English

کارشناس میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان

پیش بینی برداشت ۱۵ هزار تن سیب گلاب در استان اصفهان

کارشناس میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان از پیش بینی برداشت 15 هزار تن سیب گلاب در استان اصفهان خبر داد.

پیش بینی برداشت 15 هزار تن سیب گلاب در استان اصفهان

به گزارش خبرگزاری موج اصفهان، مصطفی طیاری گفت: استان ۲ هزار هکتار باغ سیب گلاب بهاره و حدود هزار هکتار باغ سیب گلاب پاییزه دارد و پیش‌بینی می‌شود ۱۵ هزار تن محصول برداشت شود.

وی ادامه داد: بیشترین تولید سیب گلاب در استان اصفهان به ترتیب مربوط به سمیرم، شهرضا و دهاقان است.

کارشناس میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: سیب گلاب به صورت تازه خوری مصرف می‌شود و انباری برای نگهداری آن وجود ندارد، بنابراین قبل از خراب شدن باید به سرعت به فروش برسد، از همین رو باغداران به اجبار محصولات خود را از طریق واسطه به فروش می‌رسانند و همین امر موجب نارضایتی آن‌ها شده است.

 طیاری با بیان اینکه تنش‌های آبی در کیفیت محصول تاثیر گذار بوده است گفت: کم آبی، گرمای بی سابقه و سرمازدگی بهاره، امسال خساراتی را به بار آورده و سبب کاهش تولید سیب گلاب و نارضایتی تولیدکنندگان شده است و متاسفانه قیمت محصول در زمان اوج برداشت نزول پیدا می‌کند.

او بیان کرد: خود کشاورزان برای تامین آب دست به کار شده‌اند و حتی در شهرستان‌های سردسیری مثل سمیرم و فریدونشهر برای جبران کمبود آب با تانکر باغ‌هایشان را آبیاری می‌کنند.

کارشناس میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان درباره حمایت از تولید کنندگان سیب گلاب بیان کرد: در تغذیه، هرس درختان، مبارزه با آفات و علف‌های هرز و... از تولید کننده حمایت می‌شود و تلاش در استفاده حداقلی از سموم و کود‌های شیمیایی است.

همچنین کارشناس امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: انواع سیب گلاب از جمله سیب گلاب اصفهان، کهنز و سلطان در استان اصفهان تولید می‌شود که سیب گلاب اصفهان زودتر می‌رسد؛ بعد از آن رقم کهنز است، که تقریبا برداشت آن تا ۱۵ مرداد تمام می‌شود و در آخر سیب سلطانی، که شهریور، برداشت می‌شود.

محمود رهنما افزود: سیب گلاب اصفهان به سایر استان‌ها مثل قم، تهران و فارس صادر می‌شود.

 کارشناس امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه تاکنون حدود ۲۵ درصد از سیب گلاب باغ‌های استان برداشت شده است گفت: تولید سیب گلاب در استان اصفهان به نسبت سال‌های گذشته کاهش یافته، اما این کاهش خیلی زیاد نبوده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه