English

مجید طهوریان‌عسگری:

دست نوشته رهبری، سند راهبردی در حرکت کلان مجموعه توس است

رییس کمیسیون نوسازی و بهسازی منطقه توس در شورای اسلامی شهر مشهد بیان کرد: رهبری پس از بازدید مجموعه توس شروع به نگاشتن دست نوشته‌ای می‌کنند و بر این مسئله واقفیم که اگر سخنی می‌گویند یا دست خطی به جای می‌گذارند، در عقبه آن مبنای گفت‌وگویی وجود دارد.

دست نوشته رهبری، سند راهبردی در حرکت کلان مجموعه توس است

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، مجید طهوریان‌عسگری رییس کمیسیون نوسازی و بهسازی توس شورای اسلامی شهر مشهد در سخنانی عنوان کرد: بازدید رهبری از منطقه توس با توجه به اهمیت آن، دستاوردهای بسیاری برای همشهریان و مدیران شهری مشهد داشته است

طهوریان‌عسگری افزود: ایشان پس از بازدید در سال ۱۳۷۵ از توس یک دست نوشته از خود به یادگار گذاشته‌اند که می‌توان از آن به عنوان سند راهبردی در حرکت کلان توس یاد کرد و همچنین توس یکی از حماسی‌ترین شهرهای جهان است که کمتر شهر و منطقه‌ای در جهان می‌توان یافت که مانند این مکان تعداد زیادی حماسه‌سرا در خود پرورانده باشد، که همین اتفاق به تنهایی سهم بسزایی در گردآوری هویت ملی کشور ایفا می‌کند.

عضو شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: از آنجایی که پژوهشگران در مطالعات خود به منبع رجوع می‌کنند، ما نیز در حوزه مدیریت شهری، شورای اسلامی شهر مشهد و کمیسیون توسعه و بهسازی توس مرجعی داریم که راه را برای ما نمایان می‌سازد.

وی همچنین تاکید کرد: رهبری پس از بازدید مجموعه توس شروع به نگاشتن دست نوشته‌ای می‌کنند و همانطور که ما رهبری را به عنوان متخصص در حوزه ادبیات در کنار سایر تخصص‌های دیگرشان قبول داریم، بر این مسئله واقفیم که اگر سخنی می‌گویند یا دست خطی به جای می‌گذارند، در عقبه آن مبنای گفت‌وگویی وجود دارد.

طهوریان‌عسگری در ادامه متذکر شد: شاید فردی با این اندیشه به توس نگاه نکرده باشد، به عقیده من این گفت‌وگو و تفسیر می‌تواند منظر جدیدی برای فعالان حوزه توس و آن‌هایی که می‌خواهند به نتیجه خوب برسند، فراهم آورد.

رییس کمیسیون نوسازی و بهسازی توس تاکید کرد: رهبری در ابتدای آن دست نوشته می‌فرمایند، در کنار زیارت بارگاه علی ابن موسی الرضا(ع) فرصتی شد تا از توس بازدید کنیم.

وی افزود: این گفته بدان معناست که در کنار وجود ظرف پرنعمت و خان بزرگ حضرت علی ابن موسی الرضا(ع)، می‌توانیم به فردوسی بپردازیم؛ رهبری در فرمایش خود ادبیاتی را به کار می‌برند که سنجیده و با عقبه فکری است.

عضو شورای اسلامی شهر مشهد یادآور شد: رهبری پنج کلید واژه را در دست نوشته خود آورده‌اند که ترتیب ذکر موارد رعایت شده و بر اساس اهمیت عنوان شده است. نخستین کلمه‌ای که رهبری به عنوان کلید واژه برای ما به یادگار گذاشتند.

رییس کمیسیون نوسازی و بهسازی توس

طهوری‌عسگری اذعان کرد: واژه فرهنگی بود و اعلام داشتند که، اینجا خطه‌ای با ویژگی‌های فرهنگی است و این گفته بدان معناست که افراد مسئول در کمیسیون توسعه و بهسازی توس و شورای اسلامی شهر مشهد، باید برای تحول فرهنگی در دوره چهار ساله، برنامه‌ای با نگاه جهان شمول در حوزه توس تنظیم کنند.

طهوری‌عسگری اضافه کرد: تا زمانی که فرهنگ این خطه در زوایای مختلف رشد نکند و فرهنگ رشد یافته قدیمی و تاریخی این خطه به داخل کشور و جهان صادر نشود، نمی‌توانیم از این گنج گران قیمت بهره‌مند شویم.

رییس کمیسیون نوسازی و بهسازی توس بیان کرد: رهبری با بیان اینکه، اینجا خطه تاریخی است به دومین کلید واژه اشاره می‌کنند؛ بیش از ۴۰۰ شخصیت فاخر اندیشمند در توس مدفون هستند و یا آنجا زاده شده‌اند. افراد تاثیرگذار زیادی  از جمله فردوسی، خواجه نصیرالدین طوسی و ... در این سرزمین پرورش یافته‌اند که با پسوند فامیلی توس می‌توان آن‌ها را شناخت.

وی همچنین ابراز کرد: در شخصیت‌های مدفون در توس شاعری به نام آقای کمال وجود دارد که رهبری پس از فوت وی در توصیف این شاعر می‌گویند «کمال ما»، این فرموده بدان جهت است که وقتی فردی را دوست داری، او را به خودت متصل می‌کنی.

طهوری‌عسگری در خاتمه خاطرنشان کرد: کلید واژه سوم «زیبا سازی» است که رهبری به زیبا سازی و منظر توس توجه ویژه داشته‌اند؛ همچنین در کلید واژه چهارم به «آبادانی» اشاره شده است. در این دست نوشت کلید واژه دیگری نیز از جانب رهبری اعلام شد و ایشان فرمودند «اینجا شهر پر قصه‌ای است که آثار ماندگارش به غارت می‌رود».

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه