English

در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛

مطالبه خودروسازان فروش با قیمت حاشیه بازار!/افزایش تقاضا برای پیش فروش با کاهش عرضه و افزایش قیمت بازار

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، در حالی شب گذشته از اجرای طرح پیش فروش ۴۰ هزار دستگاه خودرو در هفته آینده خبر داده است که خواستار مجوز فروش خودرو توسط خودروسازان با قیمت حاشیه بازار شده است، یعنی مثلا خودروی 405 را که قیمت مصوب آن 32 میلیون و قیمت بازار آن 55 میلیون است، در کارخانه 50 میلیون فروخته شود!

مطالبه خودروسازان فروش با قیمت حاشیه بازار!/افزایش تقاضا برای پیش فروش با کاهش عرضه و افزایش قیمت بازار

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، پس از آنکه بازار خودرو به شدت ملتهب شد و قیمت خودروهای داخلی تحت تاثیر دپو و کاهش عرضه افزایش یافت، بسیاری از مردم از خرید های جدید خودرو خودداری کردند، اما خودروسازان داخلی با ارائه پیش فروش به دنبال بهره برداری از این فضا شدند، چراکه بسیاری از مردم از کیفیت این خودروها راضی نیستند و اختلاف قیمت بازار و کارخانه این انگیزه را ایجاد می کند که فرد پس از پیش خرید و دریافت خودرو با قیمتی بالاتر در بازار عرضه کند. این فضا که پس از توقف واردات خودرو ایجاد شده بود، انگشت اتهام را به سمت خودروسازان داخلی نشانه می رود و استدلال آن این است که افزایش اختلاف قیمت بازار و کارخانه، گرچه در ظاهر تاثیری در درآمد دو خودروسازی سایپا و ایران خودرو ندارد، اما از آنجایی که خودروسازان از این فضا برای افزایش فروش خود در پیش فروش ها استفاده می کنند، به نفع آن هاست.

به همین دلیل این رویکرد نشان می دهد که خودروسازان با کمبود عرضه در یک بازه زمانی ضمن اینکه باعث افزایش قیمت خودرو در بازار نسبت به قیمت کارخانه می شوند، با این حربه مشتریان را به امید سودی چند میلیونی به سمت خرید خودروهای پیش فروش سوق داده و از این طریق کیفیت پایین خودروها نیز به فراموشی سپرده می شود و خرید و فروش دلالی رونق می یابد.

هرچند هاشم یکه زارع شب گذشته در گفت و گوی ویژه خبری ضمن رد موضوع احتکار خودروسازان، این عمل را زشت و ناپسند در هر حوزه ای خواند و گفت: احتکار توسط خودروساز هیچ توجیهی ندارد، چرا که خودرو به فروش رفته و مشتری آن مشخص است و اگر تاخیری در تحویل صورت بگیرد خودروساز موظف به پرداخت جریمه به مشتری است و تاخیری که درحال حاضر در تحویل خودروها وجود دارد مربوط به کمبود قطعه است که سبب شده ما نتوانیم خودرو را به موقع به مشتری ارایه کنیم.

یکه زارع در ارتباط با انتشار فیلم درباره موجودی انبار سایت های تولیدی ایران خودرو اظهار کرد: ما ۱۰ روز قبل از این که این اتفاق  بیفتد تمام موجودی خودروها را به سازمان تعزیرات اعلام کرده ایم. همچنین یک ریال از پول هایی که در بازار و بالاتر از قیمت های مصوب مبادله می شود در جیب خودروساز نمی رود.

وی ادامه داد: از این که قیمت ها چند میلیون بالا می رود ما زجر می کشیم، باید سیستمی ایجاد کنیم که مشتری به ما اعتماد کند و به جای مراجعه به بازار کاذب از ما خرید کند. از هر ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو در برنامه های فروش، ۹۵ درصد با قیمت روز و مصوب پیش فروش می شود و تنها ۵ درصد به صورت فوری عرضه می شود که این قسمت سبب التهاب در بازار شده است. از این رو اگر می خواهیم بازار را از التهاب درآوریم باید تقاضای تحویل فوری را مدیریت کنیم.

وی با بیان این که ما خودروسازان خودمان را باید مسئول بدانیم تصریح کرد: باید در زمینه حل مشکلات تولید و تحویل به موقع خودرو با قیمت مناسب خودروساز پاسخگو باشد. سیاست ها جای دیگری تعیین می شود. همچنین ۷۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی سرگردان به سمت بازار خودرو، سکه و مسکن وارد شده که برابر با فروش کل خودروسازی کشور در یک سال است. این میزان نقدینگی سبب ایجاد التهاب و بازار کاذب شده است.

خودرو

وی اعمال شرایط محدود کننده برای جلوگیری از سواستفاده را از جمله اقدامات در حوزه فروش محصول در ایران خودرو دانست و گفت: در سیستم فروش عوامل محدود کننده ای از جمله خرید نکردن در ۱۸ ماه گذشته و یا ثبت نام یک محصول برای هر کد ملی در یک سال را اعمال کرده ایم. یکه زارع تصریح کرد: با این وجود، جاذبه ایجاد شده برای سرمایه گذاری در بخش خودرو، جامعه ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار نفری متقاضی را شکل داده که خارج از کنترل خودروساز است.

وی درباره نارضایتی مشتریان از مشکلات ثبت نام اینترنتی گفت: برنامه فروش در زمان اعلام شده باز است اما وقتی ۵۰۰ هزار نفر برای خرید ۲۰ هزار دستگاه خودرو مراجعه می کنند قطعا ۴۸۰ هزار نفر به دلیل موفق نشدن در ثبت نام ناراضی خواهند بود. ثبت نام به تعداد ظرفیت تعیین شده در برنامه های فروش انجام می شود و ما می توانیم اطلاعات را در اختیار مراجع و نهادهای مربوطه قرار دهیم. در واقع اگر به خودروساز اجازه دهند که خودرو را ۵ درصد زیر قیمت حاشیه بازار بفروشد آن هم فقط برای تحویل فوری، قطعا بعد از مدت کوتاهی بازار به تعادل رسیده و به قیمت مصوب نزدیک خواهد شد. مابه التفاوت قیمت مصوب و قیمت بازار هم به خودروساز تعلق نگیرد و ساز و کار دیگری برای آن اندیشدیده شود. با این اقدام قیمت بازار سیاه شدیدا افت خواهد کرد و خودرو به قیمت مصوب خرید و فروش خواهد شد.

مهندس یکه زارع با عذر خواهی از مشتریان محصول ۲۰۰۸ برای تاخیر در تحویل گفت: ۲۰۰۸ محصول جدیدی بود که تولید آن همزمان با تحریم ظالمانه با تاخیر روبرو شد. وی در پایان درباره اجرای استانداردهای ۸۵ گانه خودرو اظهار کرد: با سازمان استاندارد درحال هماهنگی هستیم. ما وظیفه داریم ابلاغیه سازمان ها از جمله استاندارد و محیط زیست را اجرا کنیم. ان شاءالله استانداردها را اجرا خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، هر چند در ابتدای این گفتگوی خبری مدیرعامل ایران خودرو مدعی شد که افزایش قیمت در بازار خودرو هیچگونه سودی برای خودروسازان ندارد، اما در پایان به صراحت اعلام می کند اگر به خودروسازان اجازه دهند که با قیمت 5 درصد کمتر از حاشیه بازار بفروشند، به طور قطع بازار به تعادل خواهد رسید، این ادعا به این معناست که خودروی 405 که قیمت مصوب آن 32 میلیون است و در بازار با قیمت 55 میلیون تومان خرید و فروش می شود اجازه دهند ایران خودرو فروش کارخانه ای خود را با قیمت 50 میلیون تومان انجام دهند، به امید اینکه قیمت بازار متعادل شود. به عبارت دیگر ایران خودرو 18 میلیون تومان خودروهای خود را گرانتر از قیمت مصوب بفروشد. آیا چنین درخواستی ثابت می کند که افزایش قیمت بازار خودرو برای خودروسازان تاثیری ندارد؟

آیا این خبر مفید بود؟
نویسنده:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه