English

معاون برنامه ریزی سازمان راهداری در گفتگو با موج؛

تلاش برای بازگشایی راه های ۲۰۰ روستای لرستان ادامه دارد/بازسازی پل ها به یک تا دو سال زمان نیاز دارد

خداداد مقبلی گفت: راه ارتباطی 540 روستای لرستان تاکنون باز و ارتباط آن‌ها با شهرها برقرار شده است که بازگشایی راه 200 روستا باقی مانده در قالب 24 محور با کمک 600 نیروی انسانی و 300 دستگاه ادامه دارد.

تلاش برای بازگشایی راه های 200 روستای لرستان ادامه دارد/بازسازی پل ها به یک تا دو سال زمان نیاز دارد

معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه سیل اخیر در استان‌های مختلف از جمله لرستان خسارت های زیادی به شبکه ارتباطی راه‌های این استان وارد کرده است، گفت: این استان 2800 روستای دارای سکنه دارد که در سیل اخیر، تقریبا 816 روستا در قالب 85 محور اصلی کامل خسارت دیدند که این 816 روستا از این محورها خدمات می‌گرفتند، اما با بروز سیل 200 پل به طور کامل تخریب شده‌ و 400 کیلومتر جاده آسیب جدی دیده‌اند. ازاین‌رو از 15 فروردین 300 دستگاه ماشین‌آلات سنگین و نیمه سنگین راهداری از 11 استان به لرستان منتقل شده و در حال بازگشایی این مسیرها هستند.

خداداد مقبلی با بیان اینکه از 816 روستایی که راه ارتباطی آن‌ها قطع شده راه ارتباطی 540 روستا باز شده و ارتباط آن‌ها با شهرها برقرار شده است که بازگشایی 200روستای باقی‌مانده در قالب 24 محور با کمک 600 نیروی انسانی و همین 300 دستگاه ادامه خواهد داشت.

او درباره موانع تسریع در بازگشایی راه‌های استان لرستان، افزود: باتوجه به اینکه منطقه سیل‌زده غرب کشور کوهستانی است، در برخی از راه‌های بازگشایی شده دوباره با رانش‌ها و ریزش‌های مسدود می‌شدند که این مسئله فرایند بازگشایی مسیرها را با کندی همراه می‌کرد.

مقبلی با تأکید بر اینکه 200 پل به صورت کامل در این استان تخریب شده اند، تصریح کرد: با توجه به تخریب پل‌ها و اینکه آب زیادی در مسیرها جاری شده است، همین مسئله اجازه نمی‌دهد ارتباط به طور کامل برقرار شود، ازاین‌رو راه‌های جدید در حال شناسایی است که ارتباطات برقرار شود. البته در برخی مناطق همچون الیگودرز به دلیل بارش سنگین برف، راه‌ها مسدود هستند که برف‌روبی در حال انجام است و از آنجایی که جاده‌ها آسیبی ندیده‌اند مسیر به‌زودی بازگشایی می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری با تأکید بر اینکه امیدواریم بتوانیم در 4 روز آینده عمده محورهای مسدود شده را باز کنیم، تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود بالای 500 لوله بتنی و فلزی به استان وارد شده تا در محل‌های که پل‌ها تخریب شده به صوت موقت بکار گرفته شود و بعد از آن با تخصیص منابع اعتباری در یک بازه زمانی شرایط بازسازی فراهم شود.

او با تأکید بر اینکه 200 دهنه از پل‌های اصلی ارتباطی لرستان تخریب شده اند، گفت: برای احداث مجدد این پل ها به هزینه‌های بالایی نیاز است و ساخت آن‌ها نیز بین یک تا دو سال زمان نیاز خواهد داشت تا بتوانیم به حالت قبل از سیل برگردیم.

مقبلی درباره تردد موقت در مسیرهای مسدود شده، اظهار کرد:در حال حاضر جاده‌های که آسیب دیده حمل‌ونقل را با مشکل مواجه کرده و در مسیرهای موقت نیز حمل‌ونقل روان فراهم نخواهد کرد، ازاین‌رو چند ماه زمان نیاز است تا بتوانیم شرایط مناسبی برای حمل‌ونقل ایجاد کنیم.

او درباره برآورد خسارت‌ها، گفت: در حال حاضر در برخی مناطق آب گرفتگی وجود دارد، به همین دلیل برآورد کارشناسی از خسارت‌ها از همه مناطق انجام نشده است که باید منتظر گزارش‌های نهایی بود. اما به‌طورکلی برآورد اولیه 500 تا 600 میلیارد تومان خسارت در حوزه راه‌های لرستان است و 220 میلیارد تومان خسارت نیز در حوزه راه‌های گلستان تا 15 فروردین وارد شده است، هرچند سرعت سیل در این استان شمالی پایین بوده و تخریب چندانی ایجاد نکرده و این تخریب‌ها به دلیل برش‌های عرضی بوده که مردم برای جابجایی آب انجام داده‌اند، البته در بخش شرقی استان گلستان در نتیجه سیل و ریزش‌ در جاده‌ها خسارت‌های وارد شده است.

تخریب جاده‌های گلستان با هدف جابجایی آب

معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری با بیان اینکه در استان گلستان که از 28 اسفند دچار سیل و آب گرفتی شد که ناشی از سرریز سه سد اصلی این استان و ورود آب به دشت‌ها بود، گفت: درواقع آب سرریز شده به شهر آق‌قلا، گمیشان و روستاهای این مناطق وارد و دچار آب گرفتگی شدند و با توجه به اینکه در منطقه شمال غربی استان شیب بسیار کم است، سرعت جابجایی آب بسیار کم بود، ازاین‌رو آب در کناره  جاده‌ها تجمع پیدا کرده بود و مردم حدود صد نقطه از محورهای ارتباطی راه‌ها را برش عرضی داده‌اند تا آب از بالادست به پایین‌دست منتقل شود و این مسئله باعث قطع ارتباط مناطق شهری و روستایی شده است، به‌ویژه این مسئله باعث شده راه خدمات‌رسانی به خوبی انجام نشود. بنابراین نقل و انتقال مردم در این شهرها با کمک قایق ها انجام می‌شد و این موضوع به خدمات‌رسانی کمک کرد و بعد از افت آب با استفاده از لوله‌های شرکت‌ گاز توانسته‌ایم با لوله‌گذاری‌ها راه‌ها را بازکنیم و ارتباط مناطق سیل‌زده به بندر ترکمن و شهر گرگان برقرار شود. هرچند سطح آب در این مناطق در نوسان است، اما بر اساس خبرها امروز سطح آب در آق‌قلا دوباره کاهش یافته است.

مقبلی با بیان اینکه در حال حاضر امکاناتی از ارتش و سازمان بنادر و ... برای لای روبی رودخانه گرگان رود بکار گرفته شده است، گفت: لای روبی این رودخانه تأثیر زیادی در کاهش سطح آب خواهد داشت، زیرا پیش از این ورود آب از گرگان رود به دریا کاهش یافته بود و همین موضوع آب گرفتگی را تشدید کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
نویسنده:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه