالیاتی در کشور متمرکز نیستند

محمودی اصل گفت: از طریق هوشمندسازی ابزارهای دریافت مالیات و تکمیل جامعه آماری سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی می‌توان مانع دلالی در بسیاری از بازارها شد و از سوی دیگر می‌توان مانع وقوع بسیاری از فرارهای مالیاتی هم شد. این سامانه باید تقویت شود و تقویت آن هم نیازمند کمک دولت و دستگاه‌‎های مسئول است چون برای برقراری عدالت در کشور نیازمند برقراری عدالت در شیوه‌های دریافت مالیات هستیم.

دولت باید راههای دلالی در بازار را ببندد / سامانه تجارت و مالیاتی در کشور متمرکز نیستند

کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج با نگاهی به وضعیت نوسانات اقتصادی در کشور گفت: دولت باید از طریق هوشمندسازی ابزارهای دریافت مالیات و تکمیل جامعه آماری سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی می‌توان مانع دلالی در بسیاری از بازارها شود و از سوی دیگر می‌توان مانع وقوع بسیاری از فرارهای مالیاتی هم شد.

حسین محمودی اصل، اظهار کرد: برای بهبود نظام مالیاتی باید سامانه‌محور بود. تاکنون سامانه‌های قوی در کشور وجود نداشته و مدیریت‌ها جزیره‌ای بوده است. همچنین یکی دیگر از انتقادهایی که به نظام مالیاتی کشور وارد بوده این است که سامانه‌ها دسترسی متمرکزی ندارند و مشابه این مشکل در سامانه جامع تجارت مشاهده می‌شود.

وی افزود: در حوزه دریافت مالیات از خانه‌های خالی چندان موفق عمل نکرده‌ایم یا حتی در حوزه مالیات بر سرمایه هم خیلی عملکرد خوبی نداشته‌ایم. تمام دنیا برای اینکه به توزیع عادلانه ثروت کمک کنند چنین اقداماتی را انجام داده‌اند تا علاوه بر توزیع عادلانه ثروت از فرارهایی مالیاتی هم جلوگیری شود.

اقتصاد بر فعالیت های مولد متمرکز شوند

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: اگر مالیات بر ثروت و مالیات بر خانه‌های خالی به درستی اجرا می‌شد، دلالی به شدت در کشور کاهش پیدا می‌کرد و فعالیت‌های اقتصادی بر محور فعالیت‌های مولد اقتصادی متمرکز می‌شد. اما متأسفانه در کشور ما به دلیل فقدان سیستم کارآمد مالیاتی ، دلالی رونق پیدا کرده و میزان تولید به طرز قابل توجهی کاهش پیدا کرده و بخشی از فعالان اقتصادی دلالی را بر تولید ترجیح می‌دهند. 

محمودی اصل با تأکید بر این مطلب که سامانه مؤدیان و پایانه‌های فروشگاهی قطعاً در نظام‌مند کردن سیستم دریافت مالیات می‌تواند مؤثر و موفق عمل کند، گفت:  موفقیت این سامانه در گروی عملکرد موفق مراکز اطلاعاتی و داده‌ای است. از سوی دیگر باید همه فروشگاه‌ها به این سامانه متصل شوند. سه میلیون صنف در کشور فعال هستند و 17 هزار میلیارد تومان مالیات پرداخت کرده‌اند، درحالی که کارمندان 20 هزار میلیارد تومان پرداخت می‌کنند و این اصلاً عادلانه نیست. 

وی افزود: متأسفانه فرار مالیاتی و عدم پرداخت مالیات نوعی زرنگی محسوب می‌شود. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که باید پرداخت مالیات نوعی افتخار ملی برای شهروندان و اصناف محسوب شود. بایستی کار فرهنگی صورت بگیرد و دریچه اعتماد به روی مردم باز شود و مردم باید بدانند که مالیات آنها در کجا و چگونه صرف می‌شود.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به ابزارهای تشویقی گفت: به نظر من آنهایی که فرار مالیاتی ندارند باید تشویق شوند و پاداش دریافت کنند و اگر این اتفاق بیفتد می‌تواند ما را در عملیاتی سازی این موضوع کمک کند.

محمودی اصل تأکید کرد: ما به مالیات بر عایدی سرمایه نیاز شدیدی داریم و در این حوزه بسیار از سایر کشورهای موفق در حوزه دریافت مالیات عقب‌تر هستیم. اگر آیین‌نامه‌های مرتبط با این حوزه به درستی تدوین شود، می‌توان مانع دلالی در بسیاری از بازارها به خصوص بازار مسکن، خودرو غیره شد.

وی در پایان گفت: از طریق هوشمندسازی ابزارهای دریافت مالیات و تکمیل جامعه آماری سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی می‌توان مانع دلالی در بسیاری از بازارها شد و از سوی دیگر می‌توان مانع وقوع بسیاری از فرارهای مالیاتی هم شد. این سامانه باید تقویت شود و تقویت آن هم نیازمند کمک دولت و دستگاه‌‎های مسئول است چون برای برقراری عدالت در کشور نیازمند برقراری عدالت در شیوه‌های دریافت مالیات هستیم.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه