English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

استراتژی بانک ایران زمین برای حمایت از تولید

یکی از برنامه های دولت حمایت از تولید است که نام‌گذاری امسال نیز با همین محور انجام شده، بر همین مبنا برخی از بانک ها همچون ایران زمین رویکرد حمایت تسهیلاتی از واحدهای تولید را در پیش گرفته اند و کمیته‌های به صورت استانی تشکیل داده‌اند تا با بررسی نیاز واحدهای تولید و بررسی وضعیت تولید و ... روند پرداخت تسهیلات را از سر بگیرند.

استراتژی بانک ایران زمین برای حمایت از تولید

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، در دو سال گذشته فشار تحریم های اقتصادی علیه ایران افزایش یافته و باعث شده بخشی از بازارهای بین المللی روی کالاهای صادراتی ایران بسته شود و از طرف دیگر تامین مواد اولیه و تجهیزات واحدهای تولیدی با هزینه بالاتری همراه شده است. از این رو سرمایه در گردش واحدهای تولیدی نیز کاهش یافته زیرا میزان فروش کالا در نتیجه رکود و کاهش صادرات کم شده و از طرف دیگر ارزش پول ملی در مقابل ارزهای خارجی با افت همراه بوده است، از این رو بانک های کشور در راستای حمایت از تولید ماموریت ویژه ای برای جبران این کسری منابع دارند.

به تازگی عبدالمجید پورسعید مدیرعامل بانک ایران زمین نیز با اشاره به نام گذاری سال 98 به عنوان سال «رونق تولید» توسط رهبر معظم انقلاب، بر اهمیت حمایت از تولید تاکید کرده و گفته است« جا دارد با ایجاد فضای تبادل و همفکری میان برنامه ریزان، تولیدکنندگان و بانک‌ها به عنوان تامین کننده مالی این حوزه، به سمت رونق تولید قدم برداریم. در حال حاضر منابع مالی در کشور بسیار محدود بوده و بسیاری از تولیدکنندگان با مشکلات جدی مواجه هستند، از این رو برنامه‌ریزی دقیق در راستای حمایت از تولید و به کارگیری صحیح منابع باید در اولویت بخش‌های اقتصادی قرار گیرد. بنابراین یکی از اقداماتی که ما به صورت استانی شناسایی تولیدکنندگان و فعالان این عرصه در استان های مختلف است تا بتوانیم بهترین بهره وری را از منابع موجود داشته باشیم.»

رونق بخش تولید علاوه بر اینکه می تواند به مهار تورم ناشی از تقاضا ختم می‌شود کمک می‌کند تا بخشی از نقدینگی موجود در بازار که نوسانات زیادی را به اقتصاد کشور تحمیل می‌کند کنترل شود و اقتصاد کشور در مسیر مثبتی قرار بگیرد، از این رو بانک‌ها به عنوان تامین کنندگان مالی اقتصاد نقشی مهم دارند و  تلاش آن ها را در راستای حمایت از تولید می توان بخش تکه مهمی از پازل ثبات و توسعه باشد، واقعیت این است که محدودیت‌های زیادی در حال حاضر در تمامی بخش‌های اقتصادی وجود دارد، اما نگاه موثر و برنامه‌ریزی می‌تواند بسیاری از موانع را از سر راه بردارد و بدون‌شک رونق تولید زمانی تحقق خواهد یافت که بانک ها و بازار سرمایه در راستای حمایت از تولید داخلی تقویت شوند. بورس و بانک دو اهرم اصلی برای حمایت از تولید داخلی هستند. در همین راستا و به منظور بهبود ساختار مالی برخی بانک ها همچون ایران زمین افزایش سرمایه بانک را در دستور کار قرار داده اند که یکی از مزایای آن، این است که بانک ها می توانند از این محل در عملیات بانکی به خصوص اعطا تسهیلات و سرمایه گذاری‌های مجاز در چارچوب دستور العمل های بانک مرکزی اقدام کنند.

یک عضو خانه صنعت، معدن و تجارت در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج درباره ضرورت حمایت از تولید در شرایط رکود و تحریم، گفت: در حال حاضر بسیاری از واحدهای تولیدی نیازمند تسهیلات بانکی هستند، زیرا از یک سو هزینه تمام شده بالا رفته و میزان سرمایه ای که برای تولید صرف می شود بسیار بالاتر از هزینه تولید قبل از تحریم هاست، از این رو تولیدکننده ها با میزان سرمایه ای که دارند می توانند محصولات کمتری تولید کنند و از طرف دیگر بخشی از بازارهای خارجی از دست رفته و همین مسئله میزان بازگشت سرمایه به واحدهای تولیدی را تحت تاثیر قرار داده است، در چنین شرایطی تنها با تسهیل تامین منابع بانکی می توان زمینه را برای ادامه فعالیت واحدهای تولیدی فراهم کرد.

بیژن پناهی زاده با بیان اینکه در شرایط کنونی که اشتغال از مهم‌ترین برنامه های کشور است رسالت سنگینی بر دوش واحدهای تولید و بانک ها است، تصریح کرد: دولت باید زمینه تقویت توان تسهیلات دهی بانک ها را فراهم کند، زیرا در شرایط کنونی دولت به بانک ها نیز بدهکار است که بازگرداندن منابع به آن ها، توان تسهیلاتی بانک ها را بالا می برد و در راستای حمایت از تولید این منابع بکار خواهد رفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، در حال حاضر یکی از برنامه های دولت حمایت از تولید است که نام‌گذاری امسال نیز با همین محور انجام شده، بر همین مبنا برخی از بانک ها همچون ایران زمین رویکرد حمایت تسهیلاتی از واحدهای تولید را در پیش گرفته اند و کمیته های به صورت استانی تشکیل داده اند تا با بررسی نیاز واحدهای تولید و بررسی وضعیت تولید و ... روند پرداخت تسهیلات را از سر بگیرند تا بخشی از پازل مهار تورم و حفظ اشتغال را پوشش دهند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه