English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

حذف واسطه ها راهبرد وزیر پیشنهادی مسکن دولت رئیسی

حذف واسطه­ ها و امکان خرید مصالح ساختمانی از بورس با معرفی سازندگان در طرح­ های حمایتی مسکن توسط وزارت راه و شهرسازی سیاستی است که وزیر جدید راه و شهرسازی می تواند با جدیت دنبال کند.

حذف واسطه ها راهبرد وزیر پیشنهادی مسکن دولت رئیسی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، مسکن به عنوان مهمترین نیاز اولیه زندگی مردم این روزها با چالش های زیادی روبروست و رستم قاسمی به عنوان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی باید با این چالش ها دست و پنجه نرم کند که البته با سابقه ای که او در اجرای پروژه های عمرانی دارد می تواند برنامه های دولت سیزدهم را پیش ببرد.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه طبق طرح جهش تولید و تأمین مسکن وزارت امور اقتصاد و دارایی مکلف به مهیا کردن امکان پیش­ خرید و سایر ابزارهای پوشش خطرپذیری خرید مصالح ساختمانی صرفاً فولاد و سیمان در بورس کالا است، گفت: حذف واسطه­ ها و امکان خرید مصالح ساختمانی از بورس با معرفی سازندگان در طرح­ های حمایتی مسکن توسط وزارت راه و شهرسازی مدنظر قرار دارد، بر این اساس قیمت فولاد در بورس کالا کشف شده و قیمت­ سیمان هم براساس نرخ مصوب توسط انجمن­ های کارفرمایی و دولت تعیین می شود، اما قیمت فولاد بیشتر توسط بنکداران، به دلیل توان بالای مالی و انبارداری که دارند تعیین می شود .

محمود محمودزاده با بیان اینکه همکاری وزارتخانه­ های صنعت، معدن و تجارت و وزارت امور اقتصادی و دارایی، برای عرضه مصالح مورد نیاز سازندگان طرح­ های ملی مسکن در بورس کالا و پوشش ریسک برای افزایش قیمت مصالح برای طرح های مسکن با استفاده از ابزارهایی همچون اوراق خرید دین، تأمین مصالح موردنیاز سازندگان با قیمت بورس و مصوب می تواند به حذف واسطه ­ها ختم شود و قیمت مسکن کاهش پیدا کند.

او با تاکید بر اینکه اصلاح قیمت در بازار مسکن در یک بازه زمانی طولانی اتفاق می‌افتد، گفت: در شرایط کنونی انتظار می رود که رکود بخش مسکن ادامه دار باشد و شاهد ثبات قیمت اسمی بوده و حتی به طریق اولی انتظار می‌رود قیمت مسکن واقعی شود.

او با اشاره به اینکه وقتی افزایش قیمت‌ در بازه‌های زمانی کوتاه رخ دهد، دلالان به التهابات قیمتی در بازار دامن می زنند، گفت: در مقاطع زمانی که نوسانات کوتاه مدت در بازار مسکن رخ می دهد نقش دلالان پررنگ می شود و قیمت‌های پیشنهادی بر اساس ارزش حقیقی ملک نخواهد بود، اما با کاهش هیجانات قیمت های کاذب کاهش می یابد از این رو قدرت دلالان هم کاهش خواهد یافت.

او با تاکید بر اینکه وقتی انتظارات تورمی رو به افزایش باشد نهادها و بانک‌ها در تغییرات قیمت تا حد بسیار ناچیزی اثرگذار می گذارند، گفت: کاهش انتظارات تورمی در سال جاری منجر به ایجاد ثبات نسبی در بازار مسکن می شود. قیمت مسکن جهش قابل ملاحظه طی سالهای اخیر داشته و به نقطه اشباع رسیده به همین دلیل تغییرات قیمت مسکن کمتر از تورم است

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه