English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

چه عواملی نرخ ارز در ایران را صعودی کرد؟

به گفته کارشناسان تغییر قیمت ها در بازار جهانی، کاهش عرضه دلار در بازار داخلی به دلیل کاهش درآمدهای ارزی و تاثیر ورود ایران به فهرست سیاه اف ای تی اف مهمترین عوامل تورم نرخ ارز در بازار یک ماه اخیر ایران بوده و این روند تا زمان مدیریت نقدینگی، عرضه ارز و ...رخ ندهد، ادامه خواهد داشت.

چه عواملی نرخ ارز در ایران را صعودی کرد؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، با وجود اینکه قیمت دلار در ایران یک ماهی است روند صعودی خود را آغاز کرد و از کانال 13 هزار تومان به کانال 16 هزار تومان رسید و دوباره با کمی افت در دامنه بین 14500 تا 16000 تومان همچنان در نوسان باقی مانده، این تغییرات قیمت ارز تحت تاثیر عوامل مختلفی همچون رفتن ایران در فهرست سیاه اف ای تی اف، شیوع کرونا در ایران و ... صعودی شده است، هرچند رئیس بانک مرکزی پیش تر اعلام کرده بود که قیمت ارز از پایداری بیشتری برخوردار است و جلوی نوساناتی که به صورت عمدی از سوی برخی وارد شده، گرفته می شود.

یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه ویروس کرونا تمام اقتصاد جهانی را تحت تاثیر قرار داده است، اظهار کرد: در روزهای اخیر شاهد سقوط ارزش سهام در بازارهای بین المللی بوده ایم و همین مساله باعث شد که فدرال رزرو آمریکا برای جلوگیری از سقوط بورس این کشور تصمیم بگیرد نرخ بهره را به صفر کاهش دهد، هرچند این اقدام نتوانست جلوی افت شاخص در بورس این کشور را بگیرد، اما از آنجایی که باعث افت ارزش سایر پول ها در مقابل دلار شد، نرخ این ارز نیز بالا رفته است.

جواد صلاحی با بیان اینکه در شرایط کنونی اقتصادهای کوچک در آستانه آسیب پذیری بالاتری قرار دارند، افزود: در حال حاضر شیوع ویروس کرونا باعث شده تجارت در بین کشورها محدود شود و در بسیاری از مناطق روی تولید نیز تاثیر منفی گذاشته و همین روند بازارهای جهانی را با کاهش عرضه و تقاضا مواجه کرده است.

او با تاکید بر اینکه هم اکنون قیمت نفت نیز سیر نزولی دارد و همین موضوع روی تغییر ارزش ارزهای بین المللی نیز تاثیر گذاشته است، اظهار کرد: هم اکنون سرمایه گذاران به سمت خرید ارزهای معتبر تر رفته اند تا از این طریق میزان ریسک سرمایه های خود را کاهش دهند، بنابراین با ادامه کاهش قیمت نفت و شیوع کرونا احتمالا بازهم قیمت ارزهای معتبر بالاتر می رود و در مقابل ارزهای محلی با کاهش ارزش مواجه می شوند.

کاهش درآمدهای ارزی

بازار ارز ایران چند وقتی است که به دلیل کاهش درآمد ارزی نفت با کمبود عرضه نیز مواجه شده به همین دلیل دولت به دنبال این بود که بخشی از نقدینگی را به سمت بازار سرمایه سوق دهد تا از ورود این سرمایه های سرگردان به بازار ارز و ... جلوگیری کند و همین مساله نیز تا حدودی رخ داد و جذابیت های بازار سرمایه نقدینگی را بالا برد، اما در روزهای اخیر شاهد افت بازار بورس تهران بوده ایم و همین موضوع احتمال بازگشت بخشی از نقدینگی خرد به بازارهای سوداگری همچون ارز را تقویت کرده است، چراکه در 24 ساعت گذشته منتهی به 26 اسفند 98 نزدیک به 850 تومان قیمت ارز بالا رفته است.

یک اقتصاددان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه در دو سال گذشته میزان درآمدهای نفتی ایران روندی نزولی داشته است، اظهار کرد: به طور قطع هر چقدر میزان درآمد ارزی کشور کاهش یابد و نسبت عرضه به تقاضا کمتر شود باعث می شود قیمت ارز بالاتر برود، به ویژه در شرایط کنونی که نه تنها میزان درآمد ارزی حاصل از صادرات نفت کاهش یافته است بخشی از درآمدهای ناشی از صادرات کالاهای غیر نفتی نیز کاهش یافته و همین مسائل قیمت ارز را بالاتر برده است.

مرتضی عزتی با بیان اینکه در شرایط کنونی بانک مرکزی به دنبال اجرای سیاست های برای مدیریت بازار ارز هست، افزود: یکی از این سیاست ها عملیات باز بانکی است که بر مبنای آن بانک در خرید اوراق نقش آفرینی می کنند و از این طریق نقدینگی در بازار نیز مدیریت می شود، این موضوع از آنجایی دارای اهمیت است که اقتصاد زیر فشار تورم و تحریم هاست و بخش مولد بسیار کوچک شده و در مقابل نقدینگی در بازار بیشتر شده و عاملی برای ایجاد بازارهای سوداگری می شود.

او با تاکید بر اینکه رونق تولید می تواند به کاهش نوسانات نرخ ارز منجر شود، تصریح کرد: در شرایط کنونی مشکلات زیادی در تولید و حتی بازار وجود دارد و مانع از جذب سرمایه های جدید در این بخش شده که دولت باید جذابیت های لازم برای این بخش را ایجاد کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، در حال حاضر قیمت دلار در ایران با نوسانات بالایی روبرو است، هرچند در شرایط کنونی این تورم ناشی از تقاضای مردمی برای ارز مسافرتی یا ارز برای واردات نیست و بیشتر ناشی از فشار تغییر قیمت در بازار جهانی، کاهش عرضه دلار در بازار داخلی به دلیل کاهش درآمدهای ارزی و تاثیر ورود ایران به فهرست سیاه اف ای تی اف هست، کارشناسان معتقدند این نوسانات متناسب با تغییرات بازار جهانی و پایداری بازار داخلی باقی می مانند، حال باید دید بانک مرکزی چه سیاستی را در ادامه برای کنترل نرخ ارز اجرا خواهد کرد، زیرا قیمت نفت همچنان روند نزولی را پیش گرفته که حتی فروش نفت ایران در بازار سیاه صرفه اقتصادی چندانی ندارد.

آیا این خبر مفید بود؟
نویسنده:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • محمد

    اقتدارگرایی نظامی جهانی و مدیریت نظامی کشور به روش احمدی نژادی و تکیه بر نیروی قهری و فراقانونی در حل موانع و صرف عمده بودجه کشور در این مسیر از عوامل مهم مشکلات گسترده و لاینحل اقتصادی میباشند. طرح هایی که برخی مجری آن هستند علاوه بر کیفیت پایین و زمان طولانی، با هزینه چندبرابری نسبت به پیمانکاران خصوصی تمام میشوند. شاید تنها 20 درصد مشکلات اقتصادی مربوط به تحریمها و عوامل داخلی باشد بقیه ان مربوط به عملکرد غیرمسئولانهاست که در تمام امور سیاسی و اقتصادی و اجتماعی نقش تعیین کننده دارد و برنامه ای برای اقتصاد هدفمند و مولد نداشته و ندارد و بر دلالی درامدزا متمرکز است که اشفتگی بدترین نوع نظام سرمایه داری را بهمراه داشته.

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه