English

فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی مازندران:

۱۷ شیء تاریخی عصر آهن در آمل کشف شد

فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مازندران از کشف 17 قلم شیء تاریخی _ فرهنگی متعلق به عصر آهن در منزلی شخصی در شهرستان آمل خبر داد.

17 شیء تاریخی عصر آهن در آمل کشف شد

به‌ گزارش خبرگزاری موج مازندران، سرهنگ محمدرضا کردان فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مازندران با اشاره به اخبار واصله از میراث‌بان افتخاری مبنی بر اینکه فردی با هویت معلوم در منزل شخصی خود اقدام به نگهداری، خرید و فروش اشیای تاریخی _ فرهنگی و فلزیاب، در این شهرستان کرده است، اظهار داشت: بلافاصله مأموران یگان حفاظت در شهرستان و با همراهی نیروی انتظامی و با دستور مقام قضایی به محل اعزام شدند.

وی ادامه داد: این مأموران طی بررسی‌های نامحسوس توانستند در یک عملیات مشترک و بازدید از منزل یک نفر را دستگیر و با تشکیل پرونده تحویل مراجع قضایی دهند.

فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مازندران با اشاره به کشف 28 قلم شیء تاریخی و فرهنگی به همراه یک دستگاه فلزیاب در این عملیات، افزود: یک عدد شیء نوک تیز از جنس مفرغی احتمالا درفش، 6 عدد خنجر مفرغی، یک سر نیزه بزرگ، 2 عدد سر نیزه کوچک، 3 عدد سر پیکان، یک عدد دستبند کله ماری مفرغی، 2 عدد انگشتر مفرغی با سنگ تزئینی ساده و کمی شکسته، یک شیء فلزی ساده و پهن از جنس مفرغ دارای ارزش تاریخی متعلق به عصر آهن و 2 سکه فلوس دوره صفویه با تزئینات حیوانی از جنس مس، یک زنگوله نقش‌دار دارای ارزش تاریخی و فرهنگی، 4 زنگوله ساده و جدید و 3 سکه پهلوی ساده و جدید فاقد ارزش تاریخی و فرهنگی، 2 سکه سائیده شده و یک دستگاه فلزیاب در این عملیات کشف و ضبط شد.

وی با قدردانی از اطلاع‌رسانی هم استانی‌ها و فراهم شدن پیشگیری از وقوع جرائم، تأکید کرد: صیانت از میراث‌فرهنگی در استان مازندران به دلیل گستردگی و پراکندگی آثار نیاز به مشارکت همه جانبه هموطنان دارد.

کردان گفت: هموطنان و دوستداران میراث‌فرهنگی می‌توانند گزارش‌های خود را با اطمینان از حفظ امانت‌داری به سامانه خبری یگان حفاظت از آثار تاریخی استان مازندران با شماره تلفن ۳۳۳۹۱۰۰۷ اعلام کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه