English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

بحران انرژی اروپا هموار کننده مسیر مذاکرات برجام

در یک هفته اخیر بحران انرژی در اروپا به ویژه انگلیس خبر ساز شده است، اما این مساله تنها محدود به انگلیس نیست و کاهش عرضه سوخت می تواند مشکلات فراوانی در حوزه تولید در دنیا به وجود بیاورد.

بحران انرژی اروپا هموار کننده مسیر مذاکرات برجام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، در یک هفته اخیر بحران انرژی در اروپا به ویژه انگلیس خبر ساز شده است، اما این مساله تنها محدود به انگلیس نیست و حتی سایر کشورهای بزرگ همچون چین هم به دلیل محدود کردن استفاده از زغال سنگ مطابق با پروتکل های کنوانسیون پاریس با کمبود انرژی مواجه شده اند و حالا نشانه‌های بحران در بازار انرژی در نقاط مختلف دنیا پیداست. افول سریع صنعت ذغال‌سنگ و محدودیت ذخایر گاز نیز به شدت هزینه‌های گاز در اروپا را افزایش داده و حتی احتمال رشد 300 درصدی قیمت گاز را مطرح کرده اند.

یک استاد اقتصاد دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به افزایش مصرف انرژی بعد از آغاز طرح واکسیناسیون کرونا در دنیا، گفت: رشد تقاضا برای انرژی بعد از اینکه شرکت های مسافرتی و هواپیمایی فعال شده اند، به سرعت در حال افزایش است و همین مساله زمینه رشد قیمت سوخت را فراهم کرده است.

فرشید سیم بر با بیان اینکه احتمالا تا قبل از سال میلادی جدید قیمت نفت به 90 دلار هم می رسد، افزود: در شرایط کنونی کشورهای عضو اوپک در تلاش هستند تا با توافق بر سر سهیمه تولید و عرضه نفت قیمت آن را حفظ کنند، زیرا در حال حاضر بسیاری از تولیدکننده های نفت اوپک، اقتصادی تک محصولی دارند و نمی توانند به قیمت نفت بی توجه باشند.

او با تاکید بر اینکه فعال شدن شرکت های بزرگ صنعتی مصرف سوخت در جهان بازهم بیشتر می شود، تصریح کرد: تا زمانی که مشکل خاصی در سطح جهان نمایان نشود یا پیک جدیدی از کرونا اقتصاد کشورها را مورد تهدید قرار ندهد روند قیمت سوخت صعودی خواهد بود و بعد از آن دوباره کمی افت خواهد داشت.

کاهش سوخت دردسرساز برای کشورهای صنعتی

در حال حاضر پیش بینی ها حکایت از این دارد که با کاهش عرضه سوخت مشکلات فراوانی در حوزه تولید محصولات کارخانجات در دنیا به خصوص برای تولیدکنندگان محصولات فلزی به وجود بیاید و این مساله منجر به افزایش واردات نفت و انرژی توسط کشورهای صنعتی همچون چین خواهد بود، به همین دلیل در حال حاضر علائم مثبتی درباره روند با ثبات قیمت انرژی دیده نمی شود و احتمالا تا هفته ها این بحران ادامه دارد و دولت های غربی تلاش خواهند کرد با آغاز مذاکره با ایران زمینه توسعه ای صادرات نفت ایران را فراهم کنند تا از این طریق بخشی از کسری ها جبران شود.

حسن مرادی کارشناس بازار نفت در گفتگو با خبرنگار خبرگزای موج با اشاره به اینکه هنوز شیوع ویروس کرونا به پایان نرسیده به همین دلیل نمی توان پیش بینی دقیقی از میزان تقاضای نفت در آینده داشت، گفت: در شرایط کنونی وضعیت قیمت نفت به تصمیم های اوپک بر می گردد که در ادامه چه استراتژی را اتخاذ کنند.

او با تاکید بر اینکه صادرات نفت ایران نسبت به گذشته بهبود یافته است، افزود: با این وجود تا زمانی که توافق جامعی درباره برجام و تحریم ها اتخاذ نشود صادرات ایران به حالت عادی بر نمی گردد، از این رو باید در انظتار توافقات احتمالی بود تا بر اساس آن قیمت نفت و میزان صادرات ایران در آینده را پیش بینی کرد.

به نظر می‌رسد بعد از دوران کرونا  که شرایط تا حدودی تغییر کرده علی‌رغم تلاش برای جایگزینی سوخت‌های تجدیدپذیر به جای سوخت‌های فسیلی، این فرآیند کندتر از حد انتظار پیش رفته است. خلأ ناشی از کمبود سرمایه‌گذاری در حوزه تولید شیل نفت هم ادامه رشد تولید این صنعت را با ابهام‌های جدی روبه‌رو کرده است. بازگشت رشد تولید به این سادگی امکان‌پذیر نیست. بر اساس پیش‌بینی‌ها بحران سوخت تا بهار سال آینده ادامه خواهد یافت و نمی‌توان انتظار حل آن را به این سرعت داشت. بازتاب این اتفاقات در افزایش قیمت نفت کاملاً مشهود است. بر اساس پیش‌بینی‌ها این افزایش می‌تواند منجر به افزایش قیمت هر بشکه نفت تا 90 دلار شود که در طول 3 سال گذشته بی‌سابقه است. 

در ماه های اخیر کشورهایی مانند عراقف ونزئولا، لیبی و ... با مشکل تامین مالی مواجه بوده اند به همین دلیل تلاش می کنند تا با فراوش بیشتر نفت بخشی از کسری های اعتباری خود را جبران کنند، در مقابل برخی کشورها در تلاش هستند تا با حفظ تعادل هرضه و تقاضا سطح قیمت ها را حفظ کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه