English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

شکاف کوهستان هراز سابقه ۲۰ ساله دارد / حدود ۴ کیلومتر مسیر باید جابه‌جا شود

رئیس بخش خطرپذیری و مهندسی زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه شکاف کوهستان هراز سابقه ۲۰ ساله دارد گفت: به طور قطع انسداد مسیر مطرح نیست و در شرایط کنونی باید اولویت جابه‌جایی حدود ۴ کیلومتر مسیر باشد، هرچند پایش چشمی هم باید جدی گرفته شود.

شکاف کوهستان هراز سابقه ۲۰ ساله دارد / حدود ۴ کیلومتر مسیر باید جابه‌جا شود

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، به تازگی خبرهای در برخی رسانه ها و شبکه های اجتماعی منتشر شده مبنی بر اینکه تَرَک هایی در کوهستان جاده هراز بعد از پلور و در محدوده‌ روستای آب‌اسک ایجاد شده است. به همین دلیل احتمال انسداد این محدوده وجود دارد، علی بیت‌الهی رئیس بخش خطرپذیری و مهندسی زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج ضمن تاکید بر اینکه بررسی تصاویر ماهواره های حکایت از این دارد که در ۲۰ سال گذشته این شکاف ها وجود داشته به همین دلیل موضوع تازه ای نیست، اعلام کرد: در شرایط کنونی محدوده ای در جاده هراز بعد از پلور نرسیده به آب اسک توده ای لغزشی دارد که در دهه هفتاد زمین لرزه های در این منطقه رخ داده و منجر به مسدود شدن جاده برای مدت کوتاهی شده  است.

بیت‌الهی با بیان اینکه میزان لغزش این محدوده در دهه ۷۰ به قدری بوده که باعث مسدود شدن مسیر رودخانه و ایجاد سد در مسیر رودخانه شده بود، گفت: در حال حاضر مسیر جاده هراز در زمان باران و ... ریزش سنگ و .... دارد و این مساله تحت تاثیر لرزشی بودن این زون است. حالا  اگر در استخراج سنگ های تراورتن این منطقه از انفجار استفاده شود به طور قطع در تحریک زون این منطقه موثر است به همین دلیل در گزارشی که به مسئولان می دهیم باید بهره برداری از سنگ های تراورتن این محدوده متوقف شود.

شکاف هایی به طول ۱۰۰ متر روی سنگ های تراورتن

او با اشاره به اینکه بررسی تصاویر ماهواره ای بیست سال گذشته نشان می دهد که این شکاف ها در این مدت هم وجود داشته اند افزود: در واقع شکاف هایی به طول ۱۰۰ متر روی سنگ های تراورتن وجود داشته است، از این رو می توان گفت که در شرایط کنونی این یک زون پرخطر است و راهکار نخست برای حل این مشکل، روش زیربنایی هست.

او افزود: وزارت راه و شهرسازی هم اکنون پروژهایی برای این منطقه در دست دارد که مسیر جاده هراز ۴ بانده شود و از آنجایی که این جاده کنونی در دست راست رودخانه قرار دارد برای مسیر جدید باید به دست چپ رودخانه منتقل شود، زیرا در سمت چپ رودخانه خطر زون زلزله ای وجود ندارد و مشکلی برای تردد پیش نمی آورد.

رئیس بخش خطرپذیری و مهندسی زلزله مرکز مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه در حال حاضر معتقدیم که یک قطعه ۳ تا ۴ کیلومتری که روی گسل است را باید جابه جا کرد، گفت: بنابراین در شرایط کنونی بحث انسداد مسیر ممکن نیست، هرچند برخی خبرگزاری های موضوع انسداد هراز را مطرح کردند که این مساله چندان درست نیست، زیرا این مسیر را اصلا نمی توان مسدود کرد و از طرفی دیگر نیازی به مسدود کردن این مسیر هم نیست و تنها باید جابه جایی مسیر انجام شود.

بیت‌الهی تاکید کرد: با توجه به اینکه اجرای پروژه های عمرانی طولانی مدت است، به همین دلیل باید الان بیشتر مسیر را پایش چشمی کرد و هرگاه ریزش سنگ دیده شد باید هشدار داده شود و توقف در آن قطعه ممنوع شود، البته در شرایط کنونی آن محدوده را پین گذاری کرده ایم که اگر جابه جایی سنگ و ... اتفاق بیفتد هشدارهای لازم صادر شود.

ضرورت جلوگیری از ترافیک زنجیره‌ای در محدوده

همچنین محمدرضا زمانیان مدیرکل دفتر نگهداری ابنیه فنی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با بیان اینکه با دادگستری و استانداری مازندران مکاتباتی انجام دادیم و درخواست کردیم که فعالیت اماکن تجاری ایجاد شده در پایین دست در محدوده محدود شوند، گفت: از پلیس راه نیز درخواست کردیم که حداقل تیم ثابتی در این منطقه به صورت شبانه روزی مستقر کند تا در آن منطقه ایجاد ترافیک زنجیره‌ای در محدوده حدود ۵۰۰ متری جلوگیری کند. چرا که در صورت به وجود آمدن چنین ترافیک‌هایی اگر لغزشی در این نقطه از کوهستان اتفاق بیفتد حوادث جبران ناپذیری به همراه خواهد داشت. همچنین از استانداری درخواست کردیم که ستاد حوادث غیرمترقبه را تشکیل دهد و از راهداری نیز دعوت کند تا بتوانید تصمیم گیری های لازم را در این زمینه اتخاذ کنیم. همچنین در کنار این مکاتبات و درخواست‌ها از مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی درخواست کردیم تا از منطقه بازدید کند و به طرق تخصصی این محدوده از کوهستان را ارزیابی و بررسی کنند تا ببینیم شکاف ایجاد شده در کوتاه مدت مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد و چه راهکارهای عملی و اجرایی برای حل این مشکل پیشنهاد می‌کنند و این گزارش تخصصی مبنای اقدامات وزارت راه و دیگر دستگاه‌های متولی باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه