English

مرتضی اشرفی:

افغانستان شریک نخست خراسان رضوی در حوزه صادرات است

معاون استاندار خراسان رضوی بیان کرد: گمرک دوغارون دارنده رتبه دوم گمرک های استان از نظر خروج کالا است.

افغانستان شریک نخست خراسان رضوی در حوزه صادرات است

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، مرتضی اشرفی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی در سخنانی اعلام کرد: افغانستان در حوزه صادرات شریک نخست تجاری و در بخش واردات نیز دهمین کشور شریک وارداتی این استان به شمار می‌رود.

اشرفی این سخنان را حاشیه بازدید از مرز دوغارون بیان کرد و ادامه داد: گمرک مرزی دوغارون با قدمتی ۱۰۰ ساله یکی از پنج گمرک فعال اقتصادی کشور است که در حال حاضر صدور ۶۰ درصد کالاهای ایران به مقصد افغانستان و بازارهای هدف آن از طریق گذرگاه زمینی دوغارون انجام می گیرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی همچنین اضافه کرد: سهم مرز دوغارون به لحاظ صادرات انواع کالا به افغانستان نسبت به سایر گمرک های خراسان رضوی ۴۴ درصد به لحاظ وزنی و ۲۱ درصد به لحاظ ارزشی است.

وی تصریح کرد: گمرک دوغارون دارنده رتبه دوم گمرک های استان از نظر خروج کالا است و پایانه مرزی دوغارون همجوار با افغانستان در بین پایانه های مرزی ایران رتبه پنجم صادرات از معابر زمینی، رتبه سوم ترانزیت خروجی و رتبه اول تردد مسافری و ناوگان حمل و نقل عمومی را دارد.

معاون استاندار خراسان رضوی تاکید کرد: از ابتدای امسال تا پایان آبانماه افزون بر ۲ هزار و ۷۸۹ تن انواع کالا به ارزش هزار و ۱۲۵ میلیون دلار از ایران به افغانستان صادر شده که سهم استان خراسان رضوی از این رقم ۳۰ درصد بوده است.

اشرفی متذکر شد: سالانه ۱.۵ میلیون تن کالا به ارزش افزون بر ۲ میلیارد دلار از طریق گمرک و گذرگاه مرزی دوغارون به افغانستان صادر می‌شود و هر سال بیشتر از یک میلیون مسافر از طریق این گذرگاه مرزی بین کشورهای ایران و افغانستان رفت و آمد دارند.

لازم به ذکر است که: گمرک دوغارون واقع در شهرستان تایباد با افزون بر یک قرن سابقه فعالیت در فاصله ۱۸ کیلومتری مرز ایران و افغانستان در حوزه صادرات، واردات، ترانزیت و مسافر فعال است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه