English

مدثر تیموری:

جمعیت پستانداران علفخوار پارک ملی تندوره، رشد ۳۰ درصدی داشته است

رییس پارک ملی تندوره درگز بیان کرد: گراز، پلنگ، قوچ، میش و کل و بز را از جمله مهمترین پستانداران پارک ملی تندوره برشمرده می شوند و در این سرشماری این گونه‌های شاخص به طور مستقیم مشاهده و ثبت شدند

جمعیت پستانداران علفخوار پارک ملی تندوره، رشد ۳۰ درصدی داشته است

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، مدثر تیموری رییس پارک ملی تندوره درگز در خبری اعلام کرد: پس از پایان سرشماری رسمی پاییزه در پارک ملی تندوره و بر اساس آنالیز نتایج حاصل از سرشماری پاییزه، جمعیت پستانداران علفخوار پارک ملی تندوره نسبت به آخرین سرشماری که در سال ۹۸ انجام شده، ۳۰ درصد رشد داشته است.

تیموری در ادامه این خبر افزود: سر شماری پستانداران همه ساله جزء برنامه‌های اداره کل حفاظت محیط زیست و  سازمان حفاظت محیط زیست است که با هدف بررسی حیات وحش و بررسی رشد و یا کاهش جمعیت، بررسی زیستگاه و بررسی مسیرهای پایش شده به لحاظ منابع آبی، تنوع زیستی و رشد و نموی که در این مسیرها اتفاق افتاده، همچنین بررسی سلامت حیات وحش و ... رصد و پایش انجام می‌شود

رییس پارک ملی تندوره درگز همچنین تصریح کرد: سرشماری پاییزه سال جاری با حضور ۵۰ نفر از بهترین و زبده‌ترین محیط‌بانان و کارشناسان سطح استان و با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی به مدت ۲ روز در تاریخ نهم و دهم آبان ماه در پارک ملی تندوره درگز انجام شد.

وی در ادامه متذکر شد: گراز، پلنگ، قوچ، میش و کل و بز را از جمله مهمترین پستانداران پارک ملی تندوره برشمرده می شوند و در این سرشماری این گونه‌های شاخص به طور مستقیم مشاهده و ثبت شدند و بر اساس آنالیز نتایج به دست آمده از این سرشماری رسمی، جمعیت پستانداران علفخوار پارک ملی تندوره نسبت به آخرین سرشماری رسمی  که در سال ۹۸  انجام شده، حدود ۳۰ درصد رشد داشته است.

تیموری همچنین اظهار کرد: سرشماری‌های رسمی هر سال پاییز انجام می‌شود اما سال گذشته به دلیل مواجهه با پیک کرونا و به منظور رعایت پروتکل‌های بهداشتی این سرشماری انجام نشد و آخرین سرشماری رسمی که زیر نظر اداره حفاظت محیط زیست استان انجام شده مربوط به پاییز ۹۸ بود و سال جاری نیز این سرشماری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام شد.

رییس پارک ملی تندوره درگز یادآور شد: سیستمی که برای سرشماری استفاده می‌شود سیستم خطی-پیمایشی است که با مشاهده‌ی مستقیم،  حیات وحش ثبت می‌شود و این روش با توجه به مسیرهای انتخابی کمترین بازشماری را دارد.

تیموری در خاتمه خاطرنشان کرد: علاوه بر بررسی میزان رشد و یا کاهش جمعیت پستانداران، یکی از موارد مهمی که در سرشماری‌ها مدنظر است پایش سلامت جانوران است و خوشبختانه در این سرشماری، هیچ گونه مورد مشکوکی نسبت به امراض حیات وحش نداشتیم و همه گونه‌های جانوری مشاهده‌ شده در سلامت کامل بودند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه