English

در پاسخ به موج مطرح شد؛

۳۸۴ هزار میلیارد تومان هزینه تحمیلی آلایندگی خودروهای فرسوده / ۲.۵ میلیون خودروی فرسوده در کشور

نایب رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط گفت: در حال حاضر خودروسازان 10 ساله قانون از رده خارج کردن اسقاط خودرو را انجام نداده در حالی که 2 میلیون و 500 هزار خودرو فرسوده در کشور وجود دارد که طبق اعلام سازمان محیط زیست 384 هزار میلیارد تومان هزینه آلاینده های خودرو به مردم تحمیل شده است.

384 هزار میلیارد تومان هزینه تحمیلی آلایندگی خودروهای فرسوده / 2.5 میلیون خودروی فرسوده در کشور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، با توجه به آلودگی هوا در کل کشور اعضای انجمن مراکز اسقاط نشستی را برگزار کردند. در ابتدای این نشست عضو هیات مدیره انجمن اسقاط در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه مراکز اسقاط با هدف نوسازی خودروهای فرسوده تشکیل شده و در تمام کشورهای دنیا در حال اجرا است، گفت: در برخی کشورها عمر خودرو به 5 سال رسیده اما در ایران متاسفانه همچنان 25 سال است و قرار بوده به 20 سال برسد که هنوز محقق نشده است.

یدالله مرتضوی با اشاره به اینکه 100 مرکز اسقاط خودرو در کشور فعالیت داشته اند، اظهار کرد: طبق اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت هر مرکز امکان اسقاط یک میلیون و 500 هزار خودرو در سال را دارند که هیچگاه محقق نشد و بیشتر از 250 هزار اسقاط خودرو در سال توسط مرکز اسقاط انجام نشده است و از طرف دیگر 120 مرکز اسقاط جدید در کشور ایجاد شد که در مجموع 15 هزار اشتغالزایی در کشور داشتند و امروز تنها 5 درصد مراکز اسقاط فعال هستند.

او با تاکید بر اینکه هر خودروساز باید 25 درصد از ظرفیت تولیدش اسقاط خودروی فرسوده را به عهده بگیرد، تصریح کرد: اگر هر سال خودروسازی یک میلیون خودرو تولید می کند در سال باید 250 هزار خودرو اسقاط خودرو انجام دهد و این مطالبه را از وزیر راه و شهرسازی، وزیر صنعت و رئیس سازمان محیط زیست داشته ایم.

هزینه اسقاط هر خودرو 2 میلیون تومان

همچنین نایب رئیس هیات مدیره انجمن اسقاط خودرو با اشاره به اینکه قانونی در سال 1385 مصوب شد تنها خودروهای وارداتی را مشمول اسقاط کرد در حالی که خودروسازان داخلی چندان در این بخش فعال  نشدند، اظهار کرد: در ده سال گذشته کلانشهرهای بزرگ به دلیل تردد خودروهای فرسوده با آلودگی شدید مواجه شده اند و آلودگی به روستاها نیز منتشر شده و روی محصولات کشاورزی نیز می نشیند.

داود کریمی با بیان اینکه هزینه عملیاتی اسقاط باید توسط سازمان بهینه سازی مصرف سوخت از لاشه خودرو تامین می کرد، افزود: 52 درصد آلاینده های سطح شهر بیماری زا هستند که 32 رصد آن مربوط به خودروهای سنگین و سبک و موتورسیکلت ها است.

او با تاکید بر اینکه ساخت خودروهای تجاری در کشور با مشکل مواجه شده است، تصریح کرد: به نسبت خودرو تولیدی باید خودروهای آلاینده باید از رده خارج باشند که در شرایط کنونی این موضوع متوقف شده است و این طرح های نوسازی نیازمند همکاری جامعه و مردم است. بنابراین باید دولت یکبار هزینه از رده خارج کردن خودروهای فرسوده را بپردازد و دیگر گواهی اسقاط نداشته باشیم و بعد با تجارب سازی این فرایند هزینه اسقاط خودرو باید به عهده خریدار می گذاشت. 

کریمی در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری موج درباره اینکه هزینه اسقاط خودرو باید چه کسی بپردازد، اظهار کرد: پیش از این هزینه اسقاط خودرو طبق ماده 13 توسط سازمان بهینه سازی مصرف سوخت تعیین و از واردکننده خودرو دریافت می شد که بعد از آن واردکننده نیز از خریدار دریافت می کرد، بنابراین تاکنون مصرف کننده نهایی هزینه اسقاط خودرو که دو میلیون بوده پرداخت کرده و هیچ بار مالی به دوش دولت نبوده است و امروز خودروسازان قیمت خودرو را صدرصد افزایش می دهند. 

او با تاکید بر اینکه نگران لابی خودروسازان برای توقف از رده خارج کردن خودروسازها هستیم، گفت: طبق قانونی که مجلس شورای اسلامی تصویب کرده تولید هر چهار خودرو باید یک خودرو اسقاط کند، بر همین مبنا از سال 1384 تاکنون 2 میلیون خودرو در ایران اسقاط شده که 85 درصد آن توسط واردکننده های خودرو اجرا شده و خودروسازان داخلی اقدام چندانی نکرده اند.

او با تاکید بر اینکه 5.7 میلیارد دلار خسارت ناشی از آلودگی هوا بوده است، اظهار کرد: 10 سال از تصویب قانون اسقاط خودرو می گذرد و اگر اجرا می شد تاکنون باید بیش از 3 میلیون خودرو فرسوده از رده خارج می شد این در حالی است که 2 میلیون و 500 هزار خودرو در کشور داریم که هزینه 384 هزار میلیارد تومانی در نتیجه آلودگی هوا به مردم تحمیل می کردند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه