English

آخرین وضعیت سپرده‌گذاری در بانک‌ها

تغییرات روند سرمایه‌گذاری در بانک‌ها از کاهش سرعت سپرده‌گذاری حکایت دارد.

آخرین وضعیت سپرده‌گذاری در بانک‌ها

به گزارش خبرگزاری موج، سپرده‌های بانکی بخش عمده‌ای از حجم نقدینگی را تشکیل می‌دهند که سهم بالای آن به سپرده‌های بخش غیردولتی مربوط است. این سپرده‌ها شامل سپرده‌های دیداری، سرمایه‌ گذاری مدت‌دار و قرض‌الحسنه می‌شود و البته سرمایه‌گذاری‌های مدت‌دار سهم اصلی را به خود اختصاص می‌دهد.

آخرین گزارش وضعیت تغییرات سپرده‌های بانکی نشان می‌دهد که در پایان سال ۱۳۹۵ که نقدینگی به حدود ۱۲۵۳ تریلیون تومان رسیده، سهم سپرده‌های بخش غیردولتی تا ۱۲۱۴ هزار میلیارد تومان بوده است. روند سپرده‌های بخش غیردولتی در پایان سال گذشته نسبت به سال ۱۳۹۴ کند شده به طوری که از ۳۱.۲ درصد به ۲۳.۹ درصد کاهش یافته است.

این در شرایطی است که حجم سپرده‌های بخش غیردولتی از حدود ۹۸۰ هزار میلیارد تومان در پایان سال ۱۳۹۴، رشدی نزدیک به ۲۱۶ هزار میلیارد تومان داشته و به ۱۲۱۴ هزار میلیارد تومان در سال گذشته می‌رسد.

از مجموع سپرده‌های بخش غیردولتی تا ۱۰۱۲ هزار میلیارد تومان متعلق به سرمایه‌گذاری مدت‌دار و به عبارتی سپرده گذاری مدت‌دار در بانک‌هاست که در این بخش نیز کاهش حدود هشت درصدی سرعت رشد سرمایه‌ گذاری مشهود است؛ به طوری که از سرعت حدود ۳۴.۲ درصد در پایان سال ۱۳۹۴ به رشد ۲۳.۶ درصدی در پایان سال گذشته کاهش می‌یابد.

با این که سرعت سرمایه‌ گذاری مدت‌دار در بانک‌ها کند شده، ولی حجم آن با روندی رو به رشد از ۸۱۸ هزار میلیارد تومان به ۱۰۱۲ هزار میلیارد در سال ۱۳۹۵ رسیده است.

در رابطه با تسهیلات قرض‌الحسنه که طی سال‌های گذشته با کاهش سرمایه‌گذاری مردم در این حوزه همراه بوده، باید یادآور شد که سرعت رشد سپرده‌گذاری تا پنج درصد افزایش دارد و از ۲۰.۲ در سال ۱۳۹۴  به ۲۸.۳ درصد رسیده و مانده آن تا ۶۰ هزار میلیارد تومان گزارش شده است.

در مجموع از عوامل تاثیر ‌گذار بر سپرده‌گذاری در بانک‌ها می‌توان به نرخ سود بانکی متعلق به آن نام برد که در ابتدای سال ۱۳۹۵ تا سه درصد کاهش و از ۱۸ درصد سال ۱۳۹۴ به ۱۵ درصد رسید. این در شرایطی است که در جریان کاهش سود بانکی برخی کارشناسان بر این اعتقادند کاهش نرخ سود بانکی می‌تواند بر حجم سرمایه موجود در بانک‌ها  اثرگذار باشد.

 کاهش نرخ سود بانکی موضوعی است که طی مدت اخیر بار دیگر به طور جدی‌تری از سوی مدیران اقتصادی و بانکی مطرح شده ولی ظاهرا در حال حاضر توافق جمعی در مورد چگونگی و نحوه کاهش نرخ سود وجود ندارد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • من متاسفانه به روحانی رای دادم وخیلی اولش پوز میدادم بین دوستان وفامیل وجدیدآبنده کل زندگیم رو که تا به حال نخوری ونپوشی کردم توی موسسه ای پس انداز کردم تا برای 3تا بچه هام که بیکارند یک شغل متوسط تهیه ویک زندگی جزیی برایشان درست کنم ولی اون موسسه به قول بانک مرکزی دچار مشکل شده وبه قول مسولین موسسه بانک مرکزی اونها رو دچار مشکل کرده حالا اونهایی که میدونستن من به این دولت رای دادم مسخره ام میکنند که برو از روحانی پولت رو بگیرمیگویند مگر میشود موسساتی که سالهاست با داشتن صدها شعبه وهزاران کارمن ومیلیون ها سپرده گذار وردوبدل شدن ملیاردها تومن پول در روز بگویند که اینها مجوز ندارند آن هم بعداز پخش فیلم کذایی از شبکه های ضدانقلاب چرا اینه نیامدن درآنزمان آن فیلم را محکوم بع از مجاری قانونی اگر مشکلی هم داشته بدون استرس وارد کردن به مردم آن را حل کنند اصلا قابل باور نیست روحانی که هیشه از حقوق مردم وحقوق شروندی صحبت میکرد بگویند به ما مربوط نمیشود خودتان بروید وپولتان را از اینها بگیرید مگر کشور حامی شهروندی وقانون ندارد که مردم را به این وضع دچارکرده اند اگر اینجور باشد صد رحمت به حکومت های کافر خارجی که یک ریال هم از پول مردمشان را نمیخورند پس لطف کنند اسم اسلام رااز ش بردارند بعد مردم دیگر خودشان بلدن چگونه حقشون را از اینها بگیرند میگی نه امتحان کنید؟؟

  • دولت.هیچ کاری برای مردم وکشور طی این چند سال انجام نداد فقط سیاسی کاری وتفرقه . آقایان فردای پس از مرگ را چطور میخواهند حقی راکه از بی تدبیری شما ضایع شده جواب بدهید ما که از حق خودمان نمیگذاریم جواب خون شهداء هم که بماند . اینهمه جوان بیکارکه روزها از روی ناچاری خیابان گردی میکنند وگناه وارد جامعه اسلامی میشود چی؟ خدا به دادتان برسد این رفتار دولت روحانی ننقشه شومی است تا با مسئله بیکاری و بدهی به ظاهر زیاد دولت در صدد تشویش اذهان عمومی برآید تا ذهن ملت را سوق به رابطه با امریکا بدهد و یا رهبری را مجبور به پذیرش رابطه با امریکا برای حل مشکلات مردم کند و یا ...

  • اصلا سود معنی ندارد با گذشت زمان ارزش پول کمتر میشود این جبران حداقلی به سپرده گذار است آقایان شما تورم را در جامعه مثل بعضی کشور های صنعتی پیشرفته به صفر برسون بیکاری وخدمات درمانی واجتمایی را به صفر برسونید اونوقت ما هم یک رالت سود از نظام بانکی طلب نمیکنیم من الان 3تا بچه بیکار دارم که از سن قانونیشان گذشته وهیچ گونه شغلی ویادرآمدی ندارند تشکیل زندگی ندادن هزینه های درمانی بیچاره کرده مردم رو تورم بیچاره تر مردم چکار کنند دستشان را گرفته اید ومیگویید از دیوار راست برو بالا اینقدر ظلمم نوبره والابه خدا کاسه صبر مردم مثل جیب حقوق بگیران نجومی بزرگ نیست؟

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه