English

موج گزارش می دهد؛

نفتکش سانچی بعد از ۱۹۰ ساعت آرام گرفت/ فوت پرسنل نفتکش از روز اول مشخص بود

نفتکش ایرانی سانچی که در آب های چین بر اثر تصادم با کشتی باربر چینی آتش گرفته بود پس از 8 روز غرق شد و تمامی پرسنل آن جان باختند.

نفتکش سانچی بعد از 190 ساعت آرام گرفت/ فوت پرسنل نفتکش از روز اول مشخص بود

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۶ نفتکش ایرانی سانچی که از عسلویه حرکت کرده بود و قرار بود جهت تحویل میعانات گازی عازم داسان کره جنوبی شود، در راه با یک کشتی باری چینی  در سواحل چین برخورد کرد.

محموله نفتکش سانچی نفت فوق سبک با درجه اشتعال بسیار بالا بود که این موجب آتش‌سوزی سریع کشتی شد. بر اثر برخورد این نفتکش با یک کشتی باربری در سواحل شرقی چین ۳۰ ایرانی و دو بنگلادشی غرق شدند.

نفتکش سانچی حامل ۱۳۶ هزار تُن نفت خام و میعانات سبک نفتی بود. طول این نفتکش ۲۷۴ متر بود و با پرچم پاناما بر روی دریا تردد می‌کرد. این میعانات قرار بوده به شرکت هانوا توتال کره جنوبی تحویل داده شود. هم نفتکش و هم محموله توسط یک شرکت بیمه معتبر بیمه شده بودند.

این نفتکش برای شرکت ایرانی برایت شیپینگ ( Bright Shipping) کار می‌کرده و به سمت کره جنوبی برای تحویل محموله خود در حرکت بوده است.

گفته می‌شود محموله این نفتکش به صورت FOB (تحویل در بندر) به شرکت کره‌ای فروخته شده بود.

دومین کشتی، یک کشتی باری چینی با پرچم هنگ کنگ بوده است، متحمل خسارتی که امنیتش را به خطر بیندازد نشده و خدمه آن نجات داده شدند.

این کشتی باری حامل ۶۴ هزار تن غلات بود که ۲۱ نفر خدمه آن که همگی ملیت چینی داشتند و نجات داده شدند.

این حادثه در فاصله ۱۶۰ مایل دریایی(۳۰۰ کیلومتری) از شرق دهانه رودخانه یانگ‌تسه در نزدیکی شهر شانگ های در شرق چین به وقوع پیوست.

۲۴ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۵ (به وقت چین) تیم جستجوی بندر شانگهای چین، اعلام کرد که کشتی سانچی بطور کامل غرق شد، براین اساس ۲۹ پرسنل که در نفتکش بودند همگی کشته شدند.

سانچی1

" 32  نفر از پرسنل شرکت ملی نفتکش، هزاران کیلومتر دورتر از کشور خودمان دچار حادثه شده‌اند. شرکتی که در دوران دفاع مقدس و تحریم‌ها نقش مهم در حمل نفت صادراتی کشور داشته، این حقش نیست" این حرف های داغ دیده ی خواهر کاپیتان مجید عروجی است بعد 8 روز سوختن بر روی آب نفتکش ایرانی، در آبهای چین غرق شد.

از روز اول چینی‌ها به ما گفتند تمامی دریانوردان نفت‌کش فوت شدند

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبر فوت همه دریانوردان نفت‌کش سانچی را تایید کرد و بیان داشت: با این حجم محموله که معیانات گازی بود و با توجه سوخت کشتی که مازوت و گازوئیل بود این حادثه در تاریخ دریانوردی بی سابقه بود.

ربیعی با بیان اینکه از همان ابتدا به ما اعلام کردند تمام خدمه تقریبا از دنیا رفتند اشاره کرد و گفت: ما به خاطر امیدی که داشتیم تمام اقدامات را انجام دادیدم آرزویمان این بود که بتوانیم آنها را حتی یک نفرشان را سالم بیرون بیاوریم اما از روز اول چینی‌ها به ما گفتند تمامی آنها فوت شدند.

download

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد: ما امید داشتیم پیکر مطهر آنان را بیرون بیاوریم؛ مثل ۳ پیکر دیگر که تقریبا استخوان بودند برای همین هم تکاوران را اعزام کردیم اما شدت انفجار در حدی بود که امکان داخل رفتن نبود.

 به گفته وی کشتی از سر به عمق رفته بود و در عمق ۱۱۰ متری در آب غرق شد.خیلی‌ها معتقد بودند ورود گازهای سمی با تنفس آنها باعث شده در ساعت اول عزیزان ما جانشان را از دست بدهند.

ما با کورسوی امید برای انتقال پیکرهای مطهرشان آمدیم اما سربازان اقتصاد مقاومتی جانشان را از دست دادند.

امکان انتقال پیکر دریانوردان نفت‌کش به کشور وجود ندارد

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به این سوال که آیا امکان انتقال پیکرها به کشور وجود ندارد، گفت: از فرمانده چینی این مطلب را پرسیدم گفت برای ما امکان ندارد در تاریخ دریانوردی این مساله سابقه نداشته و چنین کاری امکان‌پذیر نیست اما باید با کارشناسان خودمان هم در این مورد صحبت کنم.

چینی ها دستور توقف عملیات خنک سازی سطح نفتکش را صادر کردند

عملیات مهار آتش نفتکش ایرانی در طی روزهای اخیر بارها از سوی آتشخوارهای چینی متوقف شد و تیم عملیاتی چین به بهانه های مختلف اعم از احتمال بروز انفجار جدید و انتشار گازهای سمی، از نزدیک شدن به نفتکش برای مهار کامل آتش آن جلوگیری کرده اند.

2496

شرکت ملی نفتکش ایران طی روزهای اخیر و در حالی که 3 روز از بروز این حادثه می گذشت با یک شرکت ژاپنی به منظور همکاری در مهار آتش نفتکش ایرانی به توافق رسید و تجهیزات این شرکت 5 روز پس از بروز حادثه به محل رسید اما همکاری ژاپنی ها هم تحت لوای مدیریت عملیات چینی ها به نتیجه نرسید و در نهایت شب گذشته چینی ها دستور توقف عملیات خنک سازی سطح نفتکش که برای جلوگیری از تسری آتش انجام می شد را صادر کردند.

دلیل توقف خنک سازی کشتی نفتکش، بدی آب و هوا و وزش باد عنوان شد اما به نظر می رسد همین توقف عملیات، موجب رسیدن آتش به مخازن سمت چپ کشتی و انفجارهای شدید صبح امروز شد که در نهایت پس از چند ساعت به غرق شدن کامل نفتکش ایرانی انجامید.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه