English

وزیر کشور در حاشیه بازدید از غرفه نجف آباد:

نجف آباد، شهر شهیدپرور شهیدانی چون حججی و کاظمی است

احمد وحیدی وزیر کشور با حضور در شانزدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران از غرفه شهر نجف آباد دیدن به عمل آورد.

نجف آباد، شهر شهیدپرور شهیدانی چون حججی و کاظمی است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج اصفهان، احمد وحیدی وزیر کشور با حضور در شانزدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران از غرفه شهر نجف آباد دیدن به عمل آورد.

در حاشیه این دیدار وزیر کشور اظهار داشت: کاری که در شانزدهمین نمایشگاه بین المللی در راستای حفظ حرفه های فراموش شده صورت گرفته بسیار ارزشمند است و باید به صورت جدی دنبال شود.

وحیدی با بیان اینکه حرفه ها و صنایع دستی ارائه شده در این نمایشگاه جز هویت تاریخی ایران به شمار می رود، گفت: بخشی از حفظ تاریخ کشور از طریق همین حرفه های فراموش شده محقق می شود که حاصل میراث کهن ما است.

وی اظهار داشت: نجف آباد شهر شهید پرور و قهرمان با داشتن شهدایی چون شهیدان حججی و کاظمی نقش مهمی را در دفاع مقدس ایفا کردند.

گفتنی است در انتهای این بازدید وزیر کشور از پوستر کتاب حرفه های رو به فراموشی رونمایی به عمل آورد.

لازم به ذکر است نجف‌آباد از دیرباز تا کنون شغل‌هایی را پرورش داده است که با گذشت زمان تعدادی به کلی فراموش شده و تعدادی هم در گذر زمان صاحبان حرفه‌ای خود را حفظ کرده است. در گذشتۀ شهری نجف‌آباد  مشاغلی همانند آهنگری، چکش‌کاری با شاخه‌های زیرین خود یعنی نمدمالی، کلاه‌مالی، گیوه‌دوزی، تخت‌کشی، پالون‌دوزی، خورجین‌دوزی، نجاری و مش‌گری و... وجود داشت. با گذر زمان شغل‌های دستی و سنتی به زوال رسید و  این‌گونه مشاغل به فراموشی سپرده شدند. هم‌اکنون برخی از آن‌ها با یک یا چند استادکار زنده مانده‌اند.

در نجف‌آباد بیشتر از 40 شغل قدیمی وجود داشته که مردم با آن‌ها امرارمعاش می‌کردند.

کتاب مشاغل  رو به فراموشی در واقع در مورد این مجموعه مشاغل گردآوری و توسط محمدعلی سرمدی تدوین و با حمایت سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری نجف آباد چاپ و در اختیار علاقمندان قرار گرفته است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه